فاز تازه رسیدگی به پرونده فساد فوتبال کلید خورد

رسوایی جدید دانه‌درشت‌ها

سینا حسینی

روزنامه‌نگار


رونمایی از فساد گسترده در باشگاه مس رفسنجان و دستگیری برخی عوامل این پرونده توسط مقام قضایی شوک سنگینی به جامعه فوتبال وارد کرد، با رسانه‌ای شدن نام بازداشت شدگان این پرسش کلیدی برای افکارعمومی به وجود آمده که آیا برخورد با متخلفان در حوزه فوتبال تداوم دارد یا اینکه این پرونده در همین مرحله مختومه اعلام خواهد شد؟
همزمان با طرح این موضوع و مطالبه جدی افکارعمومی برای برخورد با لایه‌های پنهان فساد در فوتبال، دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه از برخورد جــــــدی با متخلفان این پرونده و سایر اتفاقات مشابه خبر دادند تا امیدواری برای پیگیری موضوع توسط نهادهای نظارتی در جامعه
نهادینه شود.
پس از برخوردی جدی با فاز نخست این پرونده که مرتبط با باشگاه مس رفسنجان بود، حالا سخنگوی قوه قضائیه صبح سه‌شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران از احضار تعدادی دیگر از متهمان این پرونده به دستگاه قضایی خبر داد تا فاز دوم برخورد با تخلفات پرونده فساد در فوتبال آغاز شود.
 براساس اعلام جهانگیر، در راستای رسیدگی به فساد در باشگاه مس رفسنجان برای چند نفر از مسئولان باشگاه و لیگ، کمیته داوران و گزارشگران ورزشی پرونده تشکیل شد و تفهیم اتهام شدند که اکنون با تأمین‌هـــــــــای مناســـــب
آزاد هستند.
 وی ادامه داد: مدیرعامل سابق باشگاه گل‌گهر سیرجان با سپردن وثیقه در تاریخ ۲۴ تیرماه سال‌جاری از زندان آزاد شده است، اخیراً نیز ۵ نفر جدید در همین ارتباط احضار که از مسئولین سابق فدراسیون فوتبال و یک نفر آنها مجری برنامه‌های ورزشی صدا و سیما است.
 جهانگیر با بیان اینکه فساد در فوتبال از دو جنبه مسأله مهمی در جامعه است، گفت: ابتدا از منظر تیم‌هایی که با زحمات زیاد در مسابقات شرکت و با بازی‌های جوانمردانه تلاش می‌کنند به حقوق خود برسند، از این رو موضوع جوانمردی بسیار مهم است که باید تلاش‌ مجموعه‌هایی که در این زمینه صادقانه کار می‌کنند با فساد هدر نرود.
 وی با تشریح اهمیت جنبه دوم موضوع فساد در فوتبال، گفت: نکته دوم، تدارکاتی مانند شناسایی، معرفی، خرید و فروش بازیکن، دلالی و اسپانسرها است؛ این موضوع در مجموعه فوتبال با توجه به اینکه پولی که امروزه در این مجموعه‌ها صرف می‌شود به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اموال بیت‌المال است، بسیار مهم است؛ از این رو لازم است در هر دو جنبه دقت شود و نظارت صورت گیرد، امیدواریم با دقت‌هایی که هم توسط خود مجموعه فدراسیون فوتبال و هم نهاد‌های نظارتی می‌شود در بخش‌های مختلف از جمله فوتبال یک محیط پاک و سالم برای رقابت‌های جوانمردانه را شاهد باشیم.

 

دو مدیرعامل، پنج مدیر فدراسیون
و یک مجری ورزشی

 اما سؤال کلیدی و مهمی که برای افکارعمومی مطرح شد این بود که نفرات احضار شده به دادگاه چه کسانی بودند؟ به نوشته میزان پیگیری‌ها از جزئیات این پرونده نشان می‌دهد، دو نفر از مسئولان وقت فدراسیون فوتبال و مدیرعامل وقت باشگاه شمس آذر با قرار مناسب در بازداشت هستند. همچنین در ادامه رسیدگی به پرونده فساد فوتبال و تحقیقات به عمل آمده، مدیرعامل سابق یکی دیگر از باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است. دبیر کل سابق فدراسیون فوتبال، رئیس وقت کمیته وقت آموزش فدراسیون فوتبال، سرپرست وقت فدراسیون فوتبال، یکی از مجری‌های برنامه‌های ورزشی صداوسیما، رئیس وقت کمیته مسابقات لیگ برتر، دبیر وقت سازمان لیگ برتر در سال
۱۳۹9-۱۳۹8 نیز به اتهام اخذ رشوه به دستگاه قضایی در استان کرمان احضار شده‌اند.

واکنش نایب رئیس فدراسیون فوتبال
به انتشار خبر احضارش
نبی: کذب محض است

مهدی محمدنبی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال که نامش در پرونده فساد در فوتبال منتشر شده است، در این خصوص به «ایران ورزشی» می گوید: «کذب محض است. ما اساساً در این مقوله از حرام دوری کردیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی