در سفر سلطان عمان به تهران 4 سند همکاری امضا شد

دیپلماسی اقتصادی ایران و عمان

آیت الله رئیسی: روابط ایران و عمان از مرحله تجاری به مرحله سرمایه گذاری ارتقاء یافته است

یک سال پس از سفر آیت‌الله رئیسی به عمان که به دعوت رسمی پادشاه این کشور صورت گرفت، روز گذشته سلطان عمان به دعوت رسمی رئیس جمهور وارد تهران شد. «هیثم بن طارق آل سعید» را در این سفر دو روزه، یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی از مقامات عمانی همراهی می‌کند. نه فقط فاصله زمانی کوتاه میان دو سفر، بلکه واقعیت‌های موجود در مناسبات دو کشور است که از آغاز دوره جدیدی از روابط میان ایران و عمان حکایت دارد. در سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به عمان، 12 سند همکاری در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی به امضای مقامات دو طرف رسید. پیش از این سفر سلطان هیثم به تهران، مقامات عالی‌رتبه دو کشور برای پیگیری اجرای این اسناد و توافقات میان ایران و عمان در سفر بودند. از این رو می‌توان حضور سلطان عمان در ایران را گام مهم دیگری برای پیگیری و گسترش فرایند رو به توسعه مناسبات چندجانبه میان دو کشور ارزیابی کرد.
در این میان، به‌رغم بخش‌های مربوط به مناسبات دوجانبه، برخی هم به جنبه‌های منطقه‌ای این سفر اشاره می‌کنند. بویژه اینکه به‌تازگی، سلطان عمان به مصر سفر کرده بود که در همان حین برخی رسانه‌های عربی از میانجگیری عمان میان ایران و مصر برای از سرگیری روابط گزارش دادند. با وجود همه اینها، دو طرف سهم ویژه‌ای به مناسبات اقتصادی تهران و مسقط می‌دهند. از این رو این سفر را می‌توان گامی برای گشودن افق‌های تازه روابط اقتصادی، از جمله در زمینه انرژی، نفت و گاز و تجارت میان دو کشور دانست.

ورود سلطان عمان به خاک ایران
عصر دیروز پس از ورود هواپیمای حامل سلطان عمان و هیأت همراه به فرودگاه مهرآباد، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در پای پلکان از سلطان «هیثم بن طارق آل سعید» استقبال کرد.
مخبر در مهرآباد در گفت‌و‌گو با سلطان عمان با اشاره به روابط دیرینه و ظرفیت‌های گسترده دو کشور ابراز امیدواری کرد این سفر برای دو ملت ایران و عمان و کشورهای منطقه منشأ خیر و برکت باشد. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد، تصریح کرد: روابط سیاسی ایران و عمان روابطی نزدیک و عمیق است و این روابط صمیمانه ایجاب می‌کند مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین نیز همپای مناسبات سیاسی توسعه پیدا کند.
وی مسائل بانکی را از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه تعاملات تجاری دو کشور برشمرد و از اراده جدی جمهوری اسلامی برای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور خبر داد.

تأکید پادشاه عمان بر رفع موانع تجاری
 هیثم بن طارق پادشاه عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه گاهی کاستی‌هایی در روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد، گفت: در این سفر درباره مسائل و موانع پیش روی مبادلات تجاری دو کشور مذاکره و گفت‌وگو خواهیم کرد. وی بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک تأکید کرد و افزود: اگر چالش‌ها و موانع بانکی میان دو کشور برطرف شود، مراودات اقتصادی تجار دو کشور و همکاری‌های تجاری فیمابین تسهیل خواهد شد. هیثم بن طارق ابراز امیدواری کرد که در این سفر به راهکارهایی برای گسترش مناسبات اقتصادی دوجانبه دست یابند.
 
 استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی از سلطان هیثم
آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر دیروز به شکل رسمی از آقای «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد استقبال کرد. در این مراسم پس از نواختن سرود ملی دو کشور، سران ایران و عمان از یگان تشریفات حاضر در میدان سان دیده و سپس اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
رئیس جمهور کشورمان و سلطان عمان پس از این مراسم به شکل خصوصی با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند و پس از آن، نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد. در جریان این سفر، 4 سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و انرژی میان دو کشور به امضا رسید.

امضای 4 سند همکاری
 پس از برگزاری نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، چهار سند همکاری میان مقامات ایران و عمان میان دو کشور امضا شد. این اسناد در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی هستند. وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی و دبیرکل شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی از طرف ایران و وزرای انرژی، اقتصاد و تجارت عمان اسناد همکاری‌های مشترک دو کشور را امضا کردند.
 
ارتقای روابط ایران و عمان به مرحله سرمایه‌گذاری
رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه تهران و مسقط دیدگاه‌های مشترکی درباره همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و تثبیت امنیت، صلح و رفاه ملت‌های منطقه دارند، گفت: روابط دو کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است و دیدگاه‌های مشترک و رویکرد تقویت همگرایی منطقه‌ای سران ایران و عمان، در کنار ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب متقابل می‌تواند روابط فیمابین را در عرصه‌های دوجانبه‌ای و منطقه‌ای گسترش دهد.
آیت‌الله رئیسی ظرفیت‌های دو کشور در بخش‌های صنعت، تجارت، ارتباطات، امور دفاعی و امنیتی، خطوط جاده‌ای و ریلی، حمل و نقل دریایی و ترانزیت، مبادلات مالی و پولی و انرژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش همکاری‌ها برشمرد و با اشاره به مذاکرات مقامات ایران و عمان در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری، بر نهایی شدن تشکیل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری مشترک تأکید کرد.
وی همچنین با اشاره به مواضع مشترک دو کشور در موضوعات مربوط به یمن و فلسطین از نقش عمان و بویژه سلطان هیثم بن طارق در تلاش برای احقاق حقوق مردم یمن و نیز مردم فلسطین قدردانی کرد و خواستار تداوم جدی این نقش‌آفرینی شد.
 
دو برابر شدن حجم مبادلات دو کشور
سلطان عمان نیز در این نشست با سپاسگزاری از دعوت و استقبال گرم رئیس‌جمهور کشورمان اظهارکرد: پس از سفر سال گذشته جنابعالی به عمان سطح روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور ارتقای چشمگیری داشته و اگر چه حجم تبادلات تجاری دو برابر شده است، اما با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های متنوع و مساعد دو کشور، هنوز تا سطح مطلوب روابط فاصله داریم و باید با تلاش بیشتر این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.
توجه به موقعیت ویژه جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور، گسترش خطوط کشتیرانی، افزایش مراودات پولی و بانکی و تبادلات انرژی نیز از محورهای مذاکرات اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه ایرانی و عمانی بود.

جستجو
آرشیو تاریخی