آرامش به نقطه مرزی ایران و افغانستان بازگشت

لزوم هوشیاری نسبت به توطئه‌های خارجی

موسوی معاون وزیر امور خارجه: مردم و نخبگان دو کشور به‌هوش باشند هر نوع درگیری به زیان راهبردی هر دو ملت است

یک روز پس از وقوع درگیری مرزبانان با نیروهای طالبان در نقطه صفر مرزی، پل «ابریشم» که از گذرگاه‌های مهم دو کشور و محل وقوع این تنش بود، بازگشایی شد. همزمان ایران و افغانستان بر سر اعزام هیأت حقیقت‌یاب مشترک به تفاهم رسیدند و اعضای کمیسیون سیاسی حکومت طالبان نیز داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را بخشی از سیاست حکومت طالبان خواندند.
روز شنبه وقوع درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان افغانستان به شهادت یک نفر و مجروحیت دو نفر از مرزبانان کشورمان و همچنین کشته و مجروح شدن شماری از نیروهای طالبان انجامید. این درگیری در محل پاسگاه ساسولی شهرستان هیرمند رخ داد و با توقف یک دستگاه کامیون روی پل ابریشم توسط نیروهای مرزبانی ایران، این پل مسدود شد. در پی بروز این درگیری که چند ساعت به طول انجامید، مسئولان اجرایی طالبان تأکید کردند که خواستار جنگ با همسایگان نیستند. در این سو نیز مقام‌های دیپلماتیک کشورمان بر لزوم هوشیاری طالبان نسبت به توطئه‌های طرف سومی که با هدف ایجاد تنش در نقاط مرزی ایران و افغانستان به اجرا درمی‌آید، تأکید کردند.

وضعیت آرام در مز مشترک
در پی پایان درگیری‌ها، مبادلات اقتصادی در پایانه مرزی میلک شهرستان هیرمند موسوم به پل ابریشم پس از یک روز تعطیلی از سر گرفته شد. در همین حال سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی کشور و امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته برای بررسی بیشتر ابعاد این ماجرا راهی ‌سیستان‌ و بلوچستان شدند تا از نزدیک شرایط حاکم در نقطه مرزی را بررسی کنند. فرمانده نیروی زمینی ارتش در جریان این بازدید از کنترل کامل مرزهای مشترک توسط نیروی زمینی ارتش خبر داد و یادآور شد: «در کنار ما برادران مرزبانی قرار دارند و امنیت به طور کامل برقرار است.» امیر حیدری با بیان اینکه همرزمان ما در مرزبانی و نیروی زمینی کاملاً در منطقه مسلط هستند، تصریح کرد: «تا هر جا که کشور مقابل مرز مشترک با ما دارد مقررات بین‌المللی را احترام بگذارد احترام متقابل می‌بیند و حُسن همجواری بجا می‌آوریم ولی اگر جایی احساس شود طرف مقابل نمی‌خواهد به مقررات تن بدهد با برخورد دیگری مواجه می‌شود.» سردار رضایی نیز با بیان اینکه در مرز مشترک ایران و افغانستان چند باری است که از طرف حاکمان افغانستان اشتباهی رخ می‌دهد، افزود: «نیروهای مرزبانی این موضوع را مدیریت کردند و متأسفانه یکی از همکاران به شهادت رسید و دو نفر دیگر نیز مجروح شدند.» وی تصریح کرد: «به کشورهای همسایه می‌گوییم مرزهای ما مرزهای دوستی است و نباید اجازه دهیم اتفاق ناگواری پیش آید. در حال حاضر وضعیت مرز بسیار آرام است؛ شنبه شب گذشته هیچ‌گونه تهاجمی اتفاق نیفتاده و موضوع عصر همان روز فیصله پیدا کرد.»

لزوم هوشیاری دو طرف
معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم خواستار هوشیاری مردم و نخبگان دو کشور نسبت به ریشه‌های درگیری مرزی ایران و افغانستان شد و تأکید کرد که هر نوع درگیری به زیان راهبردی هر دو ملت است. سید رسول موسوی، مدیر کل منطقه‌ای آسیای جنوبی وزارت امور خارجه با اشاره به درگیری مرزی اخیر بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در منطقه «ساسولی» حوزه هنگ مرزی زابل که منجر به شهادت یک نفر از مرزبانان کشور و مجروح شدن دو نفر از آنها شد در صفحه توئیتر خود نوشت: «هوشیار باشیم! آنچه امروز در مرز ‎زابل ‎- نیمروز می‌گذرد ادامه توطئه استعمارگران است. اگر در 1872 ‎گلدسمیت با توطئه خود سیستان آباد را به وضعیت کنونی درآورد امروز وارثان او ‎ایران و ‎افغانستان را می‌خواهند نابود کنند. مردم و نخبگان دو کشور به‌هوش باشند هر نوع درگیری به زیان راهبردی هر دوملت است.»

تأکید طالبان بر رابط حسنه با ایران
یک روز پس از رویداد مرزی بین ایران و افغانستان، اعضای کمیسیون سیاسی حکومت طالبان افغانستان در نشستی داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را بخشی از سیاست حکومت طالبان خواندند. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) در این جلسه که ملا عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت آب و انرژی نیز حضور داشت، عمل به تعهدات افغانستان در رابطه با حقابه ایران از رود هیرمند بر اساس توافقنامه 1351 تهران و کابل نیز مورد تأکید حاضران قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی