نوروز سینما و تلویزیون چگونه رقم می خورد ؟

چشم انتظار اکران از «غریب» تا «موقعیت مهدی»

حدود دو هفته تا آغاز اکران نوروز مانده و بحث داغ حوزه سینما همچنان ترکیب فیلم‌های اکران نوروز است. در شرایطی که حرف و حدیث‌ها برای چگونگی چینش فیلم‌ها در اکران نوروز به منظور جذب مخاطب، بالا گرفته حواشی تازه درباره افزایش قیمت بلیت سینماها به نگرانی‌ها برای ریزش مخاطب دامن زده است.

حدود دو هفته تا آغاز اکران نوروز مانده و بحث داغ حوزه سینما همچنان ترکیب فیلم‌های اکران نوروز است. در شرایطی که حرف و حدیث‌ها برای چگونگی چینش فیلم‌ها در اکران نوروز به منظور جذب مخاطب، بالا گرفته حواشی تازه درباره افزایش قیمت بلیت سینماها به نگرانی‌ها برای ریزش مخاطب دامن زده است. در میان بازار گرم اخبار اکران نوروز اما برخی فیلم‌ها در تلاش برای ورود به اکران آنلاین هستند و سازندگان برخی آثار هم در تلاش برای برطرف شدن مشکلات و موانع برای نمایش عمومی فیلم‌هایشان. به موازات اکران نوروز، پیش‌بینی‌ها راجع به سریال‌های نوروزی هم ادامه دارد و تمرکز برخی اخبار حول محور فصل مشترک یک سال اخیر سینما و تلویزیون یعنی زندگی برادران شهید باکری است. باید منتظر ماند و دید نوروز امسال همزمان با اکران فیلمی درباره شهید بروجردی، برشی از زندگی مهدی باکری هم در تلویزیون روایت خواهد شد؟

«غریب» نوروز می‌آید؟
با مروری بر رسانه‌های خبری آنچه در صدر اخبار مرتبط با حوزه سینما قرار می‌گیرد بحث اکران نوروز است. طبق آخرین اخبار قرار است فیلم‌هایی که متقاضی اکران نوروز هستند، درخواست‌های خود را تا یکشنبه هفته آینده (14 اسفند) اعلام کنند و اسامی ۴ یا ۵ فیلم نهایی تا یکشنبه ۲۱ اسفند اعلام شود. اکران فیلم‌های جدید احتمالاً از چهارشنبه ۲۴ اسفندماه آغاز خواهد شد. اینکه علاوه بر فیلم‌های پرفروش این روزها، چه آثاری در ترکیب اکران نوروز جای می‌گیرند هفته پایانی اسفندماه مشخص خواهد شد اما تا آن زمان چینش فیلم‌ها در رسانه‌های خبری بارها تغییر خواهد کرد. یکی از فیلم‌هایی که زمزمه اکران آن در فرصت طلایی نوروز و ماه رمضان شنیده می‌شود «غریب» ساخته محمد حسین لطیفی است. آن طور که مهر، خبر داده سازمان هنری اوج به دنبال اکران این فیلم در نوروز ۱۴۰۲ است.«غریب» یک اثر با موضوع دفاع مقدس است که شخصیت اصلی این فیلم شهید محمد بروجردی است و بخشی از فعالیت‌های او در کردستان به تصویر کشیده می‌شود. در این فیلم بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی حضور دارد.

حرف و حدیث‌ها پیرامون بلیت 80 هزارتومانی
«با تورمی که این روزها با آن مواجه هستیم قیمت معقول برای بلیت سینما ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.» گوینده این عبارات علی سرتیپی، تهیه‌کننده و مدیر چند پردیس سینمایی است. این بخش از صحبت‌های او اگر چه در چند روز گذشته با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی همراه بوده اما ادامه صحبت‌های او و توضیحاتی که داده چندان دور از واقعیت نیست. او با اشاره به افزایش قیمت دستگاه‌های نمایش دهنده فیلم از 30 میلیون تومان به 450 میلیون تومان، با این تورم افزایش قیمت بلیت سینما را ناگزیر خوانده و ضمن اعلام همین قیمت پرحرف و حدیث به عنوان قیمت معقول بلیت‌ها در ادامه گفته است: «قیمتی که می‌توانیم برای سال آینده تعیین کنیم تا بدون هیچ سودآوری سینما فقط بتواند خرج خود را بگذراند ۸۰ هزار تومان است.» بخش پرحرف و حدیث صحبت‌های سرتیپی که واکنش‌های زیادی داشته مقایسه قیمت بلیت سینمای ایران با کشورهای همسایه بر مبنای دلار است. همچنین کارشناسان این حوزه معتقدند اگر چه افزایش قیمت بلیت سینماها امری محتوم است اما بلیت 80 هزارتومانی باعث رویگردانی طبقه متوسط و رو به پایین از سالن ها خواهد شد که مخاطب اصلی سینما هستند.

اکران آنلاین «هناس» و تلاش برای نمایش «مصلحت»
همزمان با اعلام اکران آنلاین فیلم سینمایی «هناس»، محمدرضا شفاه تهیه‌کننده این فیلم که «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی را هم در انتظار اکران دارد، از نامه‌نگاری قوه قضائیه با سازمان سینمایی برای رفع مشکل فیلم «مصلحت» خبر داده است. آن طور که او به مهر گفته، سازمان سینمایی صدور پروانه نمایش را منوط به توافق با قوه قضائیه کرده که گفته می شود این توافق شکل گرفته است.گفتنی است «هناس» به کارگردانی حسین دارابی با حضور مریلا زارعی و بهروز شعیبی از 12 اسفندماه ساعت 8 صبح پخش آنلاین خود را در فیلیمو آغاز خواهد کرد. این فیلم سینمایی قصه ترور یک عشق را از زاویه دید شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد از دانشمندان هسته‌ای ایران در آخرین روزهای زندگی او به تصویر می‌کشد.

چشم انتظاری نوروزی شبکه یک برای روایت زندگی شهید باکری
بخشی از زندگی شهید مهدی باکری، در قاب سینما با عنوان «موقعیت مهدی» و در سریالی با نام «عاشورا» توسط هادی حجازی‌فر تصویر شده است. «موقعیت مهدی» پس از رونمایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر، در اکران نوروز 1401 قرار گرفت. حالا حدود یک سال پس از اکران نوروزی این فیلم، در حالی که پخش فصل چهارم «نون خ» از شبکه یک سیما تا حدودی قطعی به نظر می‌رسد اما همچنان زمزمه‌هایی از نمایش نسخه سریالی آن در نوروز 1402 شنیده می‌شود. آن طور که ایسنا خبر داده به رغم تلاش سازندگان برای رساندن مینی سریال «عاشورا» به پخش در دو مناسبت مهم پیش رو یعنی نوروز و رمضان بعید به نظر می‌رسد که این مجموعه بتواند حداقل در نیمه نخست رمضان به آنتن برسد، مگر اینکه اتفاق غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی