با راه‌اندازی سامانه جست‌و‌جوی شغل صورت می‌گیرد

اشتغالزایی به‌صورت هوشمند

9200 معرفی‌نامه در یک ماه گذشته از طریق سامانه جست‌وجوی شغل صادر شد

 


به همان اندازه که دولت سیزدهم بدون پول‌پاشی، افزایش نرخ اشتغال را در دستور کار خود قرار داده است، به شفافیت بازار کار آن هم در قالب آمایش هوشمند شده نیز توجه ویژه‌ای دارد؛ در واقع دولت سیزدهم برای اینکه بازار اشتغال کشور را ساماندهی کند، نیازمند شفاف بودن بازار کار است، از این‌رو راه‌اندازی سامانه جست‌و‌جوی شغل از اصلی‌ترین محورهای این گزاره است.
با وجود آنکه تاکنون وضعیت بیکاری و اشتغال کشور، توسط داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی و دیگر مراجع رسمی اعلام می‌شد، اما یک جای کار می‌لنگید؟! آنجا که در این داده‌ها، فصل یا سال را با فصل و سال قبل از آن مقایسه می‌کردند و اینکه داده‌ای وجود داشته باشد که به‌طور کامل و روزانه بازار کشور را رصد کرده و ارتباط بین کارگر و کارفرما ایجاد شود تا همدیگر را در بازار اشتغال پوشش دهند، وجود نداشت.
گزاره‌ای که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به آن اذعان کرده و در این باره می‌گوید: سیاست‌های حاکمیت در حوزه اشتغال برای کاهش بیکاری نیازمند شفافیت در بازار کار است. در گذشته بر اساس اسناد پیمایشی میزان بیکاری را از مراجع رسمی اعلام می‌کردیم که از طریق بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سامانه‌هایی که وجود داشت، به آن استناد می‌شود، اما سامانه‌ای که دقیقاً میزان بیکاری را اعلام کند، نداشتیم.
برهمین اساس است که دیروز، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از سامانه‌ای رونمایی کرد که در آن همه موارد توضیح داده شده در آن گنجانیده شده است.
روز گذشته، سامانه جست‌و‌جوی شغل با هدف کاهش هزینه‌های جست‌و‌جوی شغلی، اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان و ایجاد پویایی در بازار کار فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد و سید صولت مرتضوی در این مراسم رونمایی گفت که این سامانه نرخ بیکاری را روزانه، هفتگی، ماهانه و فصل به فصل اعلام می‌کند و اکنون در حال طراحی این سامانه هستیم تا از طریق کدملی افراد به‌صورت دقیق اطلاعات بیکاران و شاغلان را داشته باشیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمانی که به کارخانه‌ها مراجعه می‌کنیم از کمبود نیروی کار گله می‌کردند که این سامانه منجر به ساماندهی بازار کار می‌شود؛ ضمن اینکه آمایش شغلی سرزمینی نیز صورت می‌گیرد و امروز توانسته این دستور رئیس‌جمهور را در حوزه اشتغال عملیاتی کنیم.
مرتضوی گفت: راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی اشتغال با همکاری صندوق کارآفرینی امید صورت گرفت که ما را به سمت‌وسوی شفافیت هدایت می‌کند. این سامانه جست‌وجوی شغل پیوند بین کارگر و کارفرما را به‌صورت برخط فراهم کرده و همه افراد می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.
وی تأکید کرد: این سامانه‌ها، ما را به نیازمندی‌های آموزشی بازار کار هدایت می‌کند و سازمان فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور موافق است که مخاطبان برای کسب مهارت به آن مراجعه کنند؛ همچنین امکانات سایر دستگاه‌ها نیز به این سازمان اضافه خواهد شد تا نیازهای بازار کار و بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: آموزش‌های حین و بعد از خدمت هم تکمیل‌کننده است و در آینده گواهینامه‌های آموزشی صادر می‌شود که می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.
مرتضوی با اشاره به ایجاد 720 هزار اشتغال خالص در یک سال اخیر به موفقیت‌های دولت سیزدهم در زمینه اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: براساس آمار ارائه‌شده مرکز آمار، کشور در دهه ۹۰ با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه بود که با اهتمام دولتمردان و تأکیدات آیت‌الله رئیسی در حال مهار است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید در بخش بازنشستگی کشوری، تأمین اجتماعی و بازنشستگی لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی داشته‌ایم، منهای بیمه بیکاری که به  ۱۸۵ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت  شد و از طرف دیگر راستی‌آزمایی با بیمه اجباری نیز انجام شده است. مرتضوی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ و همچنین سال ۱۴۰۱ نزدیک به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه اجباری شدند یعنی برای اولین بار قراردادی بین آنها به‌عنوان کارگر و کارفرما منعقد شده و کارفرما مقید به پرداخت بیمه شده است.
هوشمندسازی خدمات کاریابی‌ها در هدایت نیروی کار
معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در یک ماه گذشته ٩ هزار و ٢٠٠ معرفی‌نامه از طریق سامانه جست‌وجوی شغلی صادر شد و ٢ هزار و ٧٣٢ نفر مشغول به کار شدند.
محمود کریمی بیرانوند در آیین رونمایی از سامانه جست‌و‌جوی شغلی، اظهار داشت: یک نسخه از سامانه فرصت‌های شغلی در دولت قبل ایجاد شد که با مشکلات و اعتراض‌های گسترده‌ای همراه بود و در این دولت سامانه جدیدی با عنوان جست‌وجوی شغلی، با همکاری صندوق کارآفرینی امید راه‌اندازی شد.
وی افزود: ٣١ هزار کارجو، ٢ هزار و ٧٠٠ کارفرما و ۶١ هزار فرصت شغلی طی یک ماه در سامانه جست‌و‌جوی شغلی ثبت شده است. معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های بازار کار مسأله اطلاعات است که وزارت کار به عنوان نهاد ناظر و سیاست‌گذار می‌تواند فضا را مدیریت کند. با راه‌اندازی این سامانه هوشمندسازی خدمات کاریابی‌ها در هدایت نیروی کار صورت گرفته است.
کریمی بیرانوند با بیان اینکه فرایند کاریابی‌ها هوشمند شده است، گفت: بر این اساس کاریابی‌ها و کارجو و کارفرما به صورت برخط می‌توانند فرایند را ببینند.
وی خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین بازار کار هوشمند شده و هزینه‌های جست‌وجوی شغل کاهش پیدا کرده ضمن اینکه مشاغل نوظهور و رو به افول نیز در این سامانه شناسایی شده است که سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند از این طریق آموزش‌ها را ارائه کند.

 

بــــرش

نرخ بیکاری در 24 استان کاهشی شد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: با طراحی سامانه‌ها، نظارت بر حوزه اشتغال مستمر و سخت‌گیرانه انجام می‌شود.
سیدصولت مرتضوی، روز گذشته در آیین رونمایی از سامانه جست‌و‌جوی شغل گفت: در یک سال گذشته، بالغ بر ۷۲۰ هزار فرصت شغلی ماندگار و دائم در کشور ایجاد شده است. همچنین در این مدت نرخ اشتغال بانوان و دانش‌آموختگان افزایش پیدا کرده است.
مرتضوی، بیان کرد: کاهش نرخ بیکاری را در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد هستیم. براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد رسیده است. براساس برخی گزارش‌ها این نرخ در دهه گذشته منحصر به فرد است.
او افزود: در این بازه مقایسه‌ای نرخ کاهشی ۲۴ استان را شاهد بوده‌ایم. سیاستگذاری مطلوب دولت سیزدهم در این حوزه زمینه این اتفاق را رقم زده است.
وی با اشاره به ایجاد بیش از یک‌میلیون فرصت شغلی در سال گذشته، افزود: برخی نهادها مانند آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان، اشتغال ایجادی خود را در سامانه ملّی رصد اشتغال کشور ثبت نکرده‌اند. وی ادامه داد: نظارت‌ها در حوزه اشتغال به سه شکل تلفنی، پیامکی و نظارت میدانی انجام شده و از سخت‌گیرانه‌ترین نظارت‌ها، نوع میدانی است که نزدیک به ۷۸ درصد صحت‌سنجی در این بخش انجام شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی