تبیین ناگفته‌های 200 روز اغتشاش در یک نمایشگاه

پشت‌پرده واقعیت در«روایت میدان»

منبع آگاه امنیتی: اکبری، گرانترین جاسوس و شاه‌مهره بود

 نمایشگاه تبیینی «روایت میدان» تشریح اقدامات صورت گرفته توسط وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) در مقابله با توطئه‌‌های دشمنان است. برای نخستین بار در این نمایشگاه وزارت اطلاعات اسناد و مدارک مربوط به اقدامات دشمنان و گروهک‌‌های تروریستی در اغتشاشات پاییز 1401 را به نمایش درآورده است. تماشای این اسناد در کنار توضیحات راویانی که واقعیت‌‌ها را بیان می‌کنند کمک بزرگی به روشنگری و پاسخ به ابهامات و پرسش‌هایی است که در اذهان شکل می‌گیرد.
در خیابان حجاب سراغ نمایشگاه روایت میدان را می‌گیریم. جایی که دستاورد‌‌های وزارت اطلاعات در چند ماه اخیر و تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) به نمایش درآمده است. بعد از یک راهروی طولانی با راهنمایی انتظامات وارد محوطه نمایشگاه می‌شویم. صدای اذان از همان ورودی نمایشگاه به گوش می‌رسد. اذان مربوط به مستندی از حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ است. جایی که مزدوران داعش، نمازگزاران و زائران را به خاک و خون کشیدند. غرفه‌‌ها با عناوین مختلف کنار هم ردیف شده‌اند و راهنمایان گوشه‌ای از روایت‌‌های پشت پرده حوادث اخیر و دستاورد‌‌های وزارت اطلاعات را تبیین می‌کنند. شنیدن واقعیت‌‌های پشت‌پرده و نکاتی که شاید برای خیلی از ما بی‌اهمیت بودند باعث شگفتی بازدید‌کننده‌‌ها می‌شود. سعید که همراه دوستش محمد برای بازدید از نمایشگاه آمده است، می‌گوید، «انگار وارد دنیای دیگری می‌شوی. دنیایی که نا گفته‌های بسیاری در آن وجود دارد و پشت‌پرده خیلی از اتفاقات را از نزدیک می‌بینی. اینکه دشمنان با استفاده از 200 شبکه ماهواره‌ای و فضای مجازی تلاش می‌کنند به کشور ما آسیب بزنند. به نظر من باید در طول سال چندین بار از این نمایشگاه‌‌ها برگزار شود تا پشت‌پرده حوادث و همچنین دستاورد‌‌های کشور برای مردم تبیین شود.» شاید خیلی از ما ندانیم که کشورمان در این سال‌‌ها به چه دستاورد‌‌های عظیمی دست پیدا کرده و دشمن در طی این مدت از چه راه‌هایی سعی در نابود کردن همین دستاورد‌‌ها داشته است. بی تردید این نمایشگاه‌‌ها فرصت خوبی برای پاسخ به سؤالات و شبهاتی است که ممکن است در ذهن خیلی از جوانان شکل گرفته باشد.

 یکی از بازدید‌کننده‌‌ها حجت‌الاسلام نبوی مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه پیام نور است. او با اشاره به اینکه مردم باید در جریان پیشرفت‌‌ها و جایگاه واقعی ایران در دنیا باشند گفت:‌ «از دوسال قبل مقام معظم رهبری قریب به 9 بار موضوع جهاد تبیین را تکرار کردند. این نمایشگاه هم در راستای همان جهاد تبیین است. به اعتقاد من مردم باید مسائل را درست متوجه شوند و پیشرفت‌‌ها را ببینند و بدانند کشور در چه جایگاهی هست. این مردم همیشه همراه هستند. در این 43 سال از عمر انقلاب شاهد بحران‌‌های مختلفی بودیم. در 8 سال دفاع مقدس و بحران‌‌های بعد از آن مردم همراهی کردند. در چند ماه اخیر دشمن جنگ ترکیبی با کمک فضای مجازی به راه انداخت. ما دو ایران داریم؛ ایران حقیقی روی زمین با مردم خوب و ارتش و سپاه قوی و مقتدر و یک ایران دیگر در فضای مجازی که می‌گویند تا یک ماه دیگر از بین می‌رود. اما در فضای واقعی ایران همان ایران مقتدر است. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در نشان دادن ایران واقعی اثر‌گذار است و مردم از نزدیک متوجه واقعیت‌‌ها می‌شوند و بصیرت شان افزایش پیدا می‌کند.»
تصویری از نشست برخی از سران کشور‌‌های اروپایی با امریکا دور یک میز با تیتر نگاه پنهان در ورودی یکی از غرفه‌‌ها توجه بازدیدکننده‌‌ها را جلب می‌کند. مسئول غرفه نگاه پنهان از پشت پرده نفوذ این کشور‌‌ها به ایران و ضربه زدن به آنها و پشت پرده اقدامات آنها برای بازدیدکننده‌‌ها می‌گوید. او بااشاره به اینکه نگاه پنهان دشمنان قسم‌خورده نظام همیشه روی کشور ایران است می‌گوید: «به‌طور کلی امریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و... به دنبال این هستند به کشور ما به هر طریقی که می‌توانند نفوذ کرده و با جمع‌آوری اطلاعات ضربه‌ای به ایران وارد کنند. منافقان هم به سرکردگی رجوی و امثال او دنباله‌رو هستند و از طریق ابزارهای  مختلف به آنها کمک می‌کنند.» مسئول غرفه با نشان دادن بخشی از مهمات و مواد منفجر‌ه‌ای که به نمایش درآمده است، می‌گوید:‌ «این سلاح‌‌های سرد و گرم در جریان 200 روز فعالیت اغتشاشگران، کشف شده است. با این چراغ قوه تصاویر سرکردگان گروهک تروریستی منافقین را روی ساختمان‌‌های بلند به نمایش در‌می‌آوردند. این هم ابزارآلات ساخت خمپاره دست‌ساز است که خود منافقان در این اغتشاشات استفاده می‌کردند. این هم تصاویر تمام متهمانی است که با جعل عنوان و سلاح‌هایی که داشتند آموزش‌هایی را به صورت پنهانی انجام می‌دادند. مثلاً در عملیات‌‌های تروریستی لباس پلیس می‌پوشیدند و به مردم توهین می‌کردند. این غرفه هم مربوط به ایران قوی است. در همین ایامی که نظام درگیر اغتشاشات بود دستاور‌‌دهای خوبی توسط محققان و دانشمندان ما به دست آمد. این دستگاهی است که کار شناسایی روانگردان و مواد مخدر را با دقت بالا انجام می‌دهد. در همین ایام راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی در کشور ونزوئلا انجام شد. اتفاق مهم دیگر ساخت بزرگترین تلسکوپ نوری ایران بود. انجام واکسن‌‌های طیور، کاشت رایگان حلزون شنوایی برای کودکان زیر 3 سال از دیگر دستاوردهایی است که در همین ایام به دست آمد. موشک بالستیک هایپرسونیک هم از افتخاراتی است که در همین ایام به دست آمد.»
راوی غرفه مردم واقعی با شور و هیجان تصاویر حضور مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی و مدافعان امنیت را به بازدیدکننده‌‌ها نشان می‌دهد و از نقش‌آفرینی‌‌های آنها می‌گوید: «در همین تشییع پیکر سردار سلیمانی مردم بودند که نقش‌آفرینی کردند. در سخت‌ترین شرایط این مردم هستند که در 22 بهمن شورآفرینی می‌کنند. مردم ما از اقلیت‌‌ها و ‌‌قومیت‌های مختلف هنوز پای انقلاب شهید می‌دهند. دشمنان تبلیغات بسیار گسترده و بمباران رسانه‌ای کردند تا مردم در تشییع پیکر شهدای امنیت حضور پیدا نکنند ولی همه این تصویر را دیدند که در دور افتاده‌ترین روستای کشور مردم چگونه برای تشییع پیکر مدافع امنیت شورآفرینی کردند. دشمنان هزینه می‌کنند تا القا کنند نسل جدید از نظام جداشده اما تصویری از نماز مقام معظم رهبری با این نسل نشان می‌دهد که چطور این علاقه و عشق پایداراست.»
از ما بپرسید
مسئول برگزاری نمایشگاه با سرکشی به غرفه‌‌ها گاهی اوقات همراه با راویان به سؤالات بازدیدکننده‌‌ها پاسخ می‌دهد. وی‌ درباره ضرورت برگزاری این نمایشگاه و جهاد تبیین می‌گوید: مقام معظم رهبری بار‌‌ها درباره ضرورت جهاد تبیین تأکید کردند. ما خودمان را سرباز می‌دانیم. وقتی حکم جهاد تبیین را صادر فرمودند ما هم برخودمان واجب دانستیم در مسیر تبیین گام برداریم. سعی کردیم پشت‌پرده اغتشاشات را تا جایی که می‌توانیم تبیین کنیم. در این نمایشگاه هم تلاش می‌کنیم به مردم بگوییم پشت صحنه اغتشاشات چه چیزی است و آگاهی بدهیم. مقام معظم رهبری فرمودند اگر شما روایت نکنید، دیگران روایت می‌کنند. ما آمدیم تا واقعیت‌ها را روایت کنیم. البته خیلی محدودیت داشتیم که باعث شده نتوانیم رک و صریح صحبت کنیم ولی سعی کردیم مواردی را به نمایش دربیاوریم.
شاید خیلی از مردم اطلاع نداشته باشند در همان روز‌‌های اغتشاشات دشمنان دو هواپیما را دستکاری کرده بودند تا در زمان پرواز منفجر شوند. اما با فضل الهی و تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) ‌این توطئه هم خنثی شد.
درباره اینکه این نمایشگاه چقدر پشت‌پرده آشوب‌‌ها را به تصویر کشیده و مردم بعد از دیدن نمایشگاه چه واکنشی داشتند باید بگوییم سعی کردیم بخشی از پشت‌پرده اغتشاشات را برای مردم تبیین کنیم. مردمی هم که از نزدیک می‌بینند برخی مسائل برای آنها روشن می‌شود و جواب یک سری سؤالاتی که دارند را می‌گیرند. در نمایشگاه راویانی داریم که ارتباط بسیار خوب و گرمی با مردم برقرار می‌کنند و تا جایی که بتوانند به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند. گروهی از مردم که پای این نظام هستند وقتی از این نمایشگاه بازدید می‌کنند روحیه‌شان تقویت شده و وقتی اقتدار ایران قوی را می‌بینند به آینده امیدوار می‌شوند. یک سری افرادی هم هستند که به اصطلاح قشر خاکستری گفته می‌شوند ولی به تعبیر من اینها افرادی هستند که کمتر در صحنه‌‌های سیاسی حضور دارند ولی دلبسته نظام هستند. آنها بعد از بازدید از نمایشگاه خوشحال و امیدوار می‌شوند. بازدیدکننده‌‌ها بسیار راضی و خوشحال از این نمایشگاه بیرون می‌روند و به همکاران ما خسته نباشید می‌گویند.
این مقام امنیتی با اشاره به اقداماتی که در زمینه جهاد تبیین در وزارت اطلاعات انجام گرفته گفت: «یکی از این کار‌‌ها حضور در جلسات مختلف برای بیان حقایق است. بیش از هزار ساعت جلسه برگزار کردیم. مثلاً با یک سری از متهمان صحبت کردیم. نشستیم با آنها حرف زدیم و به شبهات آنها پاسخ دادیم. وقتی سؤالات‌شان را جواب می‌دادیم اقناع می‌شدند. برخی از کسانی که شبهه داشته باشند با دیدن این نمایشگاه و شنیدن حرف‌‌های ما سؤالات‌شان را مطرح کرده و پاسخ می‌گیرند و تفکر می‌کنند. ما از جوانان خواهش می‌کنیم اگر سؤال و شبهه‌ای دارند از ما بپرسند. ما عصر انقلاب را از ابتدای سال 57 تاکنون دیده‌ایم ولی خیلی از جوانان این مسائل را ندیده‌اند و اگر بپرسند ما جواب داریم. در حوزه انقلاب اسلامی، اسلام، دین و تشیع هیچ سؤال بدون پاسخی نداریم. روزنامه‌‌ها و روزنامه‌نگاران می‌توانند سؤالات نسل جوان را بگیرند و دسته‌بندی کنند و ما تا جایی که بتوانیم به این سؤالات پاسخ مشروح و مبسوط خواهیم داد.
پشت پرده جنایت شاهچراغ
به غرفه شاهچراغ که می‌رسیم این مقام آگاه امنیتی درباره ماجرای حادثه تروریستی شاهچراغ و ابهاماتی که هنوز هم در این زمینه وجود دارد برای ما توضیح می‌دهد: درباره شاهچراغ دو بحث را باید از هم جدا کنیم؛ یکی اینکه چه بود و چه شد و بحث دیگر یک سری شبهات مطرح شده است. متأسفانه این تروریست‌‌های داعشی از فضای اغتشاشات استفاده کردند. وقتی جای دیگر توان بیشتری می‌گذاریم ممکن است توان کمتری در حوزه دیگر داشته باشیم. در این ماجرا غفلت خاصی صورت نگرفت و یک سری آماده‌باش‌‌ها و هشدارهایی برای اماکن مذهبی صادر شده بود. در آن زمان می‌بینیم سلاح‌‌های مختلف از مبادی مختلف وارد کشور می‌شود که در این نمایشگاه بخشی از آن را به نمایش گذاشتیم. تروریست‌‌ها هم با برنامه قبلی وارد شدند. درباره اینکه مطرح می‌شود چرا انتظامات جلوی این فرد را نگرفته باید به این موضوع توجه کنیم که این تروریست از همان دم در، به پرسنل انتظامات شلیک می‌کند و بعد وارد حرم می‌شود. اگر در اصلی حرم بسته نمی‌شد فاجعه بزرگتری رخ می‌داد. یکی از دوستانی که آنجا بود سلاحش را از انتظامات  می‌گیرد و دوستان ما در فراجا وارد عمل می‌شوند. نیرو‌‌های داعش برنامه چیده بودند تا قتل عام گسترده‌ای به راه بیندازند. هرچند شهدایی در این مسیر تقدیم کردیم اما موفقیتی که تروریست‌‌ها می‌خواستند محقق نشد. یکی دیگر از شبهاتی که مطرح می‌کنند این است که این حادثه را با حوادث دیگر کنار هم قرار می‌دهند. می‌گویند کار خودشان است. این سیاست تبلیغی دشمن است. اولاً نظام ما از این اتهامات دور است و اگر قرار است ظالمانه حکومت کنیم، حکومت نکنیم بهتر است. در نظام ما ظلم جایی ندارد و ما ظلم سیستماتیک نداریم. ظلم باعث نابودی حکومت می‌شود و همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند 25 سال دیگر رژیم اشغالگر قدس نابود خواهد شد شاید علت اصلی آن این باشد که ظلم می‌کنند و به همین دلیل نابود خواهند شد. یکی دیگر از شبهاتی که مطرح کردند این است که می‌گویند تاریخ اطلاعیه‌ای که داعش داده سی‌ام ربیع‌الاول است درحالی که ما سی‌ام نداریم. ماه‌‌های قمری بر اساس فقه شیعه باید استهلال شود. در کشور‌‌های عربی تاریخ را قراردادی می‌کنند. ماه‌‌های فرد را 30 روزه و ماه‌‌های زوج را 29 روز می‌گیرند. ماه ربیع الاول سومین ماه است که بر طبق قراردادی که گذاشتند سی روزه است. شاید سؤال کنند که منبع این استدلال چیست. در پاسخ باید بگویم با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت می‌توانید پاسخ این سؤال را بگیرید. بخش زیادی از مردم به اندازه ماه‌‌های شمسی از ماه‌‌های عربی و یا میلادی اطلاعات زیادی ندارند. اینها می‌آیند از این عدم آگاهی استفاده می‌کنند درحالی که با یک تحقیق ساده می‌توان جواب این شبهه را پیدا کرد. خیلی از جوانان که گوشی دست‌شان است و این شبهه‌‌ها را می‌خوانند می‌توانند با یک جست‌و‌جو پاسخ درست را پیدا کنند. مقام معظم رهبری فرمودند حادثه شاهچراغ مثل عاشورا است و نباید اجازه بدهید فراموش شود.
چهار دهه مقاومت
مسئول برگزاری نمایشگاه به نقش منافقان در آشوب‌‌ها هم اشاره می‌کندو می‌گوید:‌ چهل سال است منافقان هر اقدامی که به ذهنشان رسیده انجام داده‌اند. دهه 60 و سال‌‌های 61 تا 64 اقدامات تروریستی که منافقان انجام می‌دادند را به‌خاطر داریم. در طول این چهل سال آیا کاری بوده که علیه مردم ایران انجام نداده باشند؟ از حمله نظامی مستقیم گرفته تا همسویی با دشمن، منافقان از همان موقع چهره واقعی‌شان را نشان دادند و هنوز هم دشمنی‌شان ادامه دارد. در حوادث مختلف دست آنها را می‌بینیم. در اغتشاشات هم سعی کردند بگویند ما هستیم ولی به لطف خدا دیدیم مردم اقبالی به آنها نشان ندادند. یک سؤالی که در این اغتشاشات برای من به عنوان کسی که سال‌‌ها است در حوزه امنیت کار می‌کنم وجود داشت این بود که دشمنان نظام و کشور که اهداف و آرمان‌‌های متفاوتی دارند چطور با هم همسو شده بودند؟ مادشمنان را خوب می‌شناسیم. هر دشمن و گروهکی هدف، روش و افکار خاص خودش را دارد که خیلی از آنها با اهداف و روش و افکار گروه‌‌های دیگر سنخیتی ندارد و حتی اینها را رودرروی هم قرار می‌دهد. ولی در یک مقاطعی مثل اغتشاشات می‌بینیم باهم همراه می‌شوند. به‌طور مثال منافقین با سلطنت‌طلب‌‌ها دشمن هستند. آنها همیشه ادعا داشتند مجاهد هستند و در رژیم طاغوت دستگیر می‌شدند. روش‌‌ها و تفکرات منافقین و سلطنت‌طلب‌‌ها سنخیتی باهم ندارد و به هیچ‌وجه باهم کنار نمی‌آیند ولی دیدیم سلطنت‌طلب‌‌ها و منافقان همدست شدند. ولی عجیب‌تر اینکه سلطنت‌طلب‌‌ها با تجزیه‌طلب‌‌ها هم همدست می‌شوند. واقعاً عجیب است چون تجزیه‌طلب‌‌ها می‌خواهند ایران را به چند کشور تقسیم کنند. چطور اینها باهم کنار می‌آیند؟ تنها جوابی که ما به آن می‌رسیم این است که آنها از یک جا سرنخ می‌گیرند. ارباب‌شان گفته فعلاً باهم کاری نداشته باشید و منابع مالی‌شان از یک جا تأمین می‌شود. اما همه مردم دیدند بعداز فروکش کردن اغتشاشات بازهم باهم اختلاف پیدا کردند و به جان هم افتادند و علیه هم شعار دادند. اینها بازهم قطعاً به جایی نخواهند رسید چون به قول مقام معظم رهبری اینها شاید نقشه خوبی داشتند اما محاسبه آنها غلط بود.»
روایت دستگیری گران‌ترین جاسوس
تصاویر فعالیت‌‌های جاسوسی علیرضا اکبری در پوستر بزرگی در انتهای راهرو به نمایش در آمده است. جاسوسی که به گفته مقام امنیتی شاه مهره بود و به دلیل پول‌‌های زیادی که گرفته بود به گران‌ترین جاسوس مشهور است. مانیتوری در گوشه غرفه بخشی از اعترافات اکبری را پخش می‌‎کند و چند نفری هم با دقت مشغول تماشای آن می‌شوند. ناگفته‌هایی از این جاسوس وجود دارد که در این نمایشگاه بخش‌هایی از آن توسط کارشناسان وزارت اطلاعات بیان می‌شود. مسئول برگزاری نمایشگاه با اشاره به اینکه مردم باید بدانند بازداشت و محاکمه و اعدام این جاسوس چه اتفاق مهمی است می‌گوید: این فرد آن‌قدر پول گرفته بود که گران‌ترین جاسوس و یک شاه‌مهره نفوذی بود. اینکه چرا بعد از بازداشت این فرد فریاد دشمن بلند شده و اتحادیه اروپا واکنش نشان داد نشان از منفعتی بود که این جاسوس برای آنها داشت. ما یک سری بستر ارتباطی داریم که ممکن است فرد در بستر جاسوسی بیفتد. شاید فردی به عنوان تحلیلگر دوست دارد در حوزه‌‌های تحلیلگری ارائه تحلیل کند و هر موضوعی که پیش می‌آید تحلیلی ارائه بدهد. کم کم این فرد که تحلیلگر است اطلاعات خودش را اضافه می‌کند و اینجا چنین اتفاقی افتاد. در جایی علیرضا اکبری می‌گوید اینها من را از خودم بهتر می‌شناختند که عاشق حرف زدن و ارائه تحلیل بودم. شاید خیلی‌‌ها ندانند ایشان چه خیانت‌‌های اقتصادی انجام داد. یکی از این خیانت‌‌ها اعلام روش‌‌های دور زدن تحریم به دستگاه اطلاعاتی انگلیس بود. این باعث می‌شد آنها جلوی این روش‌‌ها را بگیرند و ما می‌دیدیم وقتی می‌خواستیم به موفقیت برسیم موانعی در سر راه قرار می‌گرفت. او حتی در حوزه‌‌های اجتماعی و فرهنگی هم خیانت کرد. به عنوان یک فرد تحلیلگر در حوزه‌‌های مختلف تحلیل ارائه می‌داد و از همین منفذ هم استفاده می‌کرد. یکی دیگر از اطلاعاتی که او دراختیار سرویس جاسوسی بیگانه قرار می‌داد ایده‌‌های دولت برای افزایش سطح درآمد ارزی بود. او دنبال این بود تا اجازه ندهد این ایده‌‌ها به عمل برسد. یا مبادلات تجاری با چین و روسیه اطلاعاتی است که او در اختیار دشمن قرار داد. در حوزه هسته‌ای و سیاست داخلی و اینکه در مراکز حساس و دفاعی و نظامی چه کسانی فعالیت می‌کنند و میزان توانمندی‌‌ها را در اختیار دشمن قرار می‌داد.
وی در ادامه گفت:‌ یکی از شبهات و سؤالاتی که درباره این فرد مطرح می‌شود این است که علیرضا اکبری سال 87 دستگیر شد ولی چرا آزاد شد؟ حکومت ما براساس عدالت است و ما با قراین و شواهدی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم این فرد جاسوس است و دستگیرش کردیم. ولی ما حکم نمی‌دهیم و دستگاه قضایی حکم می‌دهد. دستگاه قضایی مدرک می‌خواهد و ما [در آن مقطع] نتوانستیم این را ثابت کنیم و قوه قضائیه حکم تعلیقی داد و این فرد تعهد داد و آزاد شد. پس‌از آزادی خودش را به مریضی می‌زند و سال 89 تا 91 به خارج از کشور می‌رود. بعد از بازگشت سمت رسمی در جایی نداشت و شروع به برقراری ارتباط و جمع‌آوری اطلاعات می‌کند. سال 98 با مدارک کامل او را دستگیر کردیم و دادگاه هم بر اساس مدارک و شواهد محکم حکم اعدام صادر کرد و این جاسوس اعدام شد.

 

بــــرش

کشفیات
  مسئول غرفه با نشان دادن بخشی از مهمات و مواد منفجر‌ه‌ای که به نمایش درآمده است، گفت:‌ این سلاح‌‌های سرد و گرم در جریان 200 روز فعالیت اغتشاشگران، کشف شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی