«ایران» از دستاوردهای شهیدخدمت در سفرهای استانی حوزه زنان و خانواده گزارش می‌دهد

از اشتغال بانوان تا تربیت فرزندان

دولت سیزدهم، اولین‌های زیادی در حوزه زنان و خانواده در کارنامه خود دارد، حالا با نگاهی به این کارنامه پربار، در میان اولین‌های دولت سیزدهم، تصویب اعتبار ویژه برای زنان و خانواده‌ در سفرهای استانی نیز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است؛ امری که توانسته امیدواری را در شهرهای کوچک، روستاهای محروم و مناطق مرزی بارور کند.

مهسا قوی‌قلب - خبرنگار/

دیده شدن زنان مناطق محروم برای نخستین بار در دولت شهیدجمهور
بسیاری از حوزه‌های جغرافیایی وجود دارد که سال‌هاست قدم مسئولین به آنجا نرسیده، چه برسد مسئولین زنان، اما برای اولین بار در دولت شهیدجمهور، شاهد اختصاص بودجه و دیده شدن همه اقشار خصوصاً زنان، دختران بازمانده از تحصیل، آسیب پذیران اجتماعی و نیازمندان به توانمندسازی هستیم. در این راستا، با حمایت‌های بی‌شمار رئیس جمهور شهیدمان، معاونت امور زنان و خانواده، ضمن حضور در مناطق مختلف استان، خصوصاً روستاها و مناطق محروم و حاشیه شهرها، تلاش کرده برای رفع آسیب از زنان، مصوباتی را از برنامه و بودجه یا مسئولیت‌های اجتماعی دستگاه‌های اجرایی دریافت کند؛ مصوباتی که برخی به زنان زندانی و خانواده‌های آنها می‌پردازد، برخی دیگر اورژانس اجتماعی و حمایت از زنان آسیب پذیر را مد نظر قرار داده و برخی دیگر زمینه را برای تحصیل دختران بازمانده از تحصیل یا ادامه تحصیل دختران روستایی در روستاها و عشایر فراهم می‌کند، همچنین بخشی دیگر از این اعتبارات به سلامت زنان، ورزش و تندرستی، پارک‌های بانوان و تدارک بهداشت زنان اهتمام دارد. اما بخش قابل توجهی نیز به زنان سرپرست‌خانوار اختصاص یافته است، یعنی کسانی که باید به تنهایی وظیفه پدری و مادری را به دوش ‌کشند؛ لذا توجه ویژه برای اشتغال آفرینی آنان و حمایت از مسکن و کمک هزینه‌های بلاعوض مورد تأکید قرار گرفته است.

 

اخذ اعتبار کافی نیست
فرناز هوشیار پارسیان، مشاور و دستیار اجرایی معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه معاونت امور زنان و خانواده به اخذ اعتبار اکتفا نمی‌کند، به «ایران» می‌گوید: این معاونت به صورت منظم و مستمر در جلسات با استانداران و مدیران کل هر استان، نسبت به اجرایی شدن مصوبات و تخصیص اعتبار مورد نظر جدیت به خرج می‌دهد و در سفرهای استانی دور دوم از اجرایی شدن مصوبات دور اول نیز بازدید به عمل آمد.
او می‌افزاید: علاوه بر سفرهای متعدد استانی معاون رئیس جمهور، درهای معاونت به روی همه اقشار باز بوده و ارتباطات مردمی و شنیدن سخنان و درد دل‌های اقشار مختلف مردم از سیاست‌های دیگر دولت مردمی است. در این زمینه‌ها پاسخگویی و ارجاع مکاتبات مردم به دستگاه‌های اجرایی و پیگیری انجام آنان از سوی بخش ارتباطات مردمی از جمله اقدامات مستمر این معاونت به حساب می‌آید. به گفته هوشیار پارسیان، طبیعتاً هر گره‌ای که باز می‌شود و هر لبخندی که بر لبی می‌نشیند، آرامشی است بر دل‌های نگران آنها که این مسئولیت را سنگر جهاد می‌دانند و دوست دارند تلاششان به سرعت به ثمر نشیند.

 

سفرهای استانی دولت شهید جمهور در حوزه زنان و خانواده
دولت شهید جمهور در سفرهای استانی چه کرد؟
بازدید از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و علمی و صنعتی، مراکز بهزیستی و بازپروری و... مرتبط با حوزه زنان و خانواده در این دولت به انجام رسید، همچنین، معاون رئیس جمهور با حضور در شهرستان‌ها و روستا‌ها بویژه مناطق محروم به شنیدن بی‌واسطه مسائل و نکات زنان اهتمام ورزیده و نشست‌های متعددی با اقشار مختلف زنان در تمام استان‌ها از جمله نخبگان، فعالان، ورزشکاران، دانشجویان و دانش‌آموزان و... برگزار کرده است. شناسایی و تقدیر از زنان تأثیرگذار در هر استان، بازدید از زندان‌ها و مراکز آسیب‌های اجتماعی و بازپروری زنان و تصویب و اجرای اعتبارات ویژه حوزه زنان و خانواده را طی سفرهای استانی کسب کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی