در نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان شد

ترافیک ویژه‌ در جشنواره چهل‌ویکم

فرهنگی/ 24 ساعت تا آغاز چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باقی مانده است و از فردا مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان آغاز می‌شود. به فاصله دو روز مانده به آغاز جشنواره بالاخره جدول اکران سینماهای مردمی منتشر شد و دبیر جشنواره فیلم فجر هم در اولین نشست خبری به پرسش‌های اهالی رسانه‌ پاسخ داد. او تنوع اقلیم،  ژانر و همچنین لوکیشن را از ویژگی‌های آثار این دوره از جشنواره عنوان کرد.
آغاز بلیت‌فروشی و ابهام در سرنوشت سیمرغ مردمی
شامگاه یکشنبه جدول اکران سینماهای مردمی منتشر و فروش بلیت‌های جشنواره از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه 10 بهمن‌ماه شروع شد. در این دوره از جشنواره عرضه بلیت در گیشه حذف شده و فقط به‌ صورت دیجیتالی انجام می‌شود. این بلیت‌ها در سامانه‌های اینترنتی گیشه هفت، ایران‌تیک و آی‌تیکت در حال فروش است و هر شماره همراه می‌تواند 4 بلیت برای هر فیلم تهیه‌ کند. بلیت‌ها تک‌فروشی است و هر مخاطب می‌تواند تنها برای فیلم منتخب خود بلیت تهیه‌ نماید. بلیت‌های خریداری شده امکان ابطال یا تعویض ندارند، بنابراین تماشاگران باید با دقت‌نظر کافی در زمان خرید بلیت به انتخاب سینما، سالن و سانس نمایش اقدام نمایند. طبق اطلاعات ارائه شده در نشست خبری جشنواره، در فاصله حدود دو ساعت بیش از ۶۵۰۰ قطعه بلیت فروخته شد. با وجود استقبال نسبی مخاطبان در ساعات اولیه فروش بلیت اما سرنوشت سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره در هاله‌ای از ابهام است. بر اساس جدول نمایشی ارائه شده از سوی دبیرخانه جشنواره، برخی فیلم‌های شاخص مانند «غریب»، «وابل» و «سینمامتروپل» تا روز ۱۹ بهمن‌ماه یعنی سه روز مانده به برگزاری اختتامیه هیچ اکرانی در سینماهای مردمی ندارند و بر اساس این چیدمان آن‌طور که مهر، خبر داده است با‌ وجود تأکید بر اهدای سیمرغ مردمی در فراخوان جشنواره امسال، سرنوشت این سیمرغ مهم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دبیر جشنواره اعلام کرده‌ است به خاطر شرایط تولید و رسیدن آثار به جشنواره فعلاً شرایط عادلانه برای اخذ آرای مردمی وجود ندارد و در آینده در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.
تنوع اقلیم و ژانر در فیلم‌های جشنواره
10 ماه پس از انتخاب به‌عنوان دبیر جشنواره چهل‌ویکم، مجتبی امینی صبح دوشنبه در فاصله دو روز مانده به آغاز جشنواره با حضور در پردیس سینمایی ملت درباره این رویداد صحبت کرد و در اولین نشست خبری به سؤال نمایندگان رسانه‌های خبری پاسخ داد. مسعود نجفی مدیر روابط‌عمومی این رویداد با یادی از درگذشتگان اهالی رسانه، توضیحاتی درباره سانس‌های نمایش در سالن ملت ارائه کرد و در ادامه از پوستر بخش بین‌الملل جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر رونمایی شد.
مجتبی امینی پس از اظهار همدردی با آسیب‌دیدگان زلزله خوی، صحبت‌هایش را با اعلام ترافیک ویژه فیلم‌ها در جشنواره چهل‌ویکم آغاز کرد: «امسال با ترافیک ویژه‌ای از فیلم‌ها رو‌به‌رو خواهیم بود. از اقلیم‌های مختلف فیلم‌هایی خواهیم داشت و نشاط و شادابی به چشم می‌آید. پیش از این بیشتر در شرایط تک‌لوکیشن فیلم داشتیم، امسال در خط تولید سینما تنوع اقلیم و ژانرهای مختلف را داریم و فکر می‌کنم مخاطب را راضی نگه می‌دارد و بسته خوبی برای اکران در سال آینده خواهیم داشت.» به گفته امینی در بخش بین‌الملل از میان ۵۷۸ فیلم متقاضی، ۲۶ اثر از ۲۵ کشور حضور خواهند داشت که برخی محصولات مشترک هستند و برای اولین‌بار اکران خود را در منطقه دارند.
اختیاری برای تنبیه و تشویق نداریم
«جشنواره فجر متعلق به خانواده سینماست.» این عبارت بخشی از صحبت‌های امینی درباره موضع برخی صاحبان آثار برای عدم حضور در جشنواره بود. او گفت: «جشنواره فیلم فجر متعلق به خانواده سینماست و امسال با همدلی، جشن سینما را رقم خواهیم زد.» او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره عدم حضور عوامل فیلم‌ها و اهرم‌های تنبیهی و تشویقی توضیح داد: «متولی تصمیم‌گیری برای یک اثر، تهیه‌کننده است. حاشیه‌هایی که برای هر اثر به وجود بیاید تأثیری بر عدالت‌خواهی در اکران و شرایط حضورش نخواهد داشت. ما اختیاراتی برای تنبیه و تشویق نداریم.» امینی همچنین درباره گفت‌و‌گو با عواملی که گفته‌اند به جشنواره نمی‌آیند و تلاش برای حضور آنها در جشنواره گفت: «شاید اختلاف‌سلیقه در حوزه فکری داشته باشیم اما صمیمیت و مودت بین ما جاری است. ما در این ماه‌ها به این موضوع پایبند بوده‌ایم. با بازیگران، کارگردانان و… جلسات متعددی داشته‌ایم و این فضای محبت و صمیمیت بین ما برقرار بوده است و التهابات چند ماه اخیر تأثیری در این موضوع نمی‌گذارد. احترام جاری است و این‌طور نیست که به این رابطه‌ها خدشه وارد شود.»
در سینما، خودی و غیرخودی نداریم
در بخشی از این نشست، امینی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سوابق و کارنامه کاری دبیر جشنواره و نبود شفاف‌سازی در فرایند برگزاری جشنواره امسال اظهار کرد: «موج رسانه‌ای در رسانه‌ها در این زمینه از جایی آغاز شد که تو تهیه‌کننده گاندو هستی! فیلمسازی در جهان، ژانرهای مختلفی دارد؛ آثار پلیسی و امنیتی در دنیا وجود دارد. مثلاً سریال ۲۴ می‌سازند. در کشور ما هم آثاری ساخته شده بود اما گاندو بیشتر سروصدا کرد. در حالی که من در ژانرهای مختلفی کار کرده‌ام. هومن سیدی را با «آفریقا» به سینما معرفی کردم. «بدون مرز» را ساختم، «شکارچی شنبه» را ساختم و… اما همه بر«گاندو» تمرکز کردند و «گاندو» بیشتر بر زبان‌ها افتاده و آثار دیگر رزومه من را فراموش کرده‌اند. این موضوع درباره پوشش رسانه‌ای اخبار جشنواره امسال اصلاً ربطی به نگاه امنیتی ندارد. هر مدیری بر کرسی مدیریت بنشیند، استراتژی برای خود تعیین می‌کند. با توجه به التهابات کشور هر کسی برنامه‌ریزی می‌کرد تا جشنواره را با اقتدار و شرایط مناسب رقم بزند. این پاراف شده نیست. دستگاهی به ما تذکر نداده است. تذکر خاصی هم از مراجعی نگرفته‌ایم و این امر تدبیر من بوده است تا آسیبی به صاحبان آثار و البته آثار نرسد. گاهی کسی قراردادی می‌بندد اما آنقدر به او فشار می‌آورند که می‌گوید من کشاورزم! ما باید از همه صیانت کنیم. آنقدر هجمه رسانه‌های آن‌ور زیاد است که به دوستان فشار می‌آورد.» او با تأکید بر اینکه چیزی به اسم خودی و غیرخودی در سینما نداریم، دلیل اعلام نشدن اسامی 75 فیلم متقاضی و تأخیر در اعلام اسامی آثار راه یافته به جشنواره را صیانت از آثار عنوان کرد و در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: «چیزی به اسم خودی و غیرخودی در سینما نداریم. همه دوستان اپوزیسیون که الان در خارج هستند پیش‌تر در همین جشنواره بوده‌اند. دوستی گفته بود پنج سال است در جشنواره نبوده‌ایم اما اتفاقاً بوده و دستمزد هم گرفته است. آمار و ارقام درباره فیلم‌ها اعلام شده است، همه آدم‌ها هنرمندان بدنه سینما هستند و از جای خاصی نیامده‌اند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی