رکوردزنی 36 میلیارد دلاری تجارت خارجی

افزایش 8 درصدی صادرات غیرنفتی در چهار ماهه امسال محقق شد

 

دولت چهاردهم، در شرایطی می‌خواهد فعالیت خود را آغاز کند که تجارت خارجی ۴ماهه کشور به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است. این عدد در قیاس با سال گذشته و دولت‌های پیشین، ‌رشد مضاعفی داشته و این امر به منزله آن است که دولت پزشکیان، در تأمین ارز چالشی ندارد و همچنین مرز کشورهای مختلف به روی کالاهای ایرانی باز است.
به اعتقاد کارشناسان، دولت پزشکیان با کمترین دغدغه می‌تواند کار خود را آغاز کند و با کمترین بحران به فعالیت‌های جاری و توسعه‌ای بپردازد.
طی سه ماه اول سال‌جاری، کشورهای چین با ۳.۶ میلیارد دلار، عراق ۳ میلیارد دلار، امارات متحده عربی ۱.۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۳ میلیارد دلار، افغانستان با ۵۲۴ میلیون دلار، پاکستان ۵۱۴ میلیون دلار و هند با ۴۴۳ میلیون دلار، ۷ کشور عمده مقصد صادراتی ایران بودند. این امر نشان می‌دهد که ایران به خوبی توانست بازارهایی که خریدار کالاهای ایرانی هستند را شناسایی کند.

شتاب صادرات غیرنفتی
محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک ایران در خصوص آمار تجارت خارجی کشور در ۴ماهه امسال گفت: میزان تجارت خارجی کشور بدون نفت (مجموع صادرات و واردات) در این مدت به ۳۶ میلیارد دلار رسید. از مجموع تجارت خارجی کشور در۴ماهه سال‌جاری ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۸.۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است. میزان صادرات غیرنفتی در این مدت ۸ درصد افزایش و واردات در همین مدت ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. اعداد یاد شده در حالی محقق شده که در چهار ماهه نخست سال، 1402 میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر 45,758 هزار تن و به ارزش 16.20 میلیارد دلار بوده است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی 6.18 درصدی در وزن و 10.82 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1401)، به ارقام 11,842 هزار تن و 19.68 میلیارد دلار رسید. تجارت بدون نفت ایران (واردات و صادرات) از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است. دراین راستا، ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۵ میلیارد دلار بود که در سال ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۹ میلیارد دلار رسید. همچنین در سال ۱۴۰۲ حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۶۱ میلیارد دلار رسید. در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۷.۸ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خارجی شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. در مجموع میزان درآمدهای وصولی گمرک در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با افزایش ۹ برابری در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۷ هزارمیلیارد تومان رسیده است. همچنین ایران سال گذشته به صورت رسمی عضو سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس شد.

۱۱.۴ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی
وضعیت صادرات کشور به خصوص در سه ماه گذشته بسیار مثبت بوده است. در این مدت میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی ۲۵.۷ میلیارد دلار بوده است. در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، با احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره (اعلام شده توسط وزارت نفت) و خدمات فنی و مهندسی، شاهد ۱۱.۴ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی و بدون احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی و مهندسی، حدود ۸۰۰ میلیون دلار کسری تجارت خارجی بوده‌ایم. همچنین در سه ماهه امسال ۱۵.۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار صادر شده است که ۷.۲۶ درصدی در وزن و ۸.۸۵ درصدی در ارزش افزایش نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی