بزرگراه ساحلی هم ترانزیتی هم تفریحی

کریدور نوار ساحلی از شملچه آغاز و با عبور از مناطق جنوبی و بنادر استراتژیک به گوادر متصل می‌شود

1850 کیلومتر بزرگراه ساحلی شلمچه به گوادر

هدف از ایجاد کریدور در سواحل جنوبی، توسعه اقتصادی این مناطق بویژه در مکران و رونق ترانزیتی است.
ساخت 10 کریدور ترانزیتی در شبکه راه‌های کشور در دستور کار توسعه مسیرهای ارتباطی بین‌المللی قرار دارد. از میان این 10 کریدور، دو کریدور شمالی جنوبی در غرب و کریدور ساحلی در جنوب کشور با سرمایه‌گذاری 100 درصدی از سوی دولت و تأمین منابع از سازمان برنامه و بودجه تکمیل می‌شود. بزرگراه شمالی- جنوبی در غرب کشور از بندر امام آغاز و با عبور از خوزستان- لرستان- کرمانشاه-کردستان، به مرز بازرگان در آذربایجان غربی می‌رسد. کریدور بزرگراهی سواحل جنوبی نیز از شلمچه در غربی‌ترین نقطه مرزی شروع و با عبور از خوزستان، هرمزگان و بوشهر به گوادر در شرقی‌ترین نقطه مرزی می‌رسد. روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی، بخشی از کریدور ساحلی در جنوب کشور در هرمزگان به بهره‌برداری رسید.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ویژگی بزرگراه ساحلی جنوبی در کشور به «ایران» گفت: این کریدور 1850 کیلومتر طول دارد که 1260 کیلومتر آن تکمیل شده و حدود 400 کیلومتر باقیمانده نیز 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی هدف از ساخت کریدورهای جنوبی و غربی را ایجاد بزرگراه‌های ممتد سراسری در کشور عنوان کرد و گفت: بزرگراه جنوبی 4 خطه است و برای تکمیل آن 11 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که دولت آن را تأمین می‌کند. برای بخش تکمیل شده این مسیر نیز 4 هزار میلیارد تومان هزینه شده که ارزش روز آن 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ایجاد زمینه‌های مختلف اقتصادی در سواحل جنوبی بخصوص در سواحل مکران را دستاورد ساخت کریدور بزرگراهی در سواحل جنوبی عنوان کرد. او افزود: در سواحل جنوبی، مراکز نفتی، مراکز صنعتی، بنادر بزرگ استراتژیک واقع است و کریدور جاده‌ای با اتصال این مراکز به هم، فعالیت اقتصادی در جنوب کشور را رونق می‌بخشد.

ایجاد شهرهای جدید در نوار ساحلی
روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری از ۲۵ کیلومتر کریدور بزرگراهی جنوب کشور در محدوده بندرخمیر به بندرلنگه با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان در هرمزگان آغاز شد.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های حوزه راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به اینکه طرح‌های در دستور کار این وزارتخانه با محوریت کریدور ساحلی جنوب کشور اجرایی می‌شود، گفت: در این زمینه می‌توان به احداث شهرها و بندرهای جدید در نوار ساحلی جنوب کشور اشاره کرد.
 مهرداد بذرپاش افزود: کریدور ساحلی جنوب حدود یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که از چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کند که هرمزگان بیشترین طول این مسیر را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: ۲۵ کیلومتر از کریدور ساحل جنوبی کشور در استان هرمزگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که هفته گذشته نیز ۲۵ کیلومتر این مسیر در بوشهر به بهره‌برداری رسید.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همچنین هفته آینده ۵۰ کیلومتر در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع تا پایان سال‌ جاری یکصد کیلومتر از این مسیر افتتاح خواهد شد.
بذرپاش اظهار امیدواری کرد: تا پایان دولت سیزدهم عملیات اجرایی احداث کریدور ساحل جنوبی کشور تکمیل شود که سهم بسزایی در ترانزیت کالا و افزایش زیرساخت‌های اقتصادی کشور خواهد داشت.
وی در خصوص تکمیل زنجیره بزرگراهی کشور نیز بیان کرد: همچنین امروز عملیات اجرایی احداث ۳۶ کیلومتر از مسیر بندرعباس به لار آغاز شد که به استان فارس منتهی می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این مسیر هم سهم قابل توجهی در ترانزیت و حمل و نقل دارد و یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که سوخت به مرکز کشور منتقل می‌شود، از این مسیر می‌گذرد.
وی گفت: هم‌اکنون ظرفیت‌های بزرگراهی، اجازه انتقال چنین حجمی از تردد را نمی‌دهد و احداث این مسیر کمک مؤثری برای ترانزیت سوخت و انتقال آن برای مصارف داخلی است.
محمدرضا کدخدا‌زاده، معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور نیز در حاشیه افتتاح این طرح گفت: احداث این مسافت از مسیر که در سال ۹۴ آغاز شده است، در محور جاسک - کاروان ۲۶ دستگاه پل کوچک آب‌رو به طول ۲۵۰ متر و در مسیر بندرلنگه - بندرخمیر ۴۵ دستگاه پل به طول ۴۲۰ متر است.
وی اظهار کرد: کریدور ساحل جنوبی کشور که باید با احداث خط ریلی برای دسترسی ایمن‌تر مردم، تجار و صنایع مستقر در این منطقه به زیرساخت‌های حمل و نقلی تکمیل شود، بخشی از آن امروز در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید.
کدخدازاده گفت: این مسافت شامل بخشی از محور بندرخمیر - بندرلنگه به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار یکهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و همچنین بخشی از مسیر بندر جاسک - کاروان به طول ۱۵ کیلومتر با سرمایه هزینه شده افزون‌ بر یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود.
کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور از پسابندر در جنوب شرق تا شلمچه در جنوب غربی را شامل می‌شود که طول آن به یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر می‌رسد و از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کند.
نوار ساحلی جنوب کشور به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز، تجارت ریشه‌دار مردم ساکن آن با سایر ممالک و همچنین سواحل زیبا از اهمیت خاصی برای توسعه بخصوص توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی برخوردار است.
همچنین عملیات اجرایی بزرگراه کهورستان لار به طول ۳۶ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد که از طریق شهرستان‌های کهورستان، لار، جهرم و شیراز بندرهای این استان را به کریدور بزرگراهی جنوب به شمال کشور متصل می‌کند.
این مسیر در سال‌های اخیر به عنوان جایگزین مناسب بزرگراه بندرعباس سیرجان، تردد بسیار وسایل نقلیه سنگین ترانزیتی را داشته است.
عباس کمالی، مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در حاشیه افتتاح ۲۵ کیلومتر کریدور نوار ساحلی جنوب کشور در محدوده بندرخمیر به بندرلنگه افزود: برای بهره‌برداری از این طرح‌ها ۶ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان هزینه شده است که امیدواریم پیشرفت و توسعه هرمزگان را در پی داشته باشد.
افتتاح ۹۰۰ واحد مسکونی، بهره‌برداری از ۳۳ طرح راهداری و راه‌های روستایی هرمزگان، بهره‌برداری از ۱۰ طرح بندری و دریایی از دیگر طرح‌های توسعه‌ای استان هرمزگان است که روز گذشته به بهره‌برداری رسید.
روز گذشته همچنین بندرگاه چند منظوره خمیر در هرمزگان به بهره‌برداری رسید. بندرگاه خمیر به عنوان یکی از طرح‌های مهم و راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال و با هدف تسهیل تجارت، رونق صادرات و واردات و ارتقای راندمان اقتصادی احداث شد.
این طرح با توجه به موقعیت معادن منطقه اثرگذاری زیادی در تخلیه و بارگیری موادمعدنی و فله و توسعه صادرات مواد معدنی دارد و همچنین موجب ایجاد اشتغال پایدار و رونق معیشت ساحل‌نشینان این منطقه می‌شود و برای ۷۰ نفر اشتغالزایی ایجاده کرده است.
این بندر چندمنظوره دارای چهار پست اسکله و ۱۷ هکتار مساحت پسکرانه با کاربری تجاری و مواد فله بوده است و ساخت اسکله به منظور پهلوگیری بارج پنج هزار تنی و لنج‌های ۲۰۰ و ۴۰۰ تنی از دیگر اهداف این طرح بندری است.
بندر خمیر با دارا بودن ۲۹ معدن فعال و نزدیکی به صنایع مهمی همچون کارخانه‌های سیمان هرمزگان، گچ خمیر و شهرک‌های صنعتی، مستعدترین منطقه از نظر مواد معدنی در استان محسوب می‌شود و ظرفیت‌ بالایی را برای صادرات مصالح ساختمانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس که نیازمند مصالح و مواد اولیه ساختمانی هستند، دارا است.

 

بــــرش

توسعه بزرگراهی
 ساخت دو بزرگراه ترانزیتی در کشور آغاز شده است که نقش مهمی در انتقال کالا از مسیر ایران دارد. بزرگراه شمالی- جنوبی در غرب کشور از بندر امام آغاز و با عبور از خوزستان- لرستان- کرمانشاه- کردستان، به مرز بازرگان در آذربایجان غربی می‌رسد، کریدور بزرگراهی سواحل جنوبی نیز از شلمچه در غربی‌ترین نقطه مرزی شروع و با عبور از خوزستان، هرمزگان و بوشهر به گوادر در شرقی‌ترین نقطه مرزی می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی