بزودی؛ کاهش تقاضا‌های سوداگرانه در بازار دلار

وضعیت ارزی باثباتی خواهیم داشت

علی پاکدل
خبرنگار

 
پاسخ کوبنده‌ ایران با عملیات وعده صادق2 در مقابل گستاخی رژیم صهیونیستی، موضوع بزرگی است که دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چه برسد به کشور ما که در متن آن قرار گرفته است. اگرچه در شرایط کنونی شاهد اندکی نوسان در بازارهای مالی کشورمان هستیم، اما فعالان اقتصادی معتقدند با توجه به تجارب گذشته، مسئولان امر، تدابیر راهبردی برای برقراری ثبات اندیشیده‌اند و جای نگرانی وجود ندارد.
 
مقطعی بودن نوسانات دلار
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران درخصوص اینکه آیا نوسانات ارزی اخیر مثل موارد قبلی، مقطعی و گذرا خواهد بود یا خیر، گفت: بی‌تردید علت این نوسان، کاملاً غیراقتصادی است و مطمئناً آثار بحرانی که در منطقه ایجاد شده در بازار‌های بین‌المللی و بورس‌های بزرگ کشور‌های مختلف مشخص خواهد شد. هرچند که اتفاقات امنیتی و سیاسی قبلی مانند شهادت رئیس‌جمهور، بسیار خاص و مهم بود، اما دیدیم که بازار ارز دچار نوسان طولانی‌مدت نشد و ثبات نسبی در بازار همچنان وجود داشت.
حریری با تأکید بر اینکه اتفاقات اخیر موجب یک ناامنی روانی در منطقه شده است، افزود: آثار این ناامنی روانی طی روز‌های آینده مشخص خواهد شد که به‌نظر می‌رسد برای اقتصاد و بازار ارز ما مقطعی و کوتاه‌مدت باشد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به ثبت تراز مثبت تجاری کشورمان که نشانگر دست‌پر بانک مرکزی است، بیان داشت: با توجه به آماری که گمرک اعلام کرده، وضعیت تجارت خارجی ما با احتساب نفت، بیانگر آن است که دست بانک مرکزی برای مدیریت و رفع هیجانات موقت بازار ارز بازتر از قبل است. در نتیجه می‌توان انتظار داشت بانک مرکزی با ورود مؤثر به بازار، اجازه نخواهد داد که این نوسانات بیش از یک هفته به‌طول انجامد.
 
مسائل، هیجانی و زودگذر است
آرمان خالقی عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران معتقد است با تدابیری که اتخاذ شده از عمق اثرگذاری اتفاقات سیاسی بر بازار‌های مالی کاسته خواهد شد.
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: هم‌اکنون خبری از رشد شدید نرخ ارز یا سقوط سنگین شاخص کل بورس نیست؛ لذا پیش‌بینی می‌شود هیجان چند هزار تومانی دلار طی چند روز آینده مانند دفعات قبل فروکش کند.
وی افزود: در گذشته با هر اتفاق و شوک سیاسی نرخ ارز برای بلندمدت دچار نوسان می‌شد؛ اما هم‌اکنون دیگر شاهد افزایش شدید قیمت دلار بعد از تنش‌های سیاسی نیستیم و نرخ ارز روند قبل از شوک یا التهاب را دنبال می‌کند، مگر اینکه اتفاق رخ داده بر متغیر‌های اقتصادی اثر بگذارد. خالقی تصریح کرد: همچنین مردم زمانی به تنش و شوک‌های سیاسی واکنش نشان می‌دهند که انتظار اتفاقی بزرگ در عرصه اقتصاد و سیاست را داشته باشند، اما در اتفاقات اخیر متوجه شدند که مسائل هیجانی و زودگذر  است.

 

بــــرش

مردم فریب نرخ‌سازی‌ها را نخورند
سیدجواد حسینی‌کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبات ارزی و اقتصادی کشور، نوسانات نرخ ارز را مقطعی خواند و گفت: در شرایطی هستیم که ایران ماه‌هاست عضو پیمان‌های رسمی منطقه‌ای شده است و تجارت و توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های منطقه و دوست، سیاستگذاری‌های ارزی و پولی بانک مرکزی را با ثبات خوبی همراه کرده است.
حسینی‌کیا افزود: افزایش مقطعی نرخ ارز در شرایط کنونی محصول نوسان‌آفرینی‌های عوامل دخیل در بازار‌های سوداگرانه است و مردم برای جلوگیری از تحمیل تقاضا‌های سوداگرانه به بازار باید با بانک مرکزی همکاری لازم را داشته باشند و فریب نرخ‌سازی‌های بی‌دلیل را نخورند. وی تأکید کرد: درصورتی که دولت چهاردهم بتواند کار کردن با ارز‌های متعدد را همچنان اجرا کند، یعنی با کشور‌های مختلف اعم از اوراسیا کار کند، وضعیت ارزی باثباتی خواهیم داشت.