با تداوم روند ریزشی، نرخ دلار در بازار غیررسمی به کانال 53 هزار تومان رسید

خریداران دیروز ارز،فروشندگان امروز

دیروز سکه طرح جدید‌ با کاهش ۲.۵ میلیون تومانی، ۲۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان نرخ‌گذاری شد


با تداوم ریزش نرخ ارز، متقاضیان از این بازار عقب‌نشینی کردند، به طوری که صف مقابل صرافی‌ها کوتاه شد. این ریزش‌ها موجب شده است تا ریسک خرید ارز برای متقاضیان افزایش یابد و بر همین اساس متقاضیان با توجه به هشدار کارشناسان به ادامه‌دار بودن این روند نزولی، خرید ارز را از گزینه سرمایه‌گذاری خود خارج کرده‌اند.
سیاست‌های جدید بانک مرکزی در کنار گسترش اختیارات این بانک طی روزهای گذشته، منجر به ریزش قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها شده است.
نرخ دلار تا لحظه تنظیم این گزارش، در بازار مبادله ارز و طلا، در بخش اسکناس ۴۳ هزار و ۸۱۵ تومان و در بخش حواله‌ ۳۸ هزار و ۱۰۰ تومان بود. در بازار ارز پایتخت، دلار توافقی صرافی نیز با قیمت متوسط‌ ۵۱ هزار و ۹۷۷ تومان معامله شد، همچنین ‌یورو در صرافی‌ها ۵۴ هزار و ۷۸۴ تومان نرخ‌گذاری شد.
تدابیر بانک مرکزی و اختیارات ویژه‌ای که این بانک در یک هفته گذشته برای مدیریت بازار ارز از شورای اقتصادی سران قوا اخذ کرده، دلیل افت قیمت دلار در روزهای گذشته بوده است. به نظر می‌رسد در روزهای آینده و با تداوم کاهش قیمت دلار، بازار ارز دوباره به کانال ۴۰ هزار تومان نزدیک شود و رفته‌رفته سوداگران در معرض ضرر و زیان بیشتری قرار بگیرند.
 کاهش قیمت انواع سکه و طلا
دیروز سکه طرح جدید در بازار ‌‌نسبت به روز قبل‌ با کاهش ۲.۵ میلیون تومانی قیمت، ۲۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، سکه تمام بهار آزادی قدیم نیز با کاهش ۲.۲ میلیون تومانی قیمت، با نرخ ۲۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان معامله شد.
نیم سکه در بازار با کاهش ۱.۵ میلیون تومانی قیمت، ۱۵ میلیون و ۵۴۴ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، ربع سکه نیز کاهش ۸۶۰ هزار تومانی قیمت داشت و به نرخ ۱۰ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین سکه گرمی با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی، ۵ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان معامله شد.
هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز با کاهش ۱۳۸ هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه‌، 2 میلیون و ۴۹۲ هزار تومان نرخ‌گذاری شد‌، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. هر اونس طلا در بازار جهانی (معادل ۳۱.۱۳۲گرم) روز گذشته با افزایش ۲۱ صدم درصدی نسبت به روز پیش‌، ۱۸۳۱ دلار معامله شد.
 
انصراف مردم از خرید ارز
در همین زمینه دبیرکل کانون صرافان گفت: تا ظهر روز گذشته در بازار غیر رسمی، قیمت دلار به کانال 52 هزار تومان رسید و نسبت به روز سه‌شنبه قیمت دلار 10 درصد کاهش پیدا کرد.
کامران سلطانی‌زاده، در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه صف خرید دلار کاهش پیدا کرده و کوتاه شده، اظهار داشت: بسیاری از خریداران با مراجعه به صرافی‌ها پس از اطلاع از قیمت‌های جدید ارز و کاهش آن نسبت به روز سه‌شنبه از خرید امتناع می‌کنند و انصراف می‌دهند.
رئیس کانون صرافان اعلام کرد: با توجه به ادامه‌دار بودن کاهش قیمت ارز در بازار طی روزهای آتی، به مردم توصیه می‌شود برای جلوگیری از ضررهای سنگین، فعلاً به این بازار وارد نشوند. سلطانی‌زاده درباره وضعیت این روزهای بازار ارز اظهار کرد: با توجه به افزایش تزریق ارز و کاهش قیمت آن در بازار و در معاملات ارزی صرافی‌ها، پیش‌بینی می‌شود روند کاهش نرخ ارز با توجه به حمایت بانک مرکزی و تزریق بیشتر در بازار ادامه‌دار باشد. وی افزود: ارائه ارز به همه هموطنان آن هم در قالب نیازهای مختلفی که آنها دارند، سبب شده روند قیمتی انواع ارز در بازار کاهشی باشد. البته یکی از دلایل این کاهش، بیشتر شدن تعداد صرافی‌هایی است که معاملات ارزی انجام می‌دهند. از سوی دیگر آغاز طرح فروش ارز طبق دستورالعمل جدید ابلاغ شده، از طریق صرافی‌های کشور و توسط بانک مرکزی یکی دیگر از این دلایل به شمار می‌رود.
رئیس کانون صرافان ادامه داد: در این شرایط مانند گذشته توصیه می‌کنیم مردم در بازارهای متشنجی که روند صعودی قیمت را به صورت ناگهانی طی می‌کنند، وارد نشوند، چرا که مطمئناً با ضررهای سنگین ناگهانی همراه خواهند بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود که مردم در روزهای آینده به بازار ارز وارد نشوند، چرا که روند کاهش قیمت ادامه خواهد داشت.
 
پتروشیمی‌ها هم به میدان آمدند
با توجه به سیاست دولت و بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز شرکت‌های پتروشیمی در مرکز مبادلات، از روزسه‌شنبه ارز پتروشیمی‌ها وارد این مرکز شده و قیمت ارز در معاملات براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. به گزارش ایسنا، از روز نهم اسفندماه، عرضه ارز شرکت‌های پتروشیمی به‌ عنوان عرضه‌کنندگان ارزهای صادراتی و متقاضیان ارزهای مزبور از طریق حضور در تابلوی دوم بازار متشکل ارز و طلا (مرکز مبادلات) انجام می‌گیرد. گفتنی است؛ بهای ارزها در معاملات نیز به‌جای اعمال نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ تومانی به‌ازای هر دلار، براساس میزان عرضه و تقاضا در بازار مذکور تعیین خواهد شد.
 
نرخ دلار در مرکز مبادله به ۴۳ هزار و ۸۱۵ تومان رسید
قیمت هر اسکناس دلار دیروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به ۴۳ هزار و ۸۱۵ تومان و نرخ حواله دلار به ۳۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس یورو ۴۶ هزار و ۴۰۷ تومان و بهای حواله یورو ۴۰ هزار و ۳۵۴ تومان، هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۹۳۰ تومان و حواله درهم ۱۰ هزار و ۳۷۴ تومان کشف شد.

جستجو
آرشیو تاریخی