مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد

رفع مشکل 500 نقطه آبگیر در سطح شهر برای کاهش آبگرفتگی‌

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 هر سال با شروع فصل سرما پایتخت‌نشینان خود را برای عبور از مشکلات شهری متعددی آماده می‌کنند که یکی از آنها آبگرفتگی معابر است. این اتفاقات چه غافلگیرکننده باشد چه از پیش اعلام‌شده، باعث نگرانی و گاه دردسرهایی برای شهروندان می‌شود. شهر تهران ۷۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و همچنین ۱۰ هزار نهر و جوی دارد که در صورت بی‌توجهی، هرکدام از این جریان‌ها می‌تواند سبب بروز آبگرفتگی شود. امسال به نظر می‌رسد شهرداری تهران قصد دارد با پیاده‌سازی طرح‌های متفاوت در این حوزه از بروز خطرات احتمالی و آسیب‌های پیش روی تهرانی‌ها بکاهد.

لایروبی انهار و سایر اقدامات لازم از تیرماه آغاز شده است
علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران، در این باره با اشاره به اینکه از تیرماه کار لایروبی و شست‌وشوی انهار و پاکسازی کانال‌های زیرزمینی در دستور کار بوده است، به «ایران» می‌گوید: «حذف نقاط آبگیر تدبیر شهردار بود که امسال به صورت ویژه به آن پرداخته شد و امیدواریم با این تدابیر و انجام لایروبی‌ها امسال شاهد مشکل خاصی نباشیم.»
جعفری توضیح می‌دهد: «با احصای نقاط مختلف شهر، 500 نقطه که درگیر گرفتگی با منشأ عمرانی در سنوات گذشته بود، پیدا و تاکنون مشکل بخش زیادی از این نقاط برطرف شده است. برای بخش‌های باقی‌مانده هم دریچه‌گذاری انجام شده تا دسترسی به کانال‌ها راحت‌تر شود. در حال حاضر نیز پاکسازی و رفت و روب‌ها روزانه و به صورت مستمر در سطح شهر انجام می‌شود.»
 
هماهنگی 100 درصدی با سازمان هواشناسی
بی‌مبالاتی برخی از شهروندان و ریختن زباله در انهار و کانال‌های آب، یکی از علل عمده آبگرفتگی‌ها در صورت افزایش بارش است. این اقدام سبب می‌شود حتی با اعلام زمان وقوع بارش از سوی سازمان هواشناسی، باز شاهد آبگرفتگی در برخی مناطق باشیم، در حالی‌که همکاری شهروندان و نریختن زباله در نهرها موجب رفع آسان‌تر این مشکل می‌شود.
مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران، در این زمینه می‌گوید: «در حال حاضر با سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران هماهنگی 100 درصدی داریم. به محض اعلام سازمان هواشناسی حدود 10 ساعت قبل از شروع بارش‌ها، مناطق 22 گانه آماده می‌شوند و اقدامات لازم را آغاز می‌کنند. البته اطلاع‌رسانی به مردم هم در این حوزه مهم است. در این زمینه در هرکدام از مناطق بالادست و حاشیه مسیل‌ها بنرهای هشداردهنده برای اطلاع‌رسانی به شهروندان نصب شده است. رسانه‌ها هم در این امر خیلی می‌توانند کمک کنند. ما به وظایف خود به بهترین شکل عمل می‌کنیم، چون کار ما خدمت‌رسانی به مردم است، اما شهروندان هم توجه داشته باشند که در جمع‌آوری زباله‌ها و انتقال به مخازن ویژه، کوتاهی نکنند و از رهاسازی زباله در معابر خودداری کنند.»

لزوم حمایت همه اصناف برای پیشگیری از وقوع آبگرفتگی
جعفری تأکید می‌کند: همه اقشار و اصناف در زمینه پیشگیری از آبگرفتگی و مشکلات ناشی از آن باید همکاری کنند؛ از میوه‌فروش تا آپاراتی و تمامی اصنافی که زباله تولید می‌کنند، باید در بحث جمع‌آوری زباله دقت داشته باشند. اگر همه اتحادیه‌ها و اصناف کمک کنند، جلوی آبگرفتگی‌ها گرفته می‌شود.
مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران می‌افزاید: «معمولاً در مناطق بالادست آب رد می‌شود اما در مناطق مرکزی مانند خیابان 15 خرداد، جمهوری، انقلاب و نظایر آنها مشکل ایجاد می‌شود. البته امسال اقدامات پیشگیرانه به طور کامل انجام شده است.»

مشکل آبگرفتگی ونک به طور کامل رفع شد
در سال‌های پیش یکی از مناطقی که هنگام بارندگی‌های شدید در حجم بالایی درگیر معضل آبگرفتگی می‌شد، میدان ونک و حواشی آن بود. جعفری در این باره می‌گوید: «مشکل ونک به دلیل بروز پاره‌ای فعالیت‌های عمرانی ایجاد شده بود که ورودی کانال‌ها به طور کامل باز شده و دیگر به هیچ عنوان مشکلی از این بابت پیش نخواهد آمد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی