روادید سفر ایرانیان به تاجیکستان لغو شد

بازیابی عزت پاسپورت ایرانی

تاجیکستان روادید سفر ایرانیان به این کشور را لغو کرد.  آذر ماه سال قبل بود که هیأت دولت سفر بدون روادید را برای اتباع قریب به ۳۰ کشور مصوب کرد. اقدامی که در چهارچوب دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم و بازیابی عزت از دست‌رفته پاسپورت ایرانی انجام گرفت. عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل، ژاپن، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی، برزیل، مکزیک، پرو، کرواسی، صربستان، بوسنی‌و‌هرزگووین و بلاروس از جمله کشورهایی هستند که روادید سفر اتباع آنها به ایران و شهروندان کشورمان به خاک آنها، به همت دولت سیزدهم لغو شده است. حالا در تازه‌ترین اقدام دولت برای بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی، روادید سفر ایرانیان به تاجیکستان نیز لغو شد. در همین راستا روز گذشته نیز تصویبنامه هیأت وزیران با موضوع لغو روادید برای دارندگان گذرنامه عادی ایران و تاجیکستان ابلاغ شد. بر اساس این تصویبنامه که در جلسه 23/2/1403 تصویب شده بود، وزارت امور خارجه مجاز است نسبت به برقراری مقررات لغو روادید برای دارندگان گذرنامه عادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان با رعایت ۳۰ روز اقامت در طول هر دوره ۹۰ روز از لحظه اولین ورود صرفاً در سفر‌های هوایی از مبدأ دوشنبه به مقصد تهران و به شرط عمل متقابل اقدام کند. این در حالی است که پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، اساساً روابط دوجانبه ایران و تاجیکستان تعطیل بود.

راهبردی، مثل احیای روابط با تاجیکستان
همان‌طور که اشاره شد، تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر ریل دیپلماسی کشور، روابط جمهوری اسلامی ایران با تعداد قابل توجهی از کشورهای منطقه، از جمله تاجیکستان قطع بود. به همین خاطر یکی از کارویژه‌هایی که در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفت، احیای روابط با همسایگان بود. در کنار از سرگیری روابط دوجانبه با عربستان سعودی، احیای روابط قطع شده میان تهران-دوشنبه نیز برای سیاست خارجی اهمیت ویژه‌ای داشت. چه آنکه یکی از موانع اصلی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای نیز روابط قطع شده کشورمان با تاجیکستان بود. چرا که پذیرش عضو جدید در این سازمان بین‌المللی، منوط به اجماع اعضا بود و تاجیکستان با این امر مخالفت می‌کرد. اما با انتخاب شهید رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور و روی کار آمدن دولتی که مشخصاً احیای روابط با همسایگان را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده بود، در مدت زمان کوتاهی به از سرگیری روابط دوجانبه تهران-دوشنبه منجر شد. سفرهای رسمی متقابل امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان و شهید رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به تهران و دوشنبه تأثیر بسزایی بر احیا و تقویت مناسبات فی مابین داشت. احیای روابط با تاجیکستان به قدری حائز اهمیت بود که تنها به فاصله یک ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، در شهریور ماه 1400 آیت‌الله رئیسی در اولین مقصد از سفرهای خارجی به تاجیکستان سفر کرد. 9 ماه پس از سفر شهید رئیسی به دوشنبه نیز، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان پس از گذشت 9 سال از آخرین سفر، در صدر هیأتی بلند پایه به ایران سفر کرد تا نوید تداوم و تقویت روابط فی مابین را بدهد. امامعلی رحمان از جمله مقامات خارجی بود که در اردیبهشت ماه امسال برای ادای احترام به پیکر رئیس‌جمهور شهید کشورمان به ایران آمد.

خروج از انزوا
تحولی که شهید رئیسی در سیاست خارجی کشور انجام داد، منجر به خروج ایران از انزوای بین‌المللی شد. فعال کردن ظرفیت‌های همکاری با کشورهای همسایه و مستقل از غرب و همچنین افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهایی که پیش‌تر دارای روابط با ایران بودند، اقداماتی بود که طی سه سال اخیر توسط دستگاه دیپلماسی کشورمان پیگیری شد. اما مهم‌تر از همه اینها، از سرگیری روابط دوجانبه با کشورهایی بود که ظرفیت همکاری با آنها در دولت سابق مغفول مانده بود. احیای روابط قطع شده با تاجیکستان از جمله موفقیت‌های مهمی بود که در دوران ریاست‌جمهوری شهید رئیسی حاصل شد.

جستجو
آرشیو تاریخی