مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

هویت‌بخشی اولویت آموزش دختران

اکرم رضایی
خبرنگار


دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل همواره در همه نقاط کشور حتی در شهر تهران هم وجود داشته‌اند اما این موضوع مصداق محرومیت است و نمی‌توان آن را منطقه‌ای بررسی کرد. بازمانده از تحصیل به افراد در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال گفته می‌شود که با وجود نیاز به آموزش به دلایل بسیاری در هیچ یک از مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل نیستند. از سال ۹۸ با شیوع کرونا طی حدود سه سال با توجه به تعطیلی فیزیکی مدارس و آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان بر تعداد این بازماندگان از تحصیل افزوده شد. در این میان دختران بسیاری از آموزش و تحصیل بازماندند. طبق گفته محمد محمدی مدیر دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستان وزارت آموزش و پرورش اکنون پوشش جذب کودکان بازمانده از تحصیل معجزه‌آساست و در دوره ابتدایی با وجود محدودیت‌های کرونایی و غیره بیش از ۹۸ درصد پوشش تحصیلی وجود دارد. رابعه امامی رضوی مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره تلاش آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی دخترانی که از آموزش بازماندند، توضیح داد: «بحث دانش‌آموزان دختر که از تحصیل بازماندند به کل کشور مربوط می‌شود. از این رو یکی از وظایف اصلی و ذاتی ما در امور زنان در آموزش و پرورش رسیدگی به دخترانی است که از آموزش بازماندند.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «ناگفته نماند ابعاد توجه به دختران نباید به چند پارامتر کوچک، محدود شود بلکه باید، دختران بازمانده از تحصیل رصد و پایش و شناسایی شوند تا به چرخه تحصیل بازگردند. مخاطبان ما تمام دانش‌آموزان دختر سراسر کشور هستند که البته به دانش‌آموزان مناطق محروم باید توجه بیش از اینها باشد.»
امامی رضوی درباره رشد پوشش تحصیلی دختران در سراسر کشور گفت: «پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در سراسر کشور رشد داشته است زیرا رویکرد مسئولان آموزش و پرورش بر این متمرکز است که ما نسبت به ارتقای سطح آموزشی بخصوص دختران در مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشیم.»
مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش درباره فرهنگ‌سازی و توسعه آموزش به دانش‌آموزان دختر در مناطق محروم کشور گفت: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در امور زنان بحث جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی نسبت به اهمیت آموزش به دختران است. این امر می‌تواند از طریق بازوهایی مانند مشاوران امور زنان و رابطینی که در سراسر کشور داریم مورد پیگیری و اجرا قرار بگیرد. این موضوع با بحث توانمند‌سازی بانوان فرهنگی و ارتقای مهارت‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون برای دانش‌آموزان دختر بوده است.»
وی با اشاره به اهمیت هویت‌سازی در دختران نوجوان و جوان گفت: «یکی از اهداف ما بحث آموزش هویت‌سازی و هویت‌بخشی به دختران است. متأسفانه طی این سال‌ها در بحث هویت دخترانه کم‌کاری شده، بنابراین لازم است هویت‌بخشی و باورپذیری به دختران از این حیث که بدانند که هستند کار کنیم.»
امامی رضوی گفت: «دختران ما باید بتوانند به پرسش‌های حوزه هویت پاسخ بدهند. مثلاً از خود بپرسند من که هستم؟ چه هدفی برای آینده دارم؟ و اکنون چه می‌کنم؟ برای دستیابی به پاسخ همه این سؤالات به فرهنگ‌سازی نیاز داریم، به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و یکی از ملزومات فرهنگ‌سازی مطالعه است. ما باید در این زمینه هم تولید محتوا داشته باشیم و هم نرم‌افزار و کتاب تهیه کنیم. از طرفی باید برای مربیان و معلمان دوره‌های آموزشی و مهارتی در نظر بگیریم. علاوه بر این همچنین در دروس مختلف بخصوص در دروس مهارتی مانند رسانه یا مهارت زندگی و مسئولیت‌های خانواده باید توانمند‌سازی و هویت‌بخشی آموزش داده شود.»
وی با اشاره به رونمایی از یک کتاب درباره هویت‌سازی به دختران گفت: «کار مهمی که در حوزه هویت‌سازی انجام داده‌ایم رونمایی از یک کتاب درباره همین موضوع است. کتاب «هویت دخترانه» به موضوع هویت‌سازی و آموزش آن به دختران می‌پردازد و به آن عمیق نگاه کرده است.»
وی تأکید کرد: «دختران باید به نقش‌های خود آگاه باشند، مثلاً بدانند در دوران تحصیل چه نقشی دارند یا در دوران شغلی و خانواده چه نقشی باید داشته باشند. همچنین در بحث فردی و بین‌فردی چگونه باید خود را کنکاش کنند. به طور کلی بحث خودباوری، خودآگاهی و خویشتن‌باوری موضوع مهم ماست. این کتاب در درجه اول در اختیار مشاوران امور زنان در صف کشور قرار می‌گیرد. سپس در مرحله بعدی مربیانی که با دانش‌آموزان سر و کار دارند باید این کتاب را مطالعه کنند. همچنین دانش‌آموزان دختر هم می‌توانند کتاب را مطالعه کنند زیرا نوع نگارش کتاب به گونه‌ای است که برای سنین پایین قابل فهم و درک است. البته این کتاب کاملاً مهارتی، پرورشی و فرهنگ‌سازی است. ما نیاز داریم در چرخه فرهنگ‌سازی یکسری محتوا در اختیار مخاطبان قرار دهیم، این محتوا می‌تواند به شکل کتاب یا چندرسانه‌ای باشد و در بحث هویت‌بخشی ورود کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی