گزارش «ایران» از قیمت‌گذاری جدید سود بازرگانی خودروهای وارداتی

کاهش60 درصدی تعرفه واردات خودرو

تعرفه‌های جدید واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۲۰۰ تا بیشتر از ۲۰۰۰ سی سی 6 تا 31 درصد در نظر گرفته شده که کاهش چشمگیری نسبت به تعرفه‌های فعلی ۶۰ تا ۹۰ درصدی دارد

گروه اقتصادی / دولت در راستای تسهیل واردات خودرو به‌عنوان یکی از ابزار ساماندهی بازار، تعرفه و سود بازرگانی ورود خودروهای خارجی به کشور را کاهش داد. سال گذشته زمانی که تعدادی زیادی خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود داشت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با حضور در ایران خودرو، هشت دستور برای ساماندهی بازار خودرو صادر کرد که یکی از آنها فراهم کردن زمینه واردات خودرو به کشور بود. اکنون نخستین محموله خودروهای وارداتی پس از تعیین شرایط مورد نظر وارد کشور شده و قرار است این روند ادامه داشته باشد. بدین ترتیب درکنار رشد تولید داخل افزایش واردات خودرو نیز ضمن اینکه از طریق افزایش عرضه به آرامش بیشتر این بازار کمک می‌کند، گامی مثبت درجهت افزایش رقابت، بهبود کیفیت و کاهش مصرف سوخت محسوب می‌شود. درهمین راستا برای سال‌جاری از سوی بانک مرکزی یک میلیارد دلار برای واردات خودرو پیش‌بینی شد که این رقم در سال آینده به دو میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
بر اساس بخشنامه جدید منتشر شده از سوی گمرک، تعرفه‌های جدید واردات خودروهای مختلف با حجم موتور کمتر از ۱۲۰۰ سی سی تا بیشتر از ۲۰۰۰ سی سی از شش درصد تا ۳۱ درصد تعیین شده که کاهش چشمگیری نسبت به تعرفه‌های فعلی ۶۰ تا ۹۰ درصدی دارد.
در بخشنامه گمرک که هشتم بهمن ماه ابلاغ شده، آمده است که پیرو بخشنامه هیأت وزیران درباره تغییرات و اصلاح سود بازرگانی، نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت و کارگروه اقتصادی واردات خودرو سود بازرگانی علی‌الحساب خودرو اعلام می‌شود.
دراین بخشنامه که تعرفه واردات خودرو حداقل 6 درصد و حداکثر 31 درصد تعیین شده، خودروهای وارداتی به دو دسته از نظر ارزش و حجم موتور تقسیم‌بندی شده است. طبق این بخشنامه، در بخش اول که به خودروهای زیر 10 هزار یورو (با قیمت فوب) اختصاص دارد، تعرفه تعیین شده بین 6 تا 11 درصد است. برهمین اساس خودروهای زیر 10 هزار یورو با حجم موتور 1200 سی‌سی و کمتر 6 درصد درنظر گرفته شده است. همچنین خودروهای با ارزش زیر 10 هزار یورویی که حجم موتور آنها بیشتر از 1200 سی سی باشد، 11 درصد درنظر گرفته شده است. همچنین در دسته دوم که برای خودروهای وارداتی با ارزش بالاتر از 10 هزار یورو است، خودروهای با حجم موتور 1500 سی سی و کمتر با تعرفه 21 درصد وارد کشور می‌شود. از سوی دیگر، تعرفه خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی نیز 31 درصد لحاظ شده است. بدین ترتیب درمقایسه با تعرفه‌های قبلی که بین 60 تا 90 درصد بود، سود بازرگانی واردات خودرو بشدت کاهش یافته است. این اقدام باعث می‌شود تا قیمت نهایی و تمام شده خودروهای وارداتی نیز با کاهش قابل توجهی همراه شود.
تعرفه‌های جدید واردات خودرو ابلاغ شد
در ادامه این بخشنامه آمده است که «موارد مندرج در جدول سود بازرگانی تعیین شده به جای مأخذ سود بازرگانی ردیف‌های تعرفه مرتبط و متناظر جداول تعرفه منضم به آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود بازرگانی علی‌الحساب قرار می‌گیرد. در خصوص سایر خودروهای غیر مرتبط با این جدول همانند خودروهای سواری، برقی هیبریدی یا با حجم موتور ۲۰۰۰سی‌سی و بالاتر و... و بندهای متناظر در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود بازرگانی علی‌الحساب خواهد بود.
ضمناً با توجه به اینکه اعمال مأخذهای سود بازرگانی جدول فوق (به‌دلیل قرار گرفتن دو یا بیش از دو مأخذ سود بازرگانی در یک ردیف تعرفه)، در سامانه جامع گمرکی میسر نیست جهت اجرای مأخذهای سود بازرگانی جدول فوق مقتضی است دستور فرمایید مابه‌التفاوت مربوطه در خانه (۰۴۹) اظهار نامه (خانه معافیت و تخفیفات) در گزینه «بخشودگی» و یا گزینه «سایر» اقدام شود.»

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی