در ادامه بررسی لایحه بودجه توسط نمایندگان مجلس تصویب شد

وضع مالیات برای خانه‌های لوکس

70 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در 1402 پرداخت می‌شود

روز گذشته و در دوازدهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس در نوبت صبح بررسی بخش درآمدی بودجه را به پایان بردند و در نوبت عصر وارد بخش هزینه‌ای شدند. بخشی از این مصوبات به مالیات اختصاص داشت.
درهمین خصوص نمایندگان مجلس سازکار تخفیف مالیاتی برای مؤدیان خوداظهار را مشخص کردند. بر این اساس، به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد مشمول مالیات ابرازی نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات عملکرد سال قبل یک درصد و نهایت تا 5 درصد از نرخ ماده 105 کاسته می‌شود. همچنین نمایندگان مقرر کردند تا خیرین مسکن‌ساز و افراد تحت پوشش سازمان‌ها و نهادهای حمایتی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب برای یک‌بار معاف شوند. از سوی دیگر، مجلس تمام رده‌های بسیج را از پرداخت انشعاب برق، گاز، آب، فاضلاب و عوارض شهرداری معاف کرد.

مصوبه بهارستان برای عبور از خام‌فروشی
نمایندگان مجلس برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان و جلوگیری از خام‌فروشی، صادرات محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، نفتی، گازی و پتروشیمی را مشمول مالیات و عوارض صادراتی کردند. از ابتدای سال 1402، حداقل نیم درصد از ارزش صادراتی این کالاها به عنوان عوارض صادراتی اخذ خواهد شد.

خانه‌های لوکس مشمول پرداخت مالیات شدند
نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند که خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و عیان مشمول پرداخت مالیات شوند. بر این اساس زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و خانه‌های لوکس که ارزش آنها بیش از 20 میلیارد تومان باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. افرادی که فقط مالک یک باب منزل مسکونی هستند و در 10 سال اخیر تغییر مالکیت نداده‌اند و خانه‌های لوکس و باغ ویلاهای درحال ساخت از شمول این حکم مستثنی هستند. رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده کرمان در خصوص اینکه مالیات بر خانه‌های لوکس نیازمند احکام دائمی است، از توافق مجلس و دولت برای ارائه لایحه جدید برای دائمی کردن برخی از قوانین خبر داد.

رسانه‌ها و مطبوعات از پرداخت مالیات در سال ۱۴۰۲ معاف شدند
نمایندگان مجلس با معافیت رسانه‌ها و مطبوعات از پرداخت مالیات در سال آینده موافقت کردند. معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، حداکثر معادل 4 برابر سقف مالیاتی ماده 84 قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است. فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و مؤسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شمول حکم این جزء مستثنی هستند.

مجوز مجلس برای فروش نفت خام و میعانات گازی
در مصوبه‌ای دیگر نمایندگان مجلس برخی از دستگاه‌های اجرایی را مجاز به فروش نفت خام و میعانات گازی کردند. در بخش درآمدی بند اصلاحی (د) تبصره 19 ماده واحده این لایحه آمده است: به‌منظور اجرای تکالیف این قانون و در‌صورت درخواست دستگاه‌های اجرایی دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت، صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی به دولت اجازه داده می‌شود، از طریق شرکت ملی نفت ایران نسبت به فروش نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه‌های اجرایی و صرفاً پس از تأیید اشخاص توسط وزارت نفت و بر‌اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران و در سقف بودجه عمومی اقدام کند.

دولت موظف به پرداخت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی شد
مجلس دولت را موظف به پرداخت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی به میزان حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان کرد. با پذیرش پیشنهاد ارائه شده دولت موظف است به منظور تأدیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود به سازمان تأمین اجتماعی حداقل 70 هزار میلیارد تومان از روش‌های تهاتر یا واگذاری سهام، واگذاری نفت خام و میعانات گازی و یا تضمین اصل سود اوراق مالی اسلامی منتشره سازمان مذکور با سررسید تا پنج سال اقدام کند. ‌‌‌‌‌‌‌ علاوه براین نمایندگان با اختصاص ۳ درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی به مناطق نفت‌خیز و توسعه‌نیافته موافقت کردند.

سازکار تسویه بدهی دولت به صندوق توسعه ملی مشخص شد
نمایندگان مجلس سازکار مجلس برای تسویه بدهی دولت به صندوق توسعه ملی را با اولویت امور فرهنگی و آموزشی تعیین کردند. در بند (ج) تبصره (1) ماده واحده این لایحه آمده است: ‌چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 1402 کمتر از سقف مقرر در ‌بند (ب) این تبصره شود، به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌ از منابع حساب ذخیره ارزی اقدام کند در‌صورت تحقق درآمد مازاد بر سقف مقرر، حداقل 50 درصد درآمد حاصله بابت تسویه بخشی از بدهی دولت به صندوق توسعه ملی و پنج درصد با اولویت امور فرهنگی و آموزشی و مابقی بابت تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سقف مقرر این قانون به مصرف می‌رسد.

امهال یک‌ساله مطالبات بانک مرکزی
طبق مصوبه نمایندگان مجلس مطالبات بانک مرکزی بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، بابت تأمین مالی طرح‌های بالادستی نفت و گاز به مدت یک سال امهال می‌شود. مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت دولتی تابعه وزارت نفت، بابت تأمین مالی طرح‌های بالادستی نفت و گاز در قالب قرارداد جدید فی‌مابین به مدت یک سال امهال می‌شود. هزینه‌های امهال بر‌عهده شرکت ذی‌نفع است.

تأمین اعتبار اجرای خط لوله انتقال اتیلن غرب
نمایندگان مجلس با تأمین اعتبار به منظور اجرای خط لوله انتقال اتیلن غرب کشور موافقت کردند. به وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود نسبت به اخذ معادل ریالی دو و نیم درصد ارزش فروش هر تن اتیلن تولیدی حاصل از خوراک صرفاً اتان اقدام کند.

ارائه متمم بودجه در صورت افزایش درآمد دولت در سال آینده الزامی است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تهران در خصوص شفاف نبودن درآمدهای دولت در سال آینده با توجه به تغییر نرخ ارز گفت: اگر برای دولت درآمدی بیش از درآمد این قانون بود، دولت مکلف است در هر مقطعی اصلاحیه بودجه ارائه کند وگرنه متمم بودجه ارائه دهد.
محمدباقر قالیباف گفت: ما سقف بودجه را نباید افزایش دهیم  لذا بودجه را تصویب خواهیم کرد و اگر برای دولت درآمدی بیش از درآمد این قانون بود، دولت مکلف است در هر مقطعی اصلاحیه بودجه ارائه کند.

جستجو
آرشیو تاریخی