وزارت صمت با بیان اینکه 51 هزار نفر برای خرید خودروهای خارجی ثبت‌نام کردند، اعلام کرد

محدودیتی برای واردات خودرو نیست

متقاضیان خرید خودروهای وارداتی فرصت دارند در صورت تمایل، در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، فرایند ثبت‌نام را طی کنند. وزارت صمت تأکید کرده است که برنامه‌ای برای تمدید ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی ندارد اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در صورت تعدد درخواست‌های مردمی، ثبت‌نام به مدت یک هفته تمدید خواهد شد. پس از اتمام مهلت ثبت‌نام، بررسی‌ها آغاز شده و فرایند قرعه‌کشی با حضور دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود و با انجام قرعه‌کشی، نوبت تخصیص خودرو به افراد مشخص خواهد شد.
روز گذشته مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «ثبت‌نام 51 هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی به ‌معنای ثبت‌نام واقعی نیست و معرفی افراد پس از پایان فرایند ثبت‌نام و انجام بررسی‌های لازم انجام می‌شود.»

مشخص شدن قیمت علی‌الحساب
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: «قیمت علی‌الحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، یعنی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص می‌کند، اما در ادوار گذشته واردکنندگان بر اساس شرایط و سودی که خود تعیین می‌کردند، به تعیین قیمت می‌پرداختند. نرخ ETS ارز در زمان ترخیص خودرو مهم است، باید همه هزینه‌ها مشخص باشد تا مردم و واردکنندگان متضرر نشوند و به همین دلیل است که قیمت نهایی مشخص نیست.»
خودروهای وارداتی در دو بخش قابل تفکیک است؛ یک بخش کمتر از 10 هزار یورو و بخش دیگر کمتر از 20 هزار یورو است. بر اساس آنچه که در حال پیگیری است، اولویت با فروش خودروهایی است که نرخ آن کمتر از 10 هزار یورو است. لذا پس از استعلام‌گیری از دستگاه‌های ذیربط، عرضه خودروها آغاز می‌شود و شرط عرضه نیز این است که خودروها از استانداردهای لازم برخوردار بوده، استاندارد محیط‌زیستی داشته باشند و قیمت پایه آنها در کمیته ارزش گمرک به تصویب رسیده باشد.تاکنون خودروهای چانگان CS35 پلاس و CS55شرایط لازم را اخذ کرده‌اند و همچنین هیوندای النترا نیز مجوز استاندارد و مجوز زیست‌محیطی را دریافت کرده و در حال رایزنی با کمیته ارزش گمرک برای مشخص شدن موضوع قیمت پایه آن است، همچنین برند فیات در حال طی کردن فرایند مربوطه است.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه پس از پایان فرایند ثبت‌نام بتوانیم پنج خودرو از سه برند را همزمان عرضه کنیم، تصریح‌کرد: «پولی که واردکننده بابت واردات خودرو پرداخته، ارز آن تعیین شده و قیمت آن مشخص است. یعنی با نوسان نرخ ارز قیمت خودرو تغییر نمی‌کند. در این میان نرخ ارز در موضوع واردات خودرو، نرخ تالار مبادله ارز و طلا یا همان تالار دوم است.»

هیچ فشار ارزی به کشور تحمیل نشد
ضیغمی خاطرنشان‌کرد:‌ «تاکنون ۳۳ درخواست از ۳۳ شرکت به وزارت صمت ارائه شده که تقریباً همه آنها بیش از یک برند را درخواست کرده بودند. تاکنون بیش از ۲۰ شرکت توانسته‌اند فرایندها را طی کرده و مجوزها را اخذ کنند و ثبت سفارش از ۱۰ شرکت انجام شده است که تا پیش از آغاز سال جدید احتمالاً به ۱۵ شرکت خواهد رسید. بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی در موضوع تخصیص ارز داشته است و در این زمینه از ارزهای رفع تعهد شده استفاده شده و هیچ فشاری به منابع ارزی کشور وارد نمی‌شود.»
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: «یک ریال از پول مردم برای واردات خودرو در این مرحله استفاده نمی‌شود و کل پول واردات را واردکننده از حساب خودش که ارز آن را تأمین کرده، پرداخت می‌کند؛ بر این اساس افراد پس از عقد قرارداد، بخشی از پولی را می‌دهند که قبلاً پرداخت شده بود. بیش از ۹۶ درصد این ارز، از محل ارزی است که خارج از کشور وجود دارد و قابلیت استفاده برای واردات خودرو را داراست.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی