رشد ۲۷۴درصدی وصول درآمدهای نفتی

طبق آمار منابع بین‌المللی صادرات نفت ایران به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است

اقدامات دولت سیزدهم در طول خدمت سبب تحول در صنعت نفت و گاز کشور شد که در این دولت تولید نفت خام بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت و صادرات نفت از ۳۰۰ هزار بشکه به طور میانگین به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسید و تحریم‌های نفتی را کم اثر کرد.

اقدامات دولت سیزدهم در طول خدمت سبب تحول در صنعت نفت و گاز کشور شد که در این دولت تولید نفت خام بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت و صادرات نفت از ۳۰۰ هزار بشکه به طور میانگین ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسید و تحریم‌های نفتی را کم اثر کرد.
یکی از میراث دولت سیزدهم با فرماندهی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران، تغییر رویکرد در فروش نفت است. چنانچه تاکتیک فروش نفت به سمت بازارسازی نفت تغییر کرد و هم اکنون نیز طبق آمار منابع بین‌المللی صادرات نفت ایران به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.
این موضوع سبب افزایش درآمدهای کشور شده و طبق آخرین آمار گمرک ایران توانست درآمدهای خود را به بیش از ۳۶ میلیارد دلار در سال از طریق فروش نفت برساند و بیشترین رشد اقتصادی کشور نیز مربوط به بخش صنعت نفت و گاز باشد.
جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم نیز در این باره گفت: در دولت سیزدهم، تولید نفت خام ایران بیش از ۶۰درصد رشد کرد و صادرات آن به‌شدت افزایش یافت. صادرات نفت ایران امروز به بالاترین مقدار از سال ۹۷ تاکنون رسید و این افزایش صادرات با کمترین تخفیف‌ها انجام می‌شود؛ همچنین طبق آخرین آمار وزارت نفت نیز تولید نفت ایران حدود ۳ میلیون ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.
وصول درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۴۰۲ در حالی به بیش از ۲۸ میلیارد دلار رسید که ایران همچنان با شدیدترین تحریم‌های نفتی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
این در حالی است که وصول این درآمدها در سال ۱۳۹۹ براساس آمار بانک مرکزی ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده و نشان‌دهنده رشدی حدود ۲۷۴درصدی در دولت سیزدهم است.
درواقع دولت شهید رئیسی توانست بدون تکیه بر عوامل خارجی و با اعتماد به توان و تخصص ایرانی، تولید نفت را بیش از ۶۰درصد افزایش دهد، ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز اضافه کند.به گفته رئیس کل بانک مرکزی، بخش واقعی اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ براساس قیمت پایه رشد ۴.۵درصدی و به قیمت بازار، رشد ۵درصدی را تجربه کرده است.
بخش نفت نیز پارسال رشد ۱۴.۷درصدی را ثبت کرد.
براساس آمارها، ایران در سال ۱۳۹۹ و سال پایانی دولت دوازدهم، ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد نفتی وصول کرده است.
 این عدد در سال ۱۴۰۲ با فعال‌شدن دیپلماسی انرژی در وزارت نفت و افزایش صادرات نفت به بیش از ۲۸ میلیارد دلار رسیده است.
وزارت نفت اعلام کرد: ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان امسال به روزانه ۴ میلیون بشکه می‌رسد و دولت سیزدهم، ریل‌گذاری استمرار جهش تولید نفت ایران را انجام داده است تا رشد اقتصادی کشور که قرار است به ۸درصد برسد، متوقف نشود.
وزیر نفت تأکید کرد که ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد ۳.۵ برابری داشته است.
دولت سیزدهم توانست با تکیه بر توان داخلی بدون آنکه منتظر شرکت‌های خارجی برای تأمین سرمایه یا فناوری بماند، تولید نفت و گاز را افزایش دهد، ظرفیت پالایشی کشور را بیشتر کند و جهش تولید را در محصولات پتروشیمی رقم بزند.
به‌واسطه همین رویکرد بود که صنعت نفت توانست در دولت سیزدهم از رشد منفی اقتصادی به رشدی بیش از ۲۰درصد در سال ۱۴۰۲ دست یابد.
از سوی دیگر نیز جهش صادرات ۳ برابری نفت خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین حجم صادرات از سال ۱۳۹۷، رشد ۲۳درصدی (معادل ۶.۵ میلیون تن در سال) صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ و ثبت رکورد ۱۷ میلیارد دلاری صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ محقق شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی