تصویب بسته تشویقی جدید نوسازی

رفع بن‌بست‌های نوسازی و مقاوم‌سازی، مورد تأکید رئیس‌جمهور شهید بود

در بسته تشویقی نوسازی بافت تاریخی، ضوابطی عمومی به تصویب رسیده که شامل افزایش طبقات مجاز، تغییر کاربری ارزش‌افزا برای صرفه اقتصادی، امکان ایجاد طبقات منفی، ایجاد سطح اشغال بیشتر و ارائه تسهیلاتی در خصوص تأمین پارکینگ است.

 بر اساس سرشماری سال 95، در بافت‌های تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده‌ به ترتیب 328 هزار واحد، 930 هزار واحد و 1.4 میلیون واحد بنای ناپایدار وجود دارد و در مجموع حدود 2.7 میلیون واحد بنای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر شناسایی شده است. این بناها فاقد سازه بتنی و فلزی هستند و با کوچک‌ترین زلزله تخریب و روی ساکنان آن آوار می‌شوند. بخش زیادی از بناهای ناپایدار در بافت‌های تاریخی واقع هستند و همین برای نوسازی مشکل ایجاده کرده است. دولت سیزدهم برای رفع موانع نوسازی در بافت‌های فرسوده بسته تشویقی جدیدی در آخرین روزهای فعالیت این دولت تصویب کرد. در کشور ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی با جمعیتی بالغ بر حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر وجود دارد، به همین دلیل تسهیل نوسازی بافت‌های تاریخی مورد تأکید رئیس‌جمهور شهید بود.
محمد آیینی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، جزئیات راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-‌فرهنگی کشور را که در جلسه پنجم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید، تشریح کرد و گفت: یکی از انتظارات عمومی ساکنان بافت فرسوده در ۳۲ هزار هکتار و ۱۶۸ شهر که ۱۹ درصد مساحت بافت‌های هدف بازآفرینی شهری را به خود اختصاص می‌دهند، رفع بن‌بست‌های تاریخی شکل گرفته در این بافت‌ها بود که عملاً هر گونه تغییری را در بناهای مسکونی ناپایدار این محلات غیرممکن کرده بود. در سفرهای رئیس‌جمهور شهید، رفع این بن‌بست‌ها مورد تأکید قرار گرفت و بعد از تلاش‌های دو ساله دولت، با تصویب این راهکارها و اجرایی شدن آن، بن‌بست‌های موجود برای ساکنان رفع می‌شود.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه در بسته تشویقی نوسازی که به جنبه‌های مختلف شهرسازی تأکید داشت عملاً بافت‌های تاریخی مشوقی نداشتند، توضیح داد: با ابلاغ و اجرای بسته تشویقی نوزده‌‌بندی که برای بافت‌های فرسوده مصوب شده بود بافت‌های تاریخی از این بسته تشویقی جا مانده بودند. با اینکه بافت‌های تاریخی حدود ۲۰ درصد بافت‌های هدف بازآفرینی شهری ایران را تشکیل می‌دهند، میزان پروانه‌های صادر شده ساختمانی در این بافت‌ها کمتر از یک درصد است. بنابراین امکان سرمایه‌گذاری جدید در این بافت‌ها وجود نداشته و عملاً از چرخه حیات شهری خارج شده بودند که با اجرای این مصوبه  به مدار حیات شهری بازمی‌گردند. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: سال گذشته با مصوبه مشترکی که به امضای وزرای راه‌و‌شهرسازی و میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی  رسید، امکانات مالی برای مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی فراهم شد. با آن مصوبه به شورای پول و اعتبار پیشنهاد شد در سرفصل جدیدی معادل ۸۰ درصد تسهیلات ساخت به بخش مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی تخصیص یابد که آن مصوبه سال گذشته ابلاغ شد. آیینی تصریح کرد: اجرای مصوبه تأمین مالی مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-‌فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال‌ جاری به تصویب رسید، این امکان را فراهم می‌کند.

امکان تغییر کاربری در بافت‌های تاریخی
آیینی ادامه داد: این مصوبه تسهیلاتی را در زمینه تأمین پارکینگ و تغییر کاربری ارزش‌افزا ایجاد می‌کند. همچنین تلاش بر این است که ساکنان و سرمایه‌گذاران را تشویق کند واحدهای خود را در این بافت‌ها مقاوم‌سازی و نوسازی کنند.
معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به اینکه در بافت‌های تاریخی محدودیت و ضوابط حفاظت عمومی و اختصاصی وجود دارد در بیان ویژگی‌های مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی کشور توضیح داد: در این مصوبه پیش‌بینی شده که شهرداری‌ها می‌توانند هر چه سریع‌تر نسبت به ضوابط اختصاصی و بسته تشویقی خاص بافت تاریخی خود اقدام کنند که این خود سبب تحول و ایجاد انگیزه در شهرداری‌ها خواهد شد، همان‌طور که شاهدیم هم‌اکنون در ۳۳۰ شهر بسته تشویقی شهرسازی خاص این شهرها برای نوسازی بافت‌های فرسوده اعمال شده است. وی افزود: در این مصوبه ضوابطی عمومی به تصویب رسیده است که شامل افزایش طبقات مجاز، تغییر کاربری ارزش‌افزا برای صرفه اقتصادی، امکان ایجاد طبقات منفی، ایجاد سطح اشغال بیشتر و ارائه تسهیلاتی در خصوص تأمین پارکینگ می‌شود که همه اینها به معنای رفع بن‌بست از این بافت‌هاست.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت:‌همان طور که در بافت‌های فرسوده شاهد رشد جهشی نوسازی واحدهای مسکونی بودیم، با رفع موانع و اعطای مشوق‌ها بزودی در بافت‌های تاریخی نیز شاهد جهش در جریان نوسازی مسکن خواهیم بود.
به گفته آیینی، راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در محدوده بافت‌های تاریخی‌-فرهنگی کشور در ۱۳ بند مشتمل بر الزامات قانونی و مشوق‌های کالبدی است که به منظور رونق سکونت در بافت‌های تاریخی-فرهنگی و ایجاد انگیزه برای ساکنان، سرمایه‌گذاران و ترغیب جوانان علاقه‌مند به سکونت در این محدوده‌ها با حمایت از کسب‌و‌کارهای نوین تدوین شده و ظرفیت‌سازی در بافت و توانمندسازی ساکنان به عنوان پیش‌نیاز اقدامات کالبدی مورد تأکید قرار گرفته است.