با رأی اعتماد دوباره اکثریت مردم ترکیه

اردوغان کلیددار کاخ سفید ماند


گروه جهان/ در آخرین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، پس از دو دهه حکمرانی بر کشور خود، توانست دیگر بار اعتماد مردم را به خود حفظ کرده و با 52.1 درصد آرا دیگر بار به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه کلید «آک سارای» (کاخ سفید)، ساختمان ریاست جمهوری این کشور را در جیب گذارد.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، خبرگزاری آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه،
3 ساعت پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری اعلام کرد، نتایج 97 درصد آرای شمارش‌شده نشان می‌دهد، رجب طیب اردوغان با 52.1 درصد مقابل کمال قلیچداراوغلو با 47.9 درصد به پیروزی رسیده است. با این حال کمیسیون انتخابات ترکیه اعلام کرد، بر اساس شمارش 75.4 درصد آرا اردوغان به 53.4 درصد آرا دست یافته است که اگر این نتیجه تا پایان اعلام نتایج رسمی انتخابات حفظ شود، اردوغان توانسته رکورد خود را شکسته و اعتماد مردم را بیش از دوره‌های قبل به سمت خود جلب کند. او سال 2014 با 51.8 درصد و سال 2018 با 52.6 درصد به پیروزی رسیده بود. اکنون با این نتایج انتظار می‌رود، ترکیه همچنان در مسیری که در 20 سال گذشته پیموده بود، حرکت کند. در صدر اقداماتی که او باید از فردا انجام دهد و از چند ماه پیش برای آنها خیز برداشته است، اقتصاد قرار دارد؛ فاکتوری که مردم ترکیه امیدوارند، اردوغان همان طور که پیش‌تر به آنها وعده داده بود، رو به بهبود برود و تا پایان سال 2024 تورم تک‌رقمی شده و آنها را که در یک سال اخیر هر روز بیشتر از روز قبل کمربندها را محکم‌تر بسته بودند، از رنج شرمندگی نزد خانواده‌هایشان رهایی بخشد. آنها همچنین امیدوارند در 5 سال آتی ریاست جمهوری اردوغان، مطابق وعده‌هایی که او داده، راحت‌تر خانه‌دار شده و یا اجاره‌بهای خود را بپردازند و ارزش لیر نیز به سطحی بیش از اکنون برسد. سیاست خارجی 5 سال آتی ترکیه، شاید برای مردم این کشور در درجه چندم اهمیت باشد، اما برای کشورهای منطقه حتی در مواردی فرا‌منطقه اهمیتی بنیادین دارد.
اردوغان طی 20 سالی که در ترکیه در صدر قدرت اجرایی کشورش چه در قالب نخست‌وزیر و چه پس از آن به عنوان رئیس‌جمهور نشسته بود، تغییراتی در سیاست خارجی خود داده است. او در ابتدای کار خود، مطابق با دکترین داووداوغلو که در آن زمان از یاران نزدیک وی به شمار می‌آمد و وزارت خارجه را در دست داشت، تلاش کرد، سیاست صفر را در قبال همسایگان خود اتخاذ کند. با این حال اردوغان یک دهه بعد متوجه مبارزه با کردهایی شد که وی آنها را تروریست می‌خواند و می‌گوید پایگاه‌هایی در سرزمین‌های کردی شمال سوریه و عراق دارند. این سیاست جدید باعث بروز تنش‌هایی بین او و دو همسایه جنوبی‌اش شد. او با این حال در چند سال اخیر تغییراتی در این نگاه داده و بیش از قبل واقع‌بین شده است. او در این نگاه جدید تلاش کرد، تنش‌ها در روابط خود با سایر کشورها را به حداقل برساند. تمایل او به دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که هنوز به دلیل نرسیدن پاسخی از طرف سوری محقق نشده و بهبود روابط با برخی از دیگر کشورها نظیر مصر، گویای چنین تغییری است. از همین رو اغلب ناظران مسائل ترکیه معتقدند، باید انتظار داشت، اردوغان در 5 سال پیش رو سیاستی واقع‌بینانه‌تر از قبل را در پیش بگیرد؛ این سیاستی است که نه تنها باعث کامیابی ترکیه می‌شود که آرامش دیگر کشورها را نیز به دنبال خواهد داشت.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی