در حالی که از سانچس به عنوان گزینه احتمالی مربیگری تیم ملی یاد می‌شد نکونام نیز به لیست اضافه شد

بازی اسم و فامیل با گزینه‌ها!

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار

اواسط آذرماه سال‌جاری بود که نیمکت یوزهای ایرانی پس از حذف از مسابقات جام جهانی قطر 2022 با جدایی کارلوس کی‌روش خالی شد. بلافاصله پس از جدایی قطعی این مربی پرتغالی همانند گذشته گمانه‌زنی رسانه‌ها آغاز و برخی نام‌ها مطرح شد. در این بین فدراسیون فوتبال برخی گزینه‌های داخلی، خارجی و برخی از مربیان خارجی شاغل در ایران را معرفی کرد که البته تاکنون تکلیف سرمربی آینده تیم ملی مشخص نشده است. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در حالی وعده داد سرمربی تیم ملی پیش از پایان سال معرفی خواهد شد که کمتر از 20 روز تا پایان سال باقی‌ مانده است و فدراسیون طبق وعده تاج زمان زیادی برای معرفی سرمربی ندارد.

لغو احتمالی بازی با روسیه
تیم ملی فیفادی فروردین‌ماه را در حالی پیش رو دارد که برنامه مسئولان فدراسیون برگزاری 2 دیدار تدارکاتی با روسیه و عراق در سوم و ششم فروردین‌ماه بود. در خصوص بازی با عراق اعلام شد که این دیدار به دلیل مخالفت عراقی‌ها از برگزاری بازی در ایران، لغو شد. البته بازی با روسیه هم محتمل نیست چرا که والری کارپین، سرمربی روسیه در آخرین مصاحبه خود تأکید کرد که توافقی بر سر برگزاری این دیدار صورت نگرفته است. در واقع به نظر می‌رسد که دلیل لغو احتمالی بازی با روسیه بلاتکلیفی نیمکت تیم ملی کشورمان باشد.

نام‌های تکراری برای نیمکت ایران
همواره در زمان خالی بودن نیمکت تیم ملی فوتبال کشورمان برخی اسامی جزو گزینه‌های ثابت فدراسیون فوتبال محسوب می‌شوند. یکی از این گزینه‌ها برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم ملی عمان است؛ مربی‌ای که حداقل محبوب نیمی از فوتبالدوستان کشورمان است. با توجه به اینکه برانکو برای فسخ قرارداد با عمان باید مبلغ سنگینی بپردازد و برای بازگشت به ایران، مشکل پرداخت مالیات سنگین معوقه دارد، او را نمی‌توان گزینه محتملی دانست. برانکو در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» در خصوص این موضوع که همیشه یکی از گزینه‌های ثابت سرمربیگری تیم ملی است، گفت: «زمانی که گزینه‌ای وجود ندارد در مورد من صحبت می‌کنند.» او در پاسخ به این سؤال که آیا تمایل به حضور روی نیمکت تیم ملی دارد، بیان کرد: «من در اینجا (عمان) بسیار خوشحالم و همه چیز برای من فوق‌العاده است.»

قلعه‌نویی دوباره گزینه شد!
در روزهای گذشته فدراسیون 7 مربی را به عنوان گزینه داخلی تیم ملی معرفی کرد. امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام، فرهاد مجیدی، حسین فرکی، حمید مطهری، مهدی تارتار و ساکت الهامی نام‌هایی بودند که گزینه داخلی فدراسیون محسوب می‌شدند و فدراسیون از این مربیان درخواست کرد تا برنامه خود را در اختیار فدراسیون قرار دهند. در این میان قلعه‌نویی، فرکی، مطهری، تارتار و الهامی از سرمربیگری تیم ملی انصراف دادند و تنها 2 نام باقی ماند؛ جواد نکونام و فرهاد مجیدی. از میان این دو گزینه مجیدی هیچ برنامه‌ای ارائه نداده و بعید است که تیم الاتحاد کلبا را رها کند و به ایران بیاید. نکونام هم به دلیل نحوه جدایی‌اش از فولاد آن هم در اوج رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، شانس زیادی برای جانشینی کی‌روش ندارد. در واقع شنیده می‌شود که اعضای هیأت رئیسه به این دلیل تمایلی برای حضور او روی نیمکت تیم ملی ندارند. در این میان از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که هنوز تعدادی از اعضای هیأت رئیسه روی انتخاب گزینه ایرانی اتفاق نظر دارند و گزینه اصلی آنها نیز امیر قلعه‌نویی است. البته بعید است مربی گل‌گهر که انصراف داده بود تمایلی به حضور روی نیمکت تیم ملی داشته باشد و در واقع اعلام این اسامی به نوعی همانند بازی اسم و فامیل است.

وضعیت2 گزینه خارجی فدراسیون
در این بین فدراسیون فوتبال 2 گزینه خارجی دارد که این دو گزینه مورایس، سرمربی سپاهان و پاکو خمس، سرمربی تراکتور هستند. فدراسیون تمایل دارد فردی روی نیمکت تیم ملی بنشیند که از فوتبال ایران شناخت داشته باشد که مورایس و خمس این شناخت را دارند، اما مسئولان تیم‌های تراکتور و سپاهان به دلیل عملکرد خوب این دو مربی به هیچ وجه حاضر به جدایی‌شان نیستند. در این بین خمس تا 11 دی‌ماه 1403 و مورایس تا 11 بهمن‌ماه 1403 قرارداد دارند. البته هر دوی این مربیان در قرارداد خود بند جدایی دارند و در خصوص خمس شنیده می‌شود که قرارداد او با تراکتور به‌ گونه‌ای بسته شده که به او این امکان را می‌دهد تا به صورت قانونی با تیم‌های مدنظرش مذاکره کند. علاوه بر این، مورایس هم در قرارداد خود بند جدایی دارد.

سانچز گزینه نهایی تیم ملی است؟
در این بین ماجرای فلیکس سانچز با 2 گزینه خارجی دیگر متفاوت است و این مربی که تازه از قطر جدا شده، قراردادی ندارد و می‌تواند براحتی روی نیمکت تیم ملی بنشیند. البته مشکل اصلی فدراسیون فوتبال نحوه پرداخت دستمزد این مربی است که با توجه به تحریم‌ها انتقال پول بسیار سخت است که البته حضور این مربی اسپانیایی منوط به تأمین منابع مالی لازم و فراهم شدن راهکارهای انتقال پول به حساب اوست. به همین دلیل مهدی تاج درصدد است از طریق مذاکره با مقامات دولتی، به نوعی این مشکل را حل کند تا سانچز گزینه نهایی تیم ملی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی