سؤال و جواب در پاستور

جواد اوجی
وزیر نفت

افزایش 4 میلیونی ظرفیت تولید بنزین کشور

وزیر نفت اعلام کرد که در چند روز آینده یک مجتمع پالایشگاهی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه‌ و به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار افتتاح می‌شود که ظرفیت تولید بنزین را در پالایشگاه آبادان از 10 میلیون لیتر به 14 میلیون لیتر افزایش می‌دهد. به گفته جواد اوجی، این پتروپالایشگاه در فاز ۲ پالایشگاه آبادان قرار دارد که در آغاز دولت سیزدهم ۶۴ درصد پیشرفت داشت و بقیه آن نیز تکمیل شد. وی با بیان اینکه این پتروپالایشگاه علاوه بر تولید سوخت، گازوئیل و بنزین، محصولات خوراک پتروشیمی‌ها را هم تأمین می‌کند و ۱۰۰ درصد دولتی است، اضافه کرد: همچنین با افتتاح این پتروپالایشگاه، میزان تولید گازوئیل نیز از ۱۵ میلیون لیتر به ۱۸ میلیون لیتر خواهد رسید، ضمن آنکه تولید نفت کوره یا مازوت کاهش یافته و به ۳۸ درصد می‌رسد. اوجی با بیان اینکه دو هفته پیش فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی که ظرفیت پالایش گاز کشور را ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش می دهد افتتاح شد: خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار و سواحل مکران تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد که طول این خط لوله ۲۷۰ کیلومتر است. به گفته وزیر نفت، در دولت سیزدهم تاکنون ۳۱ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به اتمام رسیده و افتتاح شده است.

 

سیدصولت مرتضوی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

تعیین دستمزد کارگران تا اوایل هفته آینده

مرتضوی گفت: در زمینه تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران هم کمیته تعیین مصادیق جلسات مختلفی برگزار کرد و هم شورای‌عالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داد که مشترکات بسیاری را به همراه داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداد که همه صندوق‌های بازنشستگی تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تمام مطالبات جامعه هدف و حتی معوقات سنوات را هم پرداخت کرده‌اند. سیدصولت مرتضوی افزود: هم حقوق بهمن و هم عیدی‌ و هم معوقات سنواتی پرداخت شده است و در فرصت مناسب حقوق اسفندماه هم واریز می‌شود. وی همچنین با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۳۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیکی متصل شده‌اند، درخصوص سازکاراستفاده از کالابرگ الکترونیکی توضیح داد: مردم می‌توانند تقریباً یک ماه زودتر از زمان واریز نقدی یارانه نسبت به خرید اعتباری در طرح کالابرگ الکترونیکی اقدام کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تعیین حداقل دستمزد کارگران نیز توضیح داد: در زمینه تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران هم کمیته تعیین مصادیق جلسات مختلفی برگزار کرد و هم شورای‌عالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داد که مشترکات بسیاری را به همراه داشت. در چند مورد هم کار به کارگروه‌های تخصصی واگذار شد. امیدوارم تا اوایل هفته آینده تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران مشخص شود.

 

بهادری جهرمی
سخنگوی دولت

ساعت رسمی کشور دیگر تغییر نمی‌کند

سخنگوی دولت با بیان اینکه مطابق مصوبه مجلس، ساعت رسمی کشور دیگر تغییر نمی‌کند، اظهارکرد: اما در مورد ساعت کاری کارکنان، با توجه به منطقه و جغرافیا، دولت می‌تواند ساعت کاری کارکنان را تغییر دهد. علی بهادری جهرمی افزود: بر این اساس، ساعت آغاز به کار ادارات، سازمان‌ها و مراکز تابعه تا پیش‌ از آغاز به کار در سال جدید ابلاغ خواهد شد. سخنگوی دولت در تشریح مصوبه روز گذشته هیأت وزیران، مبنی بر اصلاحات آیین‌نامه صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی، گفت: بر اساس این اصلاحات، صادرکنندگان نمونه و ممتاز می‌توانند با مهلت پنج ساله کارت بازرگانی دریافت کنند، سقف ارزشی واردات نیز افزایش یافت و به صورت رتبه‌بندی توزیع می‌شود، به طوری که با اعتبارسنجی و رتبه‌بندی دارندگان کارت‌های بازرگانی سقف واردات تعیین می‌شود که شاخص‌هایی چون سوابق عملکردی فرد و وضعیت فعالیت تولیدی یا خدماتی نیز در آن مؤثر است.  علی بهادری‌جهرمی، هدف از این اصلاحات را ایجاد مشوق‌های قانونی برای صادرات و نیز فعالیت‌های اقتصادی مولدتر دانست و افزود: تغییر دیگر در این زمینه کاهش حداقل سن اشخاص حقیقی از ۲۳ سال به ۲۰ سال بود تا فضای بهتری برای فعالیت جوانان فراهم شود، همچنین شرط داشتن کارت پایان خدمت برای داشتن کارت بازرگانی حذف شد. وی اضافه کرد: بر اساس یکی دیگر از مصوبات هیأت وزیران، مادران خانه‌دار ساکن مناطق روستایی و عشایری که دارای سه فرزند و بیشتر هستند، در صورتی که نرخ رشد در آن منطقه زیر نرخ رشد مورد نظر باشد، تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار می‌گیرند و حق بیمه آنان را دولت پرداخت می‌کند.

 

علی سلاجقه
رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست

استفاده از انرژی هسته‌ای برای تصفیه شیرابه‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست از اجرای تفاهمنامه این سازمان با سازمان انرژی اتمی از سال آینده خبرداد که براساس یکی از مفاد آن، از پلاسما در تصفیه شیرابه‌ها استفاده می‌شود. علی سلاجقه افزود که این طرح به صورت آزمایشی، در منطقه سراوان استان گیلان اجرا می‌شود. وی با اشاره به اینکه می‌توان از صنعت هسته‌ای در موضوع فرسایش محیط زیست نیز بهره برد، اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های مورد استفاده انرژی هسته‌ای در زمینه فرسایش خاک، سزیم ۱۳۷ است که به عنوان یک ماده رادیواکتیو مصنوعی در طبیعت یافت نمی‌شود.  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه میزان سزیم۱۳۷ خاک رابطه‌ای مستقیم با شکل توزیع و میزان نزولات جوی دارد، توضیح داد: در برآورد و روندیابی فرسایش و یافتن محل برداشت، رسوب‌گذاری و انتقال، آبی‌یابی و رودخانه‌ها هم از صنعت هسته‌ای استفاده می‌شود، بنابراین ظرفیت‌های صنعت هسته‌ای برای مباحث آب و خاک بسیار بالاست. معاون رئیس‌جمهور این نکته را نیز یادآور شد که از پرتوهای هسته‌ای در بحث پوشش گیاهی، رادیوتراپی، رادیودرمانی و نیز در مباحث مربوط به جانوران و گیاهان استفاده می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی