رونق دوباره بازار شب عید در غیاب کرونا

آغاز توزیع میوه تنظیم بازاری با تخفیف 10 درصدی

از حدود سه هفته پیش، جنب و جوش در بازار کالایی کشور برای خرید مایحتاج عید 1402، آغاز شده است و صنوف مختلف روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارند. یکی از شلوغ‌ترین بازارها در روزهای آخر اسفند، بازار بزرگ تهران است. بخش قابل توجهی از مردم از شهرهای مختلف برای خرید شب عید، بازار بزرگ تهران را انتخاب می‌کنند و البته این امر تا اواخر فروردین ماه هم ادامه دارد. طی سال‌های گذشته بواسطه شیوع ویروس کرونا، اسفندماه خیابان‌های پانزده خرداد، مصطفی خمینی، مولوی و خیام و... بسیار خلوت بود و کمتر کسی برای خرید کالا رغبت داشت، اما روزهای پایانی امسال، برخلاف حداقل چهار سال گذشته، بازار رونق خوبی گرفته است. از طرفی پایان اغتشاشات و برگشت آرامش به بازار دلیل دیگری است که این روزها مردم بتوانند برای شب عید خود برنامه‌ریزی کنند. روز گذشته سری به بازار بزرگ تهران زدیم و با برخی از فروشندگان پوشاک، لوازم خانگی، شال و روسری، کیف و کفش، فرش، وسایل آشپرخانه و... گفت‌و‌گو کردیم و اکثر آنها از حال خوب بازار و مردم صحبت کردند.

افزایش فروش
یکی از کسبه در بازار بزرگ تهران که فروشنده لوازم آشپزخانه است درباره وضعیت این روزهای بازار گفت: روزهایی که کشور درگیر ویروس کرونا بود، کسبه بشدت صدمه و خسارت مالی دیدند و حتی برخی‌ها فعالیت اقتصادی خود را تعطیل کردند اما حدود یک‌سال و نیم است که وضعیت بازار بهتر شده است و مردم برای خرید کالا به بازار می‌آیند.
او با بیان اینکه از دو هفته پیش میزان فروشش بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در بازار رکود است، زمانی که رکود دامنگیر صنوف می‌شود بشدت صنوف متضرر می‌شوند. معتقدم رکود حتی بدتر از افزایش قیمت است؛ با رشد قیمت هم فروشنده و هم خریدار، وضعیت مالی خود را با توجه به قیمت‌ها تعیین می‌کنند اما وقتی رکود باشد فروشنده حتی با در نظر گرفتن تخفیف هم نمی‌تواند مشتری را جذب کند. این فروشنده گفت: ما امیدوار هستیم که با کنترل نرخ ارز و جلوگیری از رشد قیمت مواد اولیه از سوی دولت، بازار مانند این روزها رونق خوبی داشته باشد، در غیر این صورت کسبه تاب و توان هیچ چالش جدیدی را ندارند.

تخفیف‌های مناسب
فروشنده پوشاک در بازار مسگرها نیز از وضعیت خوب تقاضاهای مردمی در روزهای پایانی سال ‌جاری گفت و تأکید کرد: پیش‌بینی ما این بود که به دلیل نوسان نرخ ارز، بازار شب عید امسال به هم ریخته باشد و مردم از خرید کالا بخصوص پوشاک استقبال نکنند اما خوشبختانه این روزها با وجود آنکه ساعت کاری را افزایش دادیم هم نمی‌توانیم به نحو مطلوب به متقاضیان پاسخ دهیم. او ادامه داد: برای آنکه مردم برای شب عید امسال، دچار مشکل نشوند و با شرایط بهتری خرید کنند، سعی کردیم که قیمت‌ها را کنترل و حتی با ارائه تخفیف‌های مناسب، فضای انگیزشی برای خرید ایجاد کنیم. این فروشنده با تأکید بر اینکه کسبه باید به مردم بیش از گذشته توجه کنند و از سودهای خود بکاهند، تصریح کرد: اکثر کسبه در بازار بزرگ تهران سعی کردند که شرایط خرید کالا را برای مردم تسهیل کنند که مهم‌ترین کار در این بخش ارائه تخفیف و جلوگیری از افزایش قیمت به بهانه شب عید است.
او با بیان اینکه برخی از کسبه در سطح شهر قیمت‌های خود را بالا بردند، افزود: نرخ ارز در مقطع کوتاهی از 45 هزار تومان تجاوز کرد لذا به جرأت می‌توان گفت که بخش اعظم کالاهایی که وارد کشور شده قبل از این نرخ ارز بوده است لذا برای آنکه مردم انگیزه برای خرید داشته باشند توصیه می‌کنم که کسبه سطح شهر هم تخفیف‌هایی برای شب عید در نظر بگیرند.
یکی از فروشندگان کیف و کفش در بازار بزرگ تهران هم از وضعیت خوب این روزهای فروش خود صحبت کرد و گفت: فروش کیف و کفش طی روزهای اخیر بخصوص در هفته جاری بشدت بهبود پیدا کرده، این در حالی است که هفته‌های گذشته بازار ما دچار رکود شده بود.
او با بیان اینکه این روزها بر تعداد مشتریان افزوده می‌شود، تصریح کرد: خبر و اتفاق‌های مثبت سیاسی به سرعت بر بازار کالایی کشور اثر می‌گذارد، زمانی که تعداد خبرهای منفی زیاد می‌شود، از تعداد خریداران کاسته می‌شود اما طی چند وقت اخیر و با پایان اغتشاشات، بازار با وضعیت بهتری روبه‌رو شده است و به نظر می‌رسد که سال آینده وضعیت مناسب‌تر از سال‌جاری شود. این فروشنده گفت: ما سعی کرده‌ایم برای تمام قشرها کالا برای عرضه داشته باشیم، بر این اساس کالا برای عرضه به آنهایی که وضعیت مالی مناسبی ندارند هم وجود دارد.

بــــرش

 فروش کیف و کفش طی روزهای اخیر بخصوص در هفته جاری بشدت بهبود پیدا کرده، این در حالی است که هفته‌های گذشته بازار ما دچار رکود شده بود
 سعی کرده‌ایم برای تمام قشرها کالا برای عرضه داشته باشیم، بر این اساس کالا برای عرضه به آنهایی که وضعیت مالی مناسبی ندارند هم وجود دارد
 امیدوار هستیم که با کنترل نرخ ارز و جلوگیری از رشد قیمت مواد اولیه از سوی دولت، بازار مانند این روزها رونق خوبی داشته باشد

 

وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین میوه شب عید اقدام به ذخیره‌سازی ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار کرده است که به‌طور آزمایشی از ۲3 اسفند با تخفیف ۱۰ درصد به بازار تزریق شده است. سیب و پرتقال تنظیم بازاری که مهم‌ترین میوه‌های مصرفی برای ایام عید را تشکیل می‌دهد، در اختیار خرده‌فروشان سطح شهر قرار نگرفته و در نمایشگاه‌ها و غرفه‌های شهری توزیع شده است.
توزیع میوه‌های تنظیم بازاری از روز سه‌شنبه 23 اسفندماه در ۱۰ استان در بازار شب عید آغاز شده است و بنا بر تشخیص کمیته راهبری استان عرضه می‌گردد. این در حالی است که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در استان‌ها، از روز 23 اسفند عرضه آزمایشی میوه‌ها آغاز شده و از روزهای 26، 27 و 28 اسفند عرضه اصلی و گسترده میوه تنظیم بازاری شب عید آغاز می‌شود.
زمان توزیع میوه شب عید از ۲۰ اسفند امسال تا ۱۳ فروردین‌ماه سال آینده است و استان‌ها متناسب با شرایط ‌شان در این بازه زمانی، اقدام به توزیع میوه شب عید می‌کنند.
مرتضی معتمد معاون امور فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی، میوه‌های ذخیره‌سازی‌شده را واجد تمام مشخصات کیفی استانداردهای تنظیم بازاری عنوان کرده است.
معتمد با بیان اینکه قیمت میوه‌ شب عید 10 درصد زیر قیمت میوه مشابه بازار است، تصریح کرد: قیمت‌ها تابع قیمت روز میوه مشابه در بازار هر استان است که توسط کمیته راهبری رصد و قیمت‌گذاری می‌شود به عنوان مثال حداقل قیمت سیب درختی زرد 24 هزار تومان و حداکثر 28 هزار تومان و همچنین قیمت پرتقال تامسون در استان آذربایجان شرقی 14 هزار تومان، استان مازندران 12 هزار تومان و استان تهران 17 هزار تومان تعیین شده است.
سازمان میادین میوه و تره‌بار میوه‌های تنظیم بازاری سیب قرمز را 20 هزار تومان، سیب زرد را 22 هزار تومان و پرتقال را 15 هزار و 400 تومان عرضه کرده است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها تغییری نکند.
 ملاک نرخ نامه برای کشف قیمت‌های اعلام شده فقط شامل میوه‌های مصرفی پرتقاضا بوده و باقی محصولات براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شوند. میوه‌های وارداتی مانند موز هم با توجه به نوسان بازار ارز افزایش قیمت داشته‌اند.
 امسال طرح ذخیره‌سازی براساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور، با نظارت استانداران به بخش خصوصی واگذار شد. در طول سنوات گذشته، دولت خرید میوه شب عید را به عهده داشت و سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان متولی سیب و پرتقال را خریداری و بین استان‌ها توزیع می‌کرد، اما امسال برای تأمین میوه شب عید سال ۱۴۰۲، تأمین میوه به بخش خصوصی واگذار شد و تعیین میزان میوه مورد نیاز توسط مباشران در استان‌ها انجام می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی