تکمیل ظرفیت اقامتی برخی استان‌ها تا 90 درصد

سفرهای نوروزی آغاز شد


سفر بزرگ ایرانی‌ها پیش از تحویل سال نو آغاز شده است. بسیاری از ایرانی‌ها امروز پنجشنبه راهی سفر می‌شوند. آمارهای معاونت گردشگری نشان می‌دهد ظرفیت مراکز اقامتی برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، لرستان و... تا 90 درصد در موج اول سفرها پر شده است. علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور در نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی سفر، می‌گوید:«حجم سفرها در هفته آخر تعطیلات افزایش بیشتری خواهد یافت. استان‌های مقصد و استان‌های عبوری، روزهای شلوغی را پشت‌سر خواهند گذاشت.» طبق گفته او، معاونت گردشگری قصد دارد امسال هم شهرهای مکمل را برای توزیع سفر در مسیر مسافرت گردشگران نوروزی قرار بدهد؛ راهکاری که نوروز سال 1401 تجربه شد و شالبافیان از آن به‌عنوان یک تجربه موفق یاد می‌کند.

تصادف‌های جاده‌ای نوروز
شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار شورای هماهنگی وزارت راه‌و‌شهرسازی در استان‌ها با حضور تمام مدیران این وزارتخانه تشکیل شده است، از شناسایی ۸۷۷ نقطه پرحادثه از سوی وزارت راه‌و‌شهر‌سازی خبر می‌دهد و با تأکید بر شناسایی استان‌ها و ‌محورهای پرتردد، می‌گوید:«۸هزار کیلومتر از راه‌های پرتردد که بیشترین تصادف را دارند، شناسایی شده و قرار است تحت نظارت کامل قرار گیرند. در این مسیرها ۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش سرعت مجاز خواهیم داشت.»

معمای گرانی بلیت هواپیما
اما افزایش قیمت بلیت هواپیما، الزام خرید بلیت هواپیما به همراه رزرو هتل و... یکی از دغدغه‌های رسانه‌ها بود که البته در مورد آن پاسخ مشخصی از سوی معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌و‌شهرسازی داده نشد! افندی‌زاده با تأکید بر خرید بلیت از سایت‌های مجاز می‌گوید:«سازمان هواپیمایی کشور، تعزیرات حکومتی و دادستانی در این خصوص ورود کرده‌ است و قیمت‌ بلیت هواپیما نباید از آذر ۱۴۰۱ افزایش داشته باشد و این موضوع از طریق سازمان هواپیمایی و قوه قضائیه پیگیری می‌شود.» البته این سؤال بی‌پاسخ می‌ماند که سایت‌های غیر مجاز چطور می‌توانند قیمت را افزایش دهند؟ آیا ایرلاین‌ها و آژانس‌های متخلف هم غیرمجازند و آدرسی ندارند که بشود با آنها برخورد کرد؟ او از افزایش 10 تا 15 درصدی مسافرت‌های هوایی نیز خبر می‌دهد.

توزیع زمانی و مکانی سفر
در همین حال علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز می‌گوید:«تمهیدات لازم برای توزیع زمانی مناسب سفر از موضوعات مهمی بود که دولت در قالب لایحه‌ مربوط به تعطیلی پنجشنبه‌ها آن را تصویب و برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد؛ طرحی که به سفرهای کوتاه‌مدت کمک می‌کند. همچنین در خصوص توزیع مکانی سفر که موجب جلوگیری از ازدحام‌ و تراکم می‌شود نیز شهرهای مکمل و‌ جایگزین سفر مانند سال گذشته اجرا شد و ثمربخش بود. امسال نیز با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مشارکت‌ بیشتر این طرح ادامه پیدا می‌کند.»

راه‌اندازی ۸۰۰ بازارچه صنایع‌دستی
معاون گردشگری کشور از افزایش پایگاه‌های سازمان امور عشایر و تعداد پایگاه‌ها از ۴۰۰ به ۷۰۰ پایگاه خبر می‌دهد و می‌گوید:«همچنین کمپین‌۶۰.۳۰ امسال با قوت بیشتر ادامه پیدا می‌کند. ۸۰۰ بازارچه‌ صنایع‌دستی و حدود ۱۰هزار غرفه برپا می‌شود. نوروزگاه‌ها با قوت بیشتر در پایگاه‌ها و استان‌ها فعال خواهند بود.» طبق گفته او، با افزودن ۱۶هزار تخت به ظرفیت اقامتگاه‌های کشور، در مجموع تخت‌های اقامتی به ۵۳۰ هزار تخت افزایش پیدا کرده است.
شالبافیان با اشاره به تقارن ایام نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان، می‌گوید:«همزمان با شروع ماه مبارک رمضان الگوی متفاوتی در سفرها اتخاذ شده است. راه‌اندازی کمپین ۶۰-۳۰ به مفهوم ایجاد زمینه استراحت مسافران در مبادی ورودی استان‌ها به دلیل اینکه ۶۰ درصد تصادفات منتهی به مرگ عموماً در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد، در دستور کار قرار گرفته است.»
معاون گردشگری کشور در ارتباط با تعطیلی برخی اماکن اقامتی که به تازگی انجام شده است، می‌گوید:«نباید برخی استثنائات‌، وجهه گردشگری را تحت‌تأثیر قرار دهد. در حوزه گردشگری هماهنگی‌ها نزدیک‌ است و برای رفع مشکل موارد محدودی هم‌ که پیش آمده است، پیگیر خواهیم بود.»
طبق گفته شالبافیان، زیست شبانه، افزایش ساعت فعالیت اماکن و تدارک‌ گشت و تور‌های یک‌روزه از جمله موارد اندیشیده شده برای رعایت حرمت ماه رمضان است. او تصریح می‌کند:«در برخی شهرها و استان‌ها ظرفیت مازادی را به تشخیص ستاد استانی نیاز داریم که در آن صورت از ظرفیت‌های غیررسمی و اضطراری از جمله مدارس، حسینیه‌ها و تکیه‌ها برای خدمت‌رسانی به مسافران استفاده می‌کنیم.» شالبافیان با اشاره به تقویت سامانه ملی سفر ۰۹۶۲۹ می‌گوید:«همکاران استانی مکلف هستند تمامی شکایات را تا حداکثر پایان نوروز بررسی و نتیجه را اعلام‌ کنند و البته مواردی که نیاز به ارجاع قضایی دارند، مستثنی هستند.»

سرویس‌های سیار
مهدی جمالی‌نژاد، معاون امور عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور درباره سرویس‌های بهداشتی می‌گوید:«برای سرویس‌های بهداشتی درون‌شهری و برون‌شهری تکلیف کرده‌ایم همچنین در شهرهای گردشگرپذیر و زیارتی از جمله مشهد، قم و‌ شیراز سرویس بهداشتی سیار پیش‌بینی کرده‌ایم و‌ مشکلی در این خصوص نداریم.» جمالی‌نژاد با بیان اینکه در موضوع عفاف و‌ حجاب تأکیدمان بر فرهنگ‌سازی و کارهای ایجابی و اغنایی است، می‌گوید:«برخورد با تخلفات مربوط به عفاف و‌ حجاب مربوط به ضابطین قضایی است و مابقی دستگاه‌ها تنها تذکرات لسانی خواهند داشت.»
حجت‌الاسلام جواد حیرانی، مدیر نظارت و ارزیابی ستاد مرکزی اقامه نماز کشور نیز می‌گوید:«امسال در ۳۱ استان کارگروه نظارتی و نزدیک به ۳۲۰ کارگروه در شهرستان‌ها با هدف ساماندهی و آماده‌سازی فضاهای اقامه نماز و سرویس‌های بهداشتی تشکیل شده و در همین راستا سامانه‌ای با عنوان «راه‌ نماز» تهیه شده و در این سامانه تمامی امکانات و فضاهای اقامه نماز بارگذاری شده است.»

 فعالیت ۵۰ هزار جوان داوطلب در ۲۵۰ پست هلال‌احمر
مهران جمال، مدیر روابط‌ عمومی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر نیز از ارائه خدمات توسط ۵۰ هزار جوان داوطلب آموزش‌دیده در ۲۵۰ پست ثابت خبر می‌دهد:«امسال این جوانان با شعار «جوانان سفیران ایمنی، سلامت و نشاط اجتماعی» سعی می‌کنند علاوه بر ارائه خدمات بشردوستانه، با تدارک برنامه‌های متنوع و جذاب به مسافران نوروزی خدمات ارائه دهند. یکی از این خدمات ارائه فضای با نشاط و بازی‌های جذاب برای کودکان است.»

۵ هزار گشت مشترک
سلیمان رزاقی، مدیرکل امور اقتصادی سازمان تعزیرات حکومتی هم می‌گوید:«طرح ویژه نظارتی از ۸ اسفند امسال تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و برای اولین‌بار قرارگاه نظارت بر گشت‌های مشترک در ستاد مرکزی سازمان تشکیل شده است. این قرارگاه بر گشت‌های مشترک نظارت خواهد کرد و این امر با هدف حمایت از گردشگران و مسافران نوروزی به سراسر کشور ابلاغ شده است و عمده فعالیت‌ها و نظارت‌های گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی بر مراکز عمده عرضه محصولات و نیز سردخانه‌ها، میادین میوه و تره‌بار، رستوران‌ها و دفاتر خدمات فروش بلیت و تور است که به صورت مستمر انجام می‌شود تا شاهد کاهش تخلفات احتمالی باشیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی