نگاهی به اقدامات رئیس‌جمهور شهید برای تأمین منافع کشور و مردم

مدافع منافع ملی باشید مثل_ رئیسی

شهید آیت‌الله رئیسی در قالب هیچ حزب و گروه سیاسی قرار نمی‌گرفت. شخصیتی اجماع‌ساز داشت و به‌عنوان نخ تسبیحی عمل می‌کرد که می‌توانست گروه‌ها و چهره‌های سیاسی را با یکدیگر متصل کند. جلسه سال گذشته او با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف کشور، برای هم‌اندیشی در ارتباط با انتخابات مجلس شورای اسلامی، گواهی بر این مدعاست. خود را خادم مردم ایران می‌دانست و تمرکز خود را روی گره‌گشایی از زندگی مردم گذاشته بود. به عبارتی دیگر، برخلاف اغلب سیاستمداران و گروه‌های سیاسی، شهید رئیسی در جهت تأمین حداکثری منافع ملی و مردم، به دور از بازی‌ها و توجه به منافع جناحی و شخصی قدم برداشت. همین موضوع هم باعث شده که چهار دهه پس از شهادت محمدعلی رجایی، عموم مردم ایران این بار از آیت‌الله رئیسی به‌عنوان الگویی موفق برای حکمرانی و ریاست جمهوری اسلامی ایران یاد کنند.

مدافع منافع ملی
«عزت» و «اقتدار» حلقه‌های مفقوده سیاست خارجی کشور بود که با پیروزی شهید رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت سیزدهم، در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفت. برخلاف رویه سابق که منافع ملی در خارج از مرزهای کشور به گروگان حوادث و اتفاقات داخلی درآمده بود و قربانی منافع حزبی گروه‌های سیاسی می‌شد، شهید رئیسی معتقد به ارجحیت داشتن منافع ملی نسبت به منافع شخصی و جناحی بود.
عملکرد 3 ساله شهید رئیسی و دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم، به خوبی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی، تأمین منافع ایران بوده است.
گسترش و در برخی موارد از سر‌گیری روابط و همکاری با کشورهای همسایه، تنش‌زدایی از روابط متقابل ایران و عربستان و به تبع آن کشورهای حاشیه خلیج فارس، فعال کردن ظرفیت‌های همکاری با چین، روسیه و هند و عضویت ایران در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، از جمله اقدامات دولت شهید رئیسی در سه سال اخیر بوده است. آزادسازی میلیاردها دلار از سرمایه بلوکه شده کشور در کشورهای خارجی نیز موفقیتی بود که در دولت سیزدهم حاصل شد. هم‌افزایی میان نهادهای مختلف کشور و به کار بردن ظرفیت دستگاه دیپلماسی در جهت آزادی شهروندان بازداشت شده در کشورهای اروپایی را هم باید به این لیست اضافه کرد. چه آنکه به فاصله تنها یک سال، اسدالله اسدی و حمید نوری از زندان‌های بلژیک و سوئد آزاد شده و به کشور بازگشتند.
اعتبارزدایی از جریان اپوزیسیون که پروژه انزوای ایران در عرصه بین‌المللی را دنبال می‌کرد نیز از دیگر دستاوردهای شهید رئیسی در دولت سیزدهم بود. البته پاکسازی مرزهای مشترک اقلیم کردستان عراق و کشورمان از گروه‌های تجزیه‌طلب را که زیر سایه اقدامات دولت سیزدهم حاصل شد نیز باید به لیست اقدامات شهید رئیسی برای تأمین منافع ملی اضافه کرد.

خبری از آینده فروشی نبود
«طبیعت بعضی از دولت‌ها این است که فردا را قربانی امروز می‌کنند؛ این دولت این کار را نکرد.» این بخشی از فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار شهریور ماه سال گذشته رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت بود. فرمایشاتی که مشخصاً بر این واقعیت تأکید داشت که برخلاف رویه دولت‌های سابق، شهید رئیسی و دولت سیزدهم برای جلب نظر مردم، اصطلاحاً آینده فروشی نکرد و تمرکز خود را روی تکمیل پروژه‌های ناتمام گذاشت. در همین راستا تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به عنوان یک نهضت و اولویت، در دستور کار دولت شهید رئیسی قرار گرفت و بسیاری از فعالیت‌های عمرانی با آغاز ریاست‌جمهوری آیت‌الله رئیسی سمت و سوی جدیدی پیدا کرد. هیچ پروژه جدیدی آغاز نشد تا تمرکز دولت بر تکمیل پروژه‌های ناتمامی باشد که مردم انتظارش را می‌کشیدند. چه آنکه آیت‌الله‌رئیسی در جریان دور دوم سفر خود به استان یزد اعلام کرد: «بنای ما این است که در استان‌ها کارهای نیمه‌تمام را به سرانجام برسانیم و غیر از بخش مسکن کلنگ‌زنی نکنیم.» در مدت 34 ماه حضور شهید رئیسی در پاستور، 17 پروژه‌ کلان که سال‌ها روی زمین مانده بود، به بهره‌برداری رسید.
در سایر حوزه‌ها نیز دستور کار مشابهی برای دولت سیزدهم تعریف شده بود. نه خبری از وعده‌های بی‌اساس و دور از واقعیت بود و نه آنکه سرنوشت مردم کشور به عضویت ایران در  FATF و مذاکره با کشورهای غربی گره زده شد. این درحالی بود که شهید رئیسی می‌توانست با ارائه وعده‌های هیجان‌انگیز به مردم، بقای دولت خود را تا حدودی تضمین کند.

مردم و باز مردم
مهم‌ترین دستور کاری که شهید رئیسی برای خود و دولت سیزدهم تعریف کرده بود، خدمت به مردم بود. رئیس‌جمهور محبوب ایران به دورترین مناطق کشور می‌رفت تا بتواند قدمی در جهت رفع مشکلات مردم بردارد. «مردم باید این احساس را داشته باشند که دولت کار می‌کند.» این فصل‌الخطاب شهید رئیسی خطاب به مقامات و کارکنان دولت سیزدهم بود.
حضور خیل عظیم مردم در مراسمات تشییع شهید رئیسی در استان‌های آذربایجان شرقی، قم، تهران، خراسان جنوبی و مشهد مقدس، گواهی می‌دهد که مردم ایران تا چه اندازه از خدمات و صداقت شهید رئیسی رضایت داشتند.

الگویی به نام سیدابراهیم رئیسی
آیت‌الله رئیسی در مدت زمان کوتاه 3 ساله که ریاست جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت، توانست بیشتر و مؤثرتر از دولت‌های پیشین خود در جهت تأمین منافع ملی و خدمت به مردم گام بردارد. پیشرفت درونزا در کشور به دور از چشمداشت نسبت به مذاکره با غربی‌ها و معطل ماندن احیای توافقات از بین رفته، تنش‌زدایی در سیاست خارجی و گسترش روابط با کشورهای همسایه و غیرغربی، بهبود وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی که از دولت سابق به دولت سیزدهم ارث رسیده بود، احیای پروژه ساخت مسکن برای خانوارهای ایرانی، به نمایش گذاشتن چهره‌ای مردمی از رئیس جمهور و تبدیل ایران به یک بازیگر مهم بین‌المللی، از جمله اقدامات شهید رئیسی در 3 سال گذشته بود که از او الگویی برای رؤسای جمهور آینده ایران می‌سازد.

جستجو
آرشیو تاریخی