حملات مرگبار تروریستی به دو مسجد پاکستان

وقوع دو انفجار در دو مسجد پاکستان دست کم 57 نفر جانباخته و ده‌ها مجروح بر جا گذاشت. به گزارش شبکه خبری الجزیره، به گفته مقامات پاکستان انفجار نخست در نزدیکی مسجدی در شهر ماستونگ در ایالت بلوچستان این کشور در جنوب غربی آن رخ داده که مردم برای جشن میلاد پیامبر اسلام در آن گردهم آمده بودند و بمبگذار انتحاری عامل آن بوده است.

گروه جهان/ وقوع دو انفجار در دو مسجد پاکستان دست کم 57 نفر جان باخته و ده‌ها مجروح بر جا گذاشت.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، به گفته مقامات پاکستان انفجار نخست در نزدیکی مسجدی در شهر ماستونگ در ایالت بلوچستان این کشور در جنوب غربی آن رخ داده که مردم برای جشن میلاد پیامبر اسلام گردهم آمده بودند و بمبگذار انتحاری عامل آن بوده است. جواد لهری افسر ارشد پلیس بلوچستان درباره جزئیات این جنایت گفت: «عامل انتحاری خود را در نزدیکی خودروی معاون رئیس پلیس منفجر کرده است.» بنا به گفته عطاالله، سخنگوی ایالت بلوچستان نام محمد نواز، یکی از مقامات ارشد پلیس منطقه نیز در بین شهدا دیده می‌شود. این در شرایطی است که وزارت کشور پاکستان تروریستی بودن این حمله را تأیید کرده است. در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: «حمله به انسان‌های بیگناه که در آستانه عید میلاد نبی اسلام در مراسم شرکت کرده بودند جنایتی رذیلانه است.» گفته می‌شود گروه تحریک طالبان بلافاصله پس از این حمله مداخله در این جنایت را رد کرده است.
در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته بود و انگیزه‌های این جنایت در دست بررسی قرار داشت، انفجار دیگری این بار در شهر هانگو در شمال غربی این کشور دست کم 5 کشته داشت. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد در این مسجد نیز عاملی انتحاری اقدام به انفجار مواد منفجره همراه خود کرده است و انتظار می‌رود با توجه به وخامت حال مجروحان شمار شهدا افزایش داشته باشد. به نوشته اسپوتنیک این مسجد در پاسگاه پلیس دوابه در ایالت خیبرپختونخوا قرار داشته است. نثار احمد، سخنگوی پلیس منطقه گفت: «با توجه به اینکه در زمان انفجار نمازگزاران در حال خواندن نماز جمعه بوده‌اند با فروریختن سقف شمار زیادی زیر آوار مانده‌اند و احتمال می‌دهیم 30 تا 40 نفر همچنان زیر آوار محبوس باشند.»
به نوشته رسانه‌های پاکستانی این بمبگذاری‌ها تنها چند روز پس از دستور دولت برای آماده باش حداکثری پلیس به‌خاطر احتمال حمله به مراسم میلاد پیامبر اسلام رخ داده است. این آماده باش در حالی آغاز شده بود که اوایل این ماه دست کم 11 نفر از جمله یکی از رهبران عالیرتبه مذهبی پاکستان در انفجاری دیگر در ایالت بلوچستان مجروح شدند و در ماه جولای نیز بیش از 40 نفر در حمله انتحاری در استان خیبر پختونخوا جان باختند.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در پیامی ضمن محکومیت اقدام تروریستی ناجوانمردانه در پاکستان خاطرنشان کرد: «این اقدام کور بار دیگر نشان داد که تروریست‌ها با ناآگاهی و دوری از تعالیم رحمانی دین مبین اسلام، هدفی جز ایجاد تفرقه در بین مسلمانان ندارند که البته این بار هم در رسیدن به اهداف نامشروع و غیرانسانی خود ناکام خواهند ماند.» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این اقدام تروریستی را محکوم کرد و ضمن تسلیت گفتن به دولت و مردم این کشور، برای مجروحان این بمبگذاری آرزوی سلامتی کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی