کشتار دسته‌ جمعی پرندگان مهاجر در تنها جزیره ایرانی دریای کاسپین بیداد می‌کند!

شورش شکارچیان نقابدار در میانکاله

بیتا  میرعظیمی
خبرنگار
«آشوراده» تنها جزیره ایرانی دریای کاسپین، این روزها شاهد حمله عجیب و غریب شکارچیان متخلف است؛ شکارچیانی که به‌صورت دسته جمعی و با صورت‌هایی نقاب زده، وارد پهنه آبی شده و کشتاری دسته جمعی از پرندگان مهاجر به راه می‌اندازند! پرندگانی بخت برگشته که هزاران کیلومتر از عرض‌های شمالی‌ کره زمین را پرواز کرده و با هزاران امید و آرزو خود را به  بارانداز پرندگان جهانی رساندند، اما چیزی جز قتل عام دسته جمعی نصیب شان نشده! طبق گفته رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله به «ایران»، «حمله دسته جمعی شکارچیان به آشوراده موضوع تازه‌ای نبوده و مربوط به امروز و دیروز نیست؛ این منطقه از سال‌های گذشته و عموماً در پاییز و زمستان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند!»
جنگ زمستانی شکارچیان با محیطبان‌ها و پرندگان گویی تمامی ندارد! هر سال بدتر از سال پیش! حالا کار به جایی رسیده که این افراد متخلف هر هفته فراخوان صادر کرده و خود را برای کشتار بیشتر آماده می‌کنند! طبق گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران به «ایران»، پیش از ورود شکارچیان به آشوراده، محیطبان‌ها پرندگان مهاجر را به منظور حفاظت و شکار نشدن از منطقه دور می‌کنند. اما آیا پرواز دادن پرندگان، راه حلی مؤثر برای نجات جان آنها است؟ چگونه می‌شود عده‌ای گردنکش و در عین‌حال متمول در گروه‌های 150 نفره وارد پهنه آبی آشوراده شده و در مقابل چشمان بهت‌زده مأموران حفاظتی و امنیتی، تفرجی خونین در بهشت پرندگان به راه‌اندازند! چرا مأموران حفاظتی، امنیتی و انتظامی منطقه تاکنون اقدامی مؤثر برای مقابله با این همه گردنکشی بعمل نیاورده و صحنه را برای یورش عده‌ای متمول و خوشگذران، خالی کرده‌اند! با ادامه این وضعیت تردیدی وجود ندارد که پرندگان مهاجر از میانکاله قطع امید کرده و از ترس چنین عاقبت خونباری  دوباره، مسیر کوچ را تغییر داده و برای همیشه این ذخیره گاه زیست کره را ترک کنند!
گردنکشی در آشوراده!
«علی کلانه» رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، شکارچیان متخلف را افرادی گردنکش معرفی کرده و به «ایران» می‌گوید: این افراد با شروع فصل سرما، در گروه‌های 150 - 50 نفری وارد آشوراده شده و برای لحظه‌ای تفریح به کمین پرندگان مهاجر می‌نشینند. آنها با دیدن مأموران حفاظتی و امنیتی اقدام به تیراندازی کرده و هراسی از هیچ‌چیز ندارند! به اعتقاد او شرایط به وجود آمده در این منطقه، بیشتر شبیه شورش است تا شکار! «از سال‌های گذشته تاکنون نیز بارها افراد متخلف را دستگیر کرده و به مقامات قضایی تحویل داده‌ایم. در چندین نوبت بالغ بر 30 -20 شکارچی متخلف را شناسایی و دستگیر کردیم اما هربار این رفتار تکرار و تکرار شد! شکارچیان دسته‌جمعی اغلب نقاب‌زده و قابل شناسایی هم نیستند. اگرچه طی این سال‌ها، نیروهای امنیتی به موضوع ورود پیدا کرده‌اند، اما تاکنون نتیجه‌ای ملموس حاصل نشده است.»
او تنها راه نجات پرندگان و حفظ جان محیطبانان را در شرایط حساس کنونی، دور کردن پرندگان از ذخیره گاه زیست کره دانسته و تأکید می‌کند: اگرچه این راه‌حل درستی نیست اما در شرایط کنونی مجبور به انجام آن هستیم. هر چند که در این بین ممکن است تعدادی از پرندگان جا مانده و دیگر مناطق امن منطقه نیز آسیب‌پذیر شوند. اگرچه در این سال‌ها تیراندازی زیادی به محیطبان‌ها شده اما خوشبختانه هیچ محیطبانی آسیب جدی ندیده است اما در طولانی مدت روحیه محیطبان‌ها تضعیف شده و تصور می‌کنند که قانون از آنها حمایت نکرده و هیچ مسئولی نیز صدایشان را نمی‌شنود!
قتل‌عام پرندگان در بهشت ابدی!
او شکار دسته جمعی پرندگان در آشوراده را به بهانه تأمین معیشت رد کرده و می‌گوید: این موضوع ربطی به معیشت ندارد! زیرا پرندگانی که عمدتاً شکار می‌شوند از خانواده چنگر، مرغابی و... هستند. پرندگانی که ارزش اقتصادی زیادی ندارند! از طرفی قیمت اسلحه، فشنگ و هزینه‌های احتمالی را نیز باید درنظر گرفت. شکارچیان با توجه به نوع خودرو و تجهیزاتی که به منطقه می‌آیند، افرادی نیستند که مشکل معیشتی داشته و با این بهانه پرندگان مهاجر را شکار کنند.
از نظر او، محیط زیست حد و مرزی نداشته و باید مسئولان دو استان گلستان و مازندران به‌صورت یکپارچه، به موضوع رسیدگی کرده و آن را مدیریت کنند. آیا واقعاً مسئولان از آنچه در منطقه رخ می‌دهد باخبرند؟! برای حل و فصل این مشکل باید با شکارچیان متخلف برخورد جدی تری صورت گیرد. نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی به موضوع ورود کرده و متخلفان را شناسایی و دستگیر کنند.
حفاظت با اقدامات پیشگیرانه
راهکار محیط زیست مازندران برای جلوگیری از قتل عام پرندگان میانکاله آنطور که «مسلم آهنگری» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران نیز به «ایران» می‌گوید: پراندن پرندگان مهاجر با کمک قایق‌های موتوری و جت اسکی پیش از آمدن شکارچیان به منطقه است!
او می‌گوید: شکارچیان دسته جمعی حدود 2-1 ساعت در منطقه حضور پیدا کرده و با دیدن پرندگان مهاجر شروع به تیراندازی می‌کنند. آنها خودروهای خود را کنار ساحل پارک کرده و با پای پیاده برای شکار پرندگان راه می‌افتند. آهنگری امیدوار است پراندن پرندگان و گرانی اسلحه و فشنگ باعث شود تا شکارچیان از شلیک منصرف شوند! طبق گفته او، چندی پیش به‌دلیل حساسیت موضوع، جلسه شورای تأمین با حضور فرماندار و دادستان استان گلستان در شهرستان بندرترکمن تشکیل شده و به‌صورت محرمانه مسائلی مطرح شده و راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه شد. مقرر شده که لیدرهای شکارچیان دسته جمعی شناسایی شده و از طریق دستگاه قضایی استان گلستان با آنها برخورد جدی صورت گیرد. همچنین شماره خودروهای پارک شده آنها در سواحل، مورد شناسایی قرار گرفته و در اختیار مقامات انتظامی و قضایی داده شود.
لیدرها  شناسایی  می‌شوند
او می‌افزاید: شکارچیان هر هفته فراخوان عمومی صادر کرده و از دیگر شکارچیان شهرهای سراسر استان گلستان برای ورود به منطقه آشوراده دعوت می‌کنند! پیش تر ما برای شناسایی این افراد از هلی شات (پهپاد) استفاده می‌کردیم؛ اما حالا به‌دلیل استفاده شکارچیان از نقاب صورت، این شناسایی با مشکل مواجه شده است. پیش‌تر شکارچیان به‌صورت مجزا در گروه‌های 5 - 2 نفره وارد منطقه می‌شدند؛ اما خیلی زود شناسایی شده و دستگیر می‌شدند. اما حالا به‌دلیل حضور دسته‌جمعی آنها در آشوراده و تعداد اندک نیروهای حفاظتی، مقابله با این متخلفان به اقدامی سخت و مشکل تبدیل شده است. از طرفی در صورت مواجهه با نیروهای حفاظتی، امکان وقوع درگیری نیز وجود دارد! زیرا هر دو طرف (شکارچیان و محیطبان‌ها) مسلح هستند.
 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران، در خصوص آسیب وارده به پرندگان مهاجر با دور کردن آنها از منطقه، می‌گوید: فعلاً برای آسیب نرسیدن به این پرندگان و مقابله با درگیری مسلحانه در منطقه مجبور به این کار (پراندن و دور کردن پرندگان) هستیم. پرندگان مهاجر به طور موقت بلند شده و پس از تأمین امنیت، دوباره به منطقه باز می‌گردند. این وضعیت با شروع فصل زمستان تا آخر اسفندماه و همزمان با کوچ پرندگان ادامه دارد! او توصیه می‌کند که شکارچیان به جای استفاده از اسلحه، دوربینی را خریداری کرده و از دیدن مناظر بکر و زیبای طبیعت لذت ببرند. آنها می‌توانند با ثبت تصویر زیبا از طبیعت و به اشتراک گذاشتن آنها، هم خود لذت برده و هم دیگران را در این لذت بی‌نهایت سهیم کنند.

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی