وزیر فرهنگ ونزوئلا در مراسم رونمایی از ترجمه اسپانیولی کتاب خاطرات مقام معظم رهبری در کاراکاس:

کتاب«سلول 14» مثل بمب اتم است

پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت‌های اسپانیولی زبان: چه نیکوست که ما ملت‌های عدالت‌خواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم

ویه گاس وزیر فرهنگ ونزوئلا با اشاره به اینکه  کتاب خاطرات رهبر ایران دربردارنده آموزه های آزادیخواهی، عدالت محوری، استقلال طلبی و درس مقاومت و مبارزه برای ملت های جهان است، افزود: اثر این کتاب و‌ پیام مقاومت نهفته در آن، از اثرات بمب اتم برای استکبار بیشتر است لذا با افتخار اعلام می کنم، امروز در اینجا «کتاب اتمی ایران» را رونمایی می‌کنیم...

کتاب سلول شماره ۱۴، ترجمه اسپانیولی زندگینامه مقام معظم رهبری در ایام زندانی شدن در دوران رژیم ستمشاهی روز جمعه ۱۳ اسفند با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  ارنستو ویه گاس وزیر فرهنگ، تاتیانا بوک معاون وزیر خارجه، ویلیام کاستیو معاون وزیر دارایی و سرخیو معاون‌ وزیر فرهنگ ونزوئلا، حجت الله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس، حجت الاسلام و المسلمین ناجی رئیس مؤسسه نسیم رحمت، اخگری معاون بین الملل دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری، سفرا و دیپلمات‌های مقیم، تعدادی از نمایندگان مجلس ملی و حضور جمعیت قابل توجهی از مردم ونزوئلا رونمایی شد.

اسماعیلی: پیام انقلاب اسلامی، عدالت، آزادی و استقلال بود
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از حضور پرشور اقشار مختلف مردم بزرگ ونزوئلا در این مراسم تأکید کرد: رابطه ایران و ونزوئلا رابطه عمیق و مستحکمی است که رهبران بزرگ دو کشور بنای این رابطه عمیق را بنیان گذاشتند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با اشاره به اینکه ملت بزرگ ایران حدود 45 سال پیش با رهبری امام خمینی(ره) بر امریکا و رژیم دست نشانده آن پیروز شد و پیام انقلاب اسلامی عدالت، آزادی، استقلال و رهایی همه انسان‌ها از دست طاغوت بود. او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام خامنه‌ای در آن دوران یکی از رهبران جوان و مبارز و از شاگردان امام خمینی(ره) بودند که برای آزادی و عظمت ایرانیان بارها زندانی و تبعید شدند. وی خطاب به مردم ونزوئلا چنین ادامه داد: از رهبری با شما سخن می‌گویم که بیش از 70 سال از عمر بابرکت خودش را برای برقراری عدالت، آزادی، استقلال ایران و رهایی دیگر مردمان گرفتار طواغیت و استعمار در کشورهای خواهان آزادی صرف کرده است.  ‏
محمد مهدی اسماعیلی افزود: ایشان در این مسیر حتی مورد سوءقصد و ترور قرار گرفتند و بخشی از سلامتی خودشان را فدای سربلندی ایرانیان و ملت‌های آزادی خواه کردند. از سویی با وجود جانبازی در میدان جنگ به نبرد با یکی از رژیم‌های وابسته به امریکا برخاستند. ایشان در دوران دفاع مقدس تنها با زبان و موعظه مردم را برای حضور در جبهه‌ها تشویق نمی‌کردند، بلکه مثل یک سرباز، لباس رزم پوشیده و در پیشانی جبهه‌های جنگ به نبرد پرداختند.
اسماعیلی ادامه داد: خامنه‌ای عزیز ما، ۳۳ سال است در جایگاه پیشوایی مردم ایران و همه عدالت طلبان دنیا، با استکبار و امپریالیسم جهانی مبارزه می‌نماید و زورگویان را رسوا نموده است. چاوز شما هم چون یک مرد شجاع و ضد استعماری بود و مورد علاقه امام خامنه‌ای است و آغوش ایشان برای یاری و پشتیبانی از همه آزادی خواهان و عدالت‌خواهان باز است.  ‏اسماعیلی همچنین به کتاب «سلول شماره چهارده» اشاره و تصریح کرد: کتاب سلول شماره 14 کتاب برجسته‌ای از زندگی امام خامنه‌ای از دوران مبارزه و زندان در دوران رژیم پهلوی است که برای نخستین بار به زبان اسپانیولی ترجمه شده و موجب افتخار است که این کتاب در این کشور برای اولین بار به همراه تقریظ و نوشته ایشان خطاب به ملت‌های اسپانیولی زبان، در کشور دوست و برادر ونزوئلا رونمایی می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از استقبال پرشور مردم ونزوئلا از نمایشگاه فرهنگی و هنری ایران و ونزوئلا خاطرنشان کرد: این اقدام ابتکاری و ارزشمند فرهنگی و منحصر به فرد، زمینه اتفاقات ارزشمندی را در توسعه روابط فرهنگی دو کشور فراهم خواهد کرد.
ارنستو ویگاس، وزیر فرهنگ ونزوئلا نیز در این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان نمایشگاه فرهنگی و دوستی ایران و ونزوئلا و مراسم رونمایی از کتاب خاطرات مقام معظم رهبری گفت: به میزبانی از مراسم رونمایی از این کتاب افتخار می‌کنیم و این اقدام ارزشمند بدون تردید زمینه ساز وحدت بیشتر دو کشور بزرگ ایران و ونزوئلا خواهد بود.
 او ضمن تشکر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران که شخصاً برای رونمایی از این کتاب در ونزوئلا حضور یافته است، گفت: این کتاب می‌تواند راهنمای ارزشمندی برای کشورهای خواهان استقلال باشد.
ویه گاس وزیر فرهنگ ونزوئلا، کتاب خاطرات مقام معظم رهبری که دربردارنده آموزه های آزادیخواهی، عدالت محوری، استقلال طلبی و درس مقاومت و مبارزه برای ملت های جهان است را بسیار ارزشمند دانست و درباره آن گفت: اثر این کتاب و‌ پیام مقاومت نهفته در آن، از اثرات بمب اتم برای استکبار بیشتر است لذا با افتخار اعلام می کنم، امروز در اینجا کتاب اتمی ایران را رونمایی می کنیم.
 ‏‏وزیر فرهنگ ونزوئلا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تحریم مثل جنگ و محاصره است و عاملان تحریم عاملان جنایت هستند، افزود: ایران و ونزوئلا دو کلمه مقدس و دو ملت بزرگ هستند که نمی‌توان آنها را تحریم کرد چرا که ما استقلال می‌خواهیم و قطعاً نباید مورد تحریم قرار بگیریم ولی استکبار، فرهنگ و هویت ما را نمی‌شناسد و قطعاً تحریم‌ها در ایستادگی ما خللی ایجاد نمی‌کند و همان‌طور که فرمانده چاوز ایستادگی کردند ما هم ایستادگی می‌کنیم و این کتاب، کتاب بزرگی است که ملت ما مطالعه می‌کنند و با مبارزه با استکبار بویژه امریکا بیشتر آشنا می‌شوند.
 ‏ او با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه دو ملت ایران و ونزوئلا تأکید کرد: باید قوانین بین‌المللی جدی وجود داشته باشد تا جلوی این اقدامات را بگیرد و قطعاً استکبار و امریکا از نزدیکی دو ملت که دارای فرهنگ بزرگ و غنی هستند، هراس دارد ولی ما با عزم و اراده رهبران و ملت‌هایمان این مسیر را ادامه می‌دهیم.
ارنستو ویگاس بیان کرد: قطعاً همان‌طور که رؤسای جمهور دو کشور تأکید دارند رابطه ایران و ونزوئلا یک الگو و نمونه است و در حوزه فرهنگی هم به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم.

اجرای سرود سلام فرمانده به زبان اسپانیولی
گفتنی است، در این مراسم که به صورت گسترده توسط رسانه‌های منطقه و ونزوئلا پوشش داده می‌شد از کتاب سلول شماره 14 بطور رسمی رونمایی به عمل آمد. وزیر فرهنگ ونزوئلا متن اسپانیولی تقریظ را قرائت نمود و آقای دکتر اسماعیلی با قرائت متن فارسی تقریظ، نسخه‌هایی از آن را به مقامات ونزوئلایی و سفرای کشورهای مختلف حاضر در مراسم اهدا کرد. همچنین در بخش دیگری از این برنامه برخی از شخصیت‌های ونزوئلایی در مورد کتاب توضیحاتی ارائه کردند و سرود سلام فرمانده نیز به زبان اسپانیولی به اجرا درآمد و در پایان نمایش برگرفته از همین کتاب اجرا شد.

 تأکید بر ارتقای سطح روابط فرهنگی ایران و ونزوئلا
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود به کشور ونزوئلا با ارنستو ویگاس وزیر فرهنگ ونزوئلا در محل اقامت سفیر کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. اسماعیلی در این دیدار ضمن ابراز سلام ملت و دولت ایران به دولت و ملت ونزوئلا از حضور در این کشور که با هدف توسعه روابط فرهنگی و همچنین حضور در نمایشگاه ایران و ونزوئلا و رونمایی از ترجمه اسپانیولی کتاب خاطرات مقام معظم رهبری با عنوان «سلول شماره چهارده» انجام شده، ابراز خرسندی کرد.
 او همچنین اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی مجدد رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا، برپایی رویدادهای مهمی چون روزها و هفته‌های فرهنگی مشترک در دو کشور از سر گرفته شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظرفیت‌های فرهنگی ایران را زمینه توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور برشمرد و گفت: اشتراکات فرهنگی و دیدگاه مشترک در عرصه بین‌المللی زمینه‌ساز توسعه روابط بین حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود، ضمن اینکه موضوع مقاومت و ایستادگی در مقابل استکبار، یکی از زمینه‌های فکری و فرهنگی بین دو کشور است که می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و مقاومت از جمله ترجمه و نشر کتاب به صورت دو یا چندجانبه باشد.  اسماعیلی به برگزاری رویدادهای فرهنگی ایران از جمله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و از همتای ونزوئلایی‌اش دعوت کرد در این نمایشگاه حضور پیدا کند. او موضوع ارج نهادن به شخصیت‌های برجسته حوزه مقاومت در دو کشور مانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که جایگاه بسیار ارزشمندی در بین ملت ونزوئلا دارد و همچنین هوگو چاوز را قابل اعتنا دانست و گفت: اجرای برنامه جامع تفاهمنامه فرهنگی و مبادلات فرهنگی و امضای توافقنامه جامع رسانه‌ای نیز می‌تواند در دستور کار طرفین قرار گیرد.اسماعیلی ضمن پرداختن به حوزه‌های  مختلف فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل و خارج کشور به ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط فرهنگی همپای روابط سیاسی اشاره کرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به موضوع تروریسم رسانه‌ای علیه ملت ایران و ونزوئلا اشاره کرد و گفت: اقدامات فرهنگی به طور جدی می‌تواند هویت ملت‌ها را حفظ و این هجمه‌ها را خنثی کند و همکاری‌های دوجانبه در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است.

اقدامی ارزشمند در حوزه تبادلات فرهنگی
وزیر فرهنگ ونزوئلا نیز ضمن خیرمقدم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در خصوص کتاب ضداستکباری سلول شماره چهارده که برای اولین بار با ترجمه اسپانیولی در ونزوئلا رونمایی می‌شود، انتشار این اثر را در ونزوئلا، اقدامی ارزشمند در حوزه تبادلات فرهنگی دانست و گفت: اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی با ایران از علاقه‌مندی‌های اصلی دولت و ملت ونزوئلا به شمار می‌رود. او ضمن تأکید بر اهمیت مقابله با کارزار تبلیغاتی کذب و دروغ علیه کشورهای ایران و ونزوئلا اظهار علاقه‌مندی کرد که با همتای ایرانی، برنامه‌های مشترکی را در این خصوص اجرا کند.

بازدید از موزه زندگینامه هوگو چاوز
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برنامه‌های سفر خود به ونزوئلا ضمن ادای احترام به مقام هوگو چاوز از موزه زندگینامه رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا در حوزه مقاومت بازدید به عمل آورد.

جستجو
آرشیو تاریخی