مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خبر داد

پوشش بیمه‌ای ۴۰۰ قلم داروی جدید

در سال گذشته و ماقبل آن، سازمان تأمین اجتماعی با ١٠۶ هزار میلیارد تومان ابربدهکارترین مجموعه به سیستم بانکی کشور شناخته می‌شد، اما با تعامل مثبت سازمان با دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی بالغ بر ١٧٠ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی انجام شد

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشست خبری ضمن تبریک هفته تأمین اجتماعی با بیان اینکه در موضوع طرح دارویاری بالغ بر ۴۰۰ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت، گفت: در هفته گذشته تمامی آنچه که باید به داروخانه‌ها تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌کردیم، پرداخت شد و در حوزه پرداخت هزینه دارویی، بدهی نداریم.
وی با بیان اینکه این سازمان با بیش از ۱۸ نوع خدمت کلان و منحصر به فرد خدمتگزاری می‌کند، گفت: یکی از اسناد بالادستی که فراروی ما قرار گرفت، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بود که سال گذشته ابلاغ شد. این نشان داد مسیری که در تأمین اجتماعی و بویژه برای غلبه بر چالش‌هاست شامل چه می‌شود. در این
سیاست‌ها هم چالش‌های تأمین اجتماعی نقطه‌زنی و راه حل مقابله با چالش‌ها برشمرده شد و به وجهی سیاستگذاری را برای سیاستگذاران در عرصه‌های مختلف راحت کرد.
وی افزود: در سال ١۴٠٠، یکی از چالش‌های اساسی این سازمان ناپایداری منابع بود که در کنار استقراض بی‌رویه (١٠۶ همت) برابر با ۴.٢ درصد بود.
وی تصریح کرد: بازنشستگی‌های پیش از موعد نیز که به مفهوم خروج نیرو در حوزه کسب‌وکار بود، از دیگر چالش‌های این صندوق بازنشستگی به‌شمار می‌رفت. متناسب با تغییر و تحولات جمعیتی امید به زندگی به ٧۵ سال افزایش یافت و از برخی فرصت‌های ارزنده هم به‌درستی استفاده نشد. موسوی عدم اصلاحات ساختاری، پایین بودن نرخ بازدهی و افزایش هزینه‌ها در برخی بخش‌های مختلف مجموعه را از دیگر معضلات سازمان برشمرد و افزود: مداخلات غیرحرفه‌ای در حوزه اقتصادی از جمله شستا و برخی از مداخلات سیاسی و انتصابات غیرمرتبط نیز در آغاز مدیریت جدید، از دشواری‌های پیش روی مجموعه بود.
وی تأکید کرد: بر این اساس هشت هدف راهبردی جزو اولویت‌های تأمین اجتماعی قرار گرفت و توسعه پوشش بیمه‌ای برای آحاد جامعه مطابق با اصل ٢٩ قانون اساسی (که نقشی راهبردی در تأمین منابع مالی سازمان نیز ایفا می‌کرد) در دستور کار سازمان قرار گرفت. امروز برخی از کشورها با هشت میلیون نفر جمعیت، ٢٠ درصد از آحاد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهند، اما خدمات سازمان تأمین اجتماعی در ایران به فرزندان و نوادگان و... نیز ارائه خواهد شد.
موسوی ادامه داد: از فرصت‌های جمعیتی باید استفاده شود، اکنون نیز ۶ میلیون نفر جمعیت هدف تحت پوشش وجود دارد.
وی افزود: در سال گذشته و ماقبل آن، سازمان تأمین اجتماعی با ١٠۶ هزار میلیارد تومان ابربدهکارترین مجموعه به سیستم بانکی کشور شناخته می‌شد، اما با تعامل مثبت سازمان با دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی بالغ بر ١٧٠ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی انجام شد. شرکت‌های زیان‌ده از سازمان گرفته شد و شرکت‌های مؤثر با بازدهی بالا در اختیار تأمین اجتماعی قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه این مجموعه در آغاز مدیریت جدید، ٢۵ هزار میلیارد تومان تأمین سود تسهیلات گرفته‌ شده را نیز باید پرداخت می‌کرد، گفت: ایجاد ۴۶ همت افزایش سرمایه برای بانک رفاه نیز از اقدامات حائز اهمیت سازمان طی یک‌سال اخیر است.
وی با اشاره به توسعه کیفی و کمی خدمات، ادامه داد: اکنون در حوزه درمان روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار خدمت درمانی ارائه می‌شود که ٢٨ درصد به‌صورت مستقیم و ٧٢ درصد در قالب غیرمستقیم و خریدهای راهبردی است.
موسوی افزود: خدمات سرپایی در سال ١۴٠١، ١٨ درصد نسبت به سال ١۴٠٠ رشد داشته و خدمات درمانی بستری در این بازه زمانی با رشد ٩ درصدی روبه‌رو شده و روزانه ١۴ هزار خدمت بستری ارائه می‌شود، سازمان تأمین اجتماعی همچنین تمرکز بر بیماری دیابت و فشارخون را از دیگر اولویت‌های بخش پیشگیری و درمان قرار داد و اکنون مراکز مربوط به این بیماری‌ها از ۶ مورد به ١٨۵ مورد افزایش یافته است.
این مسئول با اشاره به بودجه توسعه خدمات رفاهی و درمانی اضافه کرد: امسال این اعتبار ١١ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شد که در سال ١۴٠٠ و ١۴٠١ به ترتیب برابر با ۴هزار و ۵۰۰ همت و ٩هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه ٢١ پروژه درمانی هم در سال گذشته افتتاح شد، افزود: امسال نیز ٢٩ طرح درمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی همچنین با اشاره به افتتاح بیمارستان هدایت در سال گذشته، در تهران ادامه داد: ٢٠٠ پروژه نیز اکنون در دست اجرا قرار داشته و ١۵ مرکز درمانی افتتاح شیفت و ۵ مورد ارتقای سطح انجام شده است.
موسوی همچنین با اشاره به طرح بیمه زوجین نابارور ادامه داد: ۴٧ هزار و ۵۰۰ پرونده در این حوزه تاکنون رسیدگی و تأمین اجتماعی با رشد ١٢ درصدی پرونده‌ها در این خصوص (از زمان اجرای طرح) مواجه شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ضمن اشاره به هوشمندسازی این سازمان، افزود: براساس این طرح، سالانه ١۶٠ میلیون مراجعه به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود و سال گذشته بیش از ٧ میلیون مشاوره غیرحضوری ارائه شد.
به گفته وی در حال حاضر، ٩٧ درصد نسخه‌نویسی‌ها نیز الکترونیکی و به صورت برخط است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۶ هزار نفر کادر پزشکی در مراکز ملکی‌مان ارائه خدمت می‌کنند و نظام جامع تأمین نیروی انسانی در این سازمان موجود است، گفت: افت نیرو به اقتضای شرایطی که براساس بازنشستگی اتفاق می‌افتد حاصل می‌شود و به همان نسبت جذب در بخش‌های مختلف رقم می‌خورد. سال گذشته بالغ بر ۳۵۰۰ نفر جذب نیروی انسانی داشتیم که امسال هم پیش‌بینی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و کارهای مقدماتی آن در حال انجام است تا افت نیرو را تأمین کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی