تحریک طالبان پاکستان حملات انتقام‌جویانه را آغاز کرد

شهادت 32 نمازگزار در انفجار پیشاور

زهره صفاری/ انفجار بمبی در مسجد یک مرکز پلیس در منطقه قرمز پیشاور پاکستان، دست‌کم 32 شهید و 150 مجروح که بیشتر آنها مأموران امنیتی و انتظامی بودند برجا گذاشت. در عین حال با توجه به‌شدت تخریب و وخامت حال بسیاری از مجروحان، احتمال افزایش آمار شهدا نیز وجود دارد.به گزارش پاکستان تودی، از آنجا که این انفجار در ساعت 1 و 40 دقیقه دیروز در منطقه دیپلماتیک پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا و در زمان برگزاری نماز ظهر رخ داد، بسیاری از رؤسای دفاتر پلیس و مقامات قضایی در محل حضور داشتند. بررسی‌های اولیه نیروهای امنیتی پاکستان وقوع یک عملیات انتحاری را نشان می‌داد و مشاهدات حاکی از آن بود که به‌دلیل شدت انفجار سقف مسجد فروریخته و بسیاری از افراد زیر آوار ماندند. گفته می‌شود حدود 260 نفر در زمان این فاجعه در مسجد حضور داشته‌اند اما مقامات محلی معتقدند همچنان تا آواربرداری کامل نمی‌توان ارزیابی دقیقی از این امر داشت. به گزارش منابع محلی، در پی این انفجار، جاده‌های اسلام‌آباد به سمت منطقه قرمز این شهر که خانه‌های بسیاری از مقامات دولتی و ساختمان‌های دیپلماتیک در آن قرار دارد نیز مسدود شد. تا زمان نگارش این خبر علت این انفجار مشخص نشده و تحقیقات پلیس در این زمینه با جدیت در حال انجام بود.  تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را پذیرفت. این گروه اعلام کرد: «این آغاز حملات انتقام جویانه خواهد بود.» در همین ارتباط سی‌ان‌ان نیز خبر داد، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در پی این اتفاق با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این انفجار نوشت: «کشتار وحشیانه مسلمانان نمازگزار در هیچ جای آموزه‌های قرآنی نیامده است پس کسی که خانه خدا را هدف حمله قرار می‌دهد بدون شک رابطه‌ای با اسلام ندارد. تروریست‌ها با انتخاب این مکان برای انجام عملیات، هدفی جز ایجاد رعب و وحشت در میان مدافعان امنیت پاکستان نداشته‌اند. اما آنها بدانند هر که در برابر پاکستان بایستد از صحنه محو خواهد شد. در حال حاضر همه ملت و سازمان‌ها یکصدا پایان تروریسم را فریاد می‌زنند.» این در حالی است که تشدید اوضاع امنیتی در ایالت خیبرپختونخوا پیشاور سبب نگرانی مقامات پاکستان شده است.
همزمان عمران خان نخست‌وزیر سابق و رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان نیز در توئیتی این حمله را محکوم کرد و نوشت: «ضروری است که با تقویت قوای اطلاعاتی و تجهیز مناسب نیروهای پلیس برای مبارزه با تهدید فزاینده تروریسم گام برداریم.» سفارت ایران در پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای، این حادثه تروریستی را قویاً محکوم و با خانواده شهدا ابراز همدردی کرد و بیان داشت: «سفارت ایران ضمن همدردی با مردم و دولت پاکستان بویژه آسیب دیدگان، بهبودی سریع مجروحان را آرزو دارد.»
مارس سال گذشته نیز در مرگبارترین حادثه تروریستی پاکستان از سال 2018، 64 نفر از نمازگزاران مسجد شیعیان در پیشاور به شهادت رسیدند. بنا بر گزارش مرکز مطالعات مناقشات و امنیت در جنوب آسیا، پاکستان تنها در سال 2022، حدود 376 مورد حمله تروریستی را تجربه کرده که 533 نفر در جریان این حملات جان باخته‌اند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی