وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از زیرساخت‌های نوین سینمای ایران:

تعداد سینماها تا پایان دولت دو برابر خواهد شد

افتتاح ۲۲۸ سینما در دو سال اخیر
 آیین افتتاحیه «رونمایی از زیرساخت‌های نوین سینمای ایران» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینما شهر و جمعی از مدیران سینماهای سراسر کشور و مدیران صنوف سینمایی، چهارشنبه 26 مهرماه در سینما فرهنگ تهران برگزار شد.
 یادی از هنرمندان فقید سینما آتیلا پسیانی و داریوش مهرجویی و همچنین محکوم کردن فاجعه غزه از بخش‌های آغازین برنامه بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آغاز صحبت‌هایش به این دو موضوع اشاره کرد و در ادامه با تأکید بر اینکه هدف دولت عدالت فرهنگی است، از امیدواری به آینده سینمای ایران گفت:«در دو سال گذشته ساخت سالن سینما پیشرفت خوبی داشته، هرچند هنوز با استاندارد جهانی فاصله داریم. من به آینده سینمای ایران امیدوار هستم.
برنامه ما این است که حداقل تا پایان این دولت سالن‌های سینمایی را دو برابر کنیم.»محمد‌مهدی اسماعیلی با بیان اینکه صنعت سینما باید تقویت شود، ادامه داد:«مخاطب ما سینما را محلی برای تماشای فیلم نمی‌داند زیرا سینما یکی از کانون‌های اجتماعی مهم کشور است و این مکان محلی فرهنگی و اجتماعی و محلی برای بروز احساسات و عواطف مردم است.
 بنای این دولت بر تقویت سینماست، در همین هفته‌های اخیر دویست‌‌و‌بیست‌‌و‌هشتمین سالن سینما توسط سازمان سینمایی در شهرستان چاراویماق به بهره‌برداری رسید، در حالی که در آغاز دولت فقط حدود ۵۰۰ سینما داشتیم. ان‌شاءالله تا عید امسال ۱۷ سالن سینمایی نیز فقط در شیراز افتتاح خواهد شد.»وی در ادامه از ایجاد شرایط اقتصادی رضایتبخش برای عوامل فنی و حرفه‌ای و سینماداران گفت و با با بیان اینکه مسیر توسعه طولانی است، ادامه داد:«ما در هر شهرستان که بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد سینما می‌سازیم و در یک ماه اخیر بیش از ۶ تا ۷ شهرستان درخواست‌های خود را برای ما ارسال کرده‌اند که ان‌شاءالله همه اینها اتفاق خواهد افتاد. عزم جدی ما در دولت بر این است که بتوانیم این هنر فاخر و مردمی را گسترش دهیم و امکان بروز استعدادهای نو و کشف ظرفیت‌های تازه را پدید آوریم. صنعت سینما متعلق به گروه و شخص نیست، متعلق به همه مردم ایران است.
اگر فیلم بسازیم و مردم آن را نبینند فایده‌ای ندارد، باید شادی مردم را دوست داشته باشیم و سینما در ایران امیدآفرین باشد و جوانان و مخاطبان با دیدن آثار سینمایی حس افتخار و امیدواری به آینده پیدا کنند.»

شکست انحصار در سینما
بعد از تقدیر از رضا بصیری، مدیر سینما‌مهتاب قزوین به‌عنوان سینمادار نمونه، جمشید وفایی‌مجد، مدیرلابراتوار مرکز گسترش فناوری مجد به‌عنوان پیشکسوت عرصه لابراتوار و مرتضی شایسته، مدیر هدایت‌فیلم به‌عنوان پیشکسوت در عرصه پخش آثار سینمای ایران؛ محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی از اجرایی شدن شکست انحصار، گفت:«برای ما فرقی ندارد هنرمندی از شهرستان یا پایتخت به سازمان سینمایی مراجعه کند، بنده شخصاً به پای همه هنرمندان می‌ایستم و با یک روند کارهایشان را پیش می‌بریم. شعار «شکست انحصار در همه حوزه‌ها» در حال اجرایی شدن است.
عدالت فرهنگی در همه حوزه‌ها اجرا می‌شود البته نه کاملاً، اما فعالیت‌های خوبی شروع شده است که اگر امسال هم سال آرامی باشد، نتایج آن را در تمام استان‌ها خواهید دید.»
خزاعی با اشاره به بیانیه کانون کارگردانان در مراسم تشییع جنازه مرحوم مهرجویی در خصوص سینمای متفکر تأکید کرد: «قرار نیست بیانیه‌ای اشتباه خوانده شود. حتماً در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران در زمینه سینمای متفکر توضیح خواهم داد که عکس یادگاری با سینمای متفکر گرفتن یعنی چه.» محمدرضا صابری، نماینده و سخنگوی شورای مرکزی سینماداران نیز از تلاش‌های هاشم‌ میرزاخانی تشکر کرد و او را انتخابی شایسته برای جانشینی مجید مسچی به‌عنوان مدیرعامل سینما‌شهر عنوان کرد و خطاب به میرزاخانی گفت:«با این اقدام ماندگار شدید چراکه در هیچ‌ جا صحبتی از این صنف مظلوم نیست.» او از سینماکارت به‌عنوان یکی از کارهای زیربنایی این مؤسسه یاد کرد و از تأثیر آن در جشنواره فیلم فجر گفت. پس از اجرای قطعاتی توسط محمد معتمدی، از مدیران برتر سینماهای مختلف
تقدیر شد.

جستجو
آرشیو تاریخی