دیروز نرخ دلار آزاد به زیر 44 هزار تومان رسید و سکه با افت 3میلیون و 500 هزارتومانی 24 میلیون تومان معامله شد

تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا

پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت ارز ادامه‌دار باشد و دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومان شود


 بازار ارز و طلا در یک هفته اخیر به طور کامل تغییر چهره داده است. همین چند روز پیش با صعود هیجانی قیمت‌ها در بازار، خریداران مقابل صرافی‌ها صف کشیده و نگران افزایش بیش از پیش نرخ‌ها بودند، اما این شرایط دوام چندانی نداشت و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، ارز و طلا دوباره نزولی شد، به طوری که اکنون زمزمه‌های ورود دلار به زیر 40 هزار تومان در بازار شنیده می‌شود. در حالی که همه ساله اسفند‌ماه شاهد افزایش نرخ ارز به دلیل افزایش تقاضا از سوی شرکت‌ها و مسافران خارجی بودیم، امسال قیمت‌ها در این بازار روبه کاهش گذاشته است. بازار ارز در ۱۰ روز گذشته با روند نزولی همراه بود به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد غیر رسمی و کانال‌های تلگرامی حدود ۱۴ هزار تومان ریزش  و روز گذشته هم این روند ادامه داشت. در میدان فردوسی و مقابل صرافی‌ها، زمزمه‌هایی از کاهش قیمت دلار به زیر 40 هزار تومان هم به گوش می‌رسد. دلالان دلار نمی‌خرند اما قیمت فروش را 45 هزار تومان اعلام می‌کنند. کاهش قیمت دلار از‌ روز جمعه منجر به تشکیل صف‌های فروش در بازار تهران شده است. مجید‌رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از کاهش بیشتر قیمت دلار به دلیل تسهیل در نقل‌وانتقال درهم توسط امارات خبر داده بود. به نظر می‌رسد افزایش اختیارات بانک مرکزی، ورود بازارساز به بازار ارز و افزایش تحرکات در زمینه دیپلماسی بین‌المللی از جمله عوامل ریزش دلار بوده است و این ریزش‌ها طی روزهای آینده هم ادامه داشته باشد. همین مسأله سبب شده فروشندگان ارز رشد چشمگیری داشته باشند و افزایش عرضه ارز نیز منجر به کاهش قیمت دلار شده است.
 
آغاز معاملات توافقی دلار با قیمت 43500 تومان
ریزش نرخ ارز از ساعات اولیه کاری دیروز آغاز شد و در میانه روز گذشته معاملات توافقی دلار در صرافی‌ها با قیمت 43500 تومان شروع شد. کاهش قیمت دلار که از روز جمعه آغاز شده بود، دیروز هم ادامه داشت تا دلار به قیمت 46000 تومان در بازار غیررسمی برسد. در بازار غیررسمی با تداوم روند نزولی، درابتدای معاملات، نرخ دلار بین کانال ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان در نوسان بود. قیمت دلار نقدی در کانال‌های تلگرامی برای فروش ۴۶ هزار و ۷۵۰ تومان، خرید ۴۵ هزار و ۸۸۰ تومان و میدانی ۴۵ هزار و ۹۵۰ تومان بود. قیمت دلار در سبزه‌میدان نیز در کانال‌های تلگرامی، برای خرید دلار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، فروش دلار ۴۶ هزار و ۵۴۰ تومان و میدانی ۴۶ هزار و ۵۴۰ تومان بود. قیمت خرید دلار فردایی ۴۵ هزار و ۹۵۰ تومان، نرخ فروش ۴۵ هزار و ۹۵۰ تومان و میدانی ۴۶ هزار تومان اعلام شد.‌ این در حالی است که در میانه روز گذشته این قیمت‌ها با افت بیشتری همراه شد.
 
افت ۱۲۰۰ تومانی نرخ دلار در مرکز مبادله ارز و طلا
در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز قیمت هر اسکناس دلار روز گذشته با کاهش یک هزار و ۲۱۰ تومانی نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه گذشته) به ۴۱ هزار و ۲۳۶ تومان و نرخ حواله دلار به ۳۷ هزار و ۴۸۷ تومان رسید. بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس یورو ۴۳ هزار و ۹۴۶ تومان و بهای حواله یورو ۳۹ هزار و ۹۵۱ تومان، هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۲۲۸ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۲۰۷ تومان کشف شد. همچنین صرافی ملی ایران دیروز هفته خود را با کاهش حدود دو هزار تومانی قیمت دلار آغاز کرد. روز گذشته صرافی ملی ایران نرخ دلار اعلامی صرافی ملی را ۴۴ هزار و ۴۵۱ تومان برای خرید و ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای فروش اعلام کرد.
 
دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بازمی‌گردد
در همین ارتباط عضو شورای‌عالی کانون صرافان با بیان اینکه پس از توافق ایران و عربستان روند کاهش نرخ ارز شدت گرفته است، گفت: روز شنبه بر خلاف روزهای گذشته مقابل صرافی‌ها صفی برای خرید ارز نبود و دلار با قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری نداشت. کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: در ادامه کاهش قیمت ارز که از هفته گذشته شروع شده، پس از توافق با عربستان کاهش نرخ ارز در بازار شدت بیشتری یافته است و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه‌دار خواهد بود و دلار به کانال ۳۰ هزار تومان هم خواهد رسید. سلطانی‌زاده گفت: به مردم توصیه می‌کنیم توجه داشته باشند که کانال‌های تلگرامی به صورت کاذب نرخ‌های دلار را بالا نگه می‌دارند تا از این طریق جلوی ضرر بیشتر دلالان را بگیرند و دلار خود را با نرخ‌های بالا بفروشند. عضو شورای‌عالی کانون صرافان تأکید کرد: نرخ‌هایی که در کانال‌های تلگرامی اعلام می‌شود معمولاً هزار تا ۲ هزار تومان بالاتر در حال نرخ‌سازی است.
 
مراقب نرخ‌های کاذب باشید!
در همین ارتباط کانون صرافان با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص وضعیت بازار ارز اعلام کرد: «با توجه به اخبار مثبت توافق ایران و عربستان و کاهش شدید قیمت ارز، برخی کانال‌های تلگرامی با خبرسازی دروغ نرخ ارز را در کانال 46 هزار تومان اعلام می‌کنند و این در حالی است که در بازار، دلار کانال 44 هزار تومانی هم خریدار ندارد و پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار به زیر 40 هزار تومان برگردد. بدین‌وسیله ضمن درخواست از نهادهای امنیتی درخصوص برخورد با سایت‌ها و کانال‌هایی که فضای بازار ارز را متشنج می‌کنند، از مردم تقاضا داریم به خبرسازی‌های دروغ توجه نکنند و خبرهای موثق را از خبرگزاری‌های معتبر و سایت کانون صرافان پیگیری کنند.»
 
عرضه وسیع منابع درهم به بازار در راه است
فعالان اقتصادی با اشاره به گشایش در روابط بین‌بانکی ایران با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس معتقدند تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات، بخشی از نتایج از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان است.

جستجو
آرشیو تاریخی