مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در گفت‌وگو با «ایران» با تشریح روند اشتغالزایی اعلام کرد

موفقیت گیلان در کاهش نرخ بیکاری

مرجان قندی
خبرنگار

کاهش نرخ بیکاری یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم است؛ هدفی که از روز اول، رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی بر آن تأکید داشت و از همه دستگاه‌های خواست در این زمینه برنامه‌ریزی مدون انجام بدهند. استان گیلان به عنوان یکی از استان‌هایی که تا سه سال قبل نرخ رشد بیکاری در آن بیش از 9 درصد بود، امروز با کاهش دو درصدی به کمتر از 7 درصد رسیده است؛ موفقیتی که حاصل برنامه‌ریزی و ایجاد بستر مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاغل خانگی و نگاه ویژه به مشاغل روستایی بوده است. به گفته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی در این استان ۴۷.۲ درصد بود که این میزان ۶ درصد بیش از میانگین کشوری است. مؤلفه‌های حوزه اشتغال از جمله سامانه رصد و بازدیدهای میدانی و آمارهای رسمی مرکز آمار نیز مؤید بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش نرخ بیکاری طی سه سال گذشته در این استان است.

72 هزار و 392 فرصت شغلی تعهد استان گیلان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت اشتغال استان اظهار داشت: تعهد اشتغال استان گیلان در سال 1402، ایجاد 32000 شغل بود که در پایان سال عملکردی معادل 34هزار و 823 شغل توسط دستگاه‌های اجرایی ثبت شده است.
سیاوش آقاجانی با بیان اینکه روند تغییرات نرخ بیکاری استان در سه سال اخیر کاهشی بوده است، تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های چهار فصل سال گذشته، نرخ بیکاری در استان گیلان کمتر از 7 درصد ثبت شده و این آمار در سال 1401 معادل 9/7 درصد و در سال 1400 معادل 2/9 درصد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: تسهیل صدور مجوزها، اعطای تسهیلات تبصره 16 و تبصره 18، مشاغل خانگی و ایجاد 72 هزار و 392 فرصت شغلی مطابق گزارش سامانه رصد اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی استان از جمله اقدامات انجام شده در زمینه اشتغالزایی استان گیلان در دولت سیزدهم بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اظهار داشت: تعهد استان گیلان در سال‌ جاری ایجاد 29 هزار و 976 شغل است که شهرستان رشت با تعهد 7 هزار و 932 شغل بیشترین سهم تعهد ایجاد شغل را در استان دارد.
آقاجانی با اشاره به حوزه‌هایی که بیشترین ایجاد اشتغال استان را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: صنایع دستی جزو اولین دسته‌ها در اشتغال خانگی به شمار می‌آیند و همیشه مورد توجه بوده و کشاورزی نیز از مزیت‌های استان گیلان است، از این‌رو به اشتغال در این بخش توجه می‌شود.

دو سیاست مهم دولت در توسعه اشتغال در استان‌ها
به گفته آقاجانی، ایجاد اشتغال معلول عوامل بسیاری است و به طور طبیعی دستگاه‌های متعددی در این رابطه ایفای نقش می‌کنند.
 وی با اذعان به اینکه بهبود فضای کسب‌و‌کار در استان مرهون مهم‌ترین اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در استان بوده است، یادآور شد: نتیجه‌ای که در استان گرفتیم مرهون سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی است که می‌توان به اقداماتی چون متمرکزسازی فرایند صدور مجوزها و منابع تسهیلاتی در قالب تسهیلات تبصره 18 تا سال 1402 با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیگیری تشکیل زنجیره ارزش راهبردی محصولات کلیدی استان با محوریت استانداری و احیای بنگاه‌های راکد با محوریت اداره کل صمت و مهارت‌آموزی با محوریت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و پایش اشتغال ثبت شده دستگاه‌های اجرایی با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان به مهم‌ترین راهکار نجات وضعیت اقتصادی و ایجاد اشتغال کم‌هزینه اشاره کرد و گفت: حمایت از شرکت‌‎های تعاونی و کسب‌وکارهای خرد خانگی سیاست دیگر دولت سیزدهم به منظور توسعه اشتغال بوده است.
آقاجانی در خصوص تسهیلات مشاغل خانگی افزود: مشاغل باید بر اساس سند آمایش سرزمینی دسته‌بندی شوند و تسهیلات نیز فقط به‌ منظور ایجاد و توسعه مشاغل پرداخت شوند؛ البته در این بخش به منظور جلوگیری از انحراف در پرداخت تسهیلات و صحت‌سنجی اشتغال تعهدی، بازدید و نظارت‌های لازم توسط کمیته‌های استانی و شهرستانی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: با سامانه رصد، آمار ثبت شده استان همه‌شماری و صحت‌سنجی می‌شود.

رواج اشتغال بر پایه علم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان اضافه کرد: استان گیلان جزو استان‌هایی است که بهره‌وری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت کاری خود قرار داده است تا اشتغال بر پایه علمی را در استان رواج دهد، از این‌رو در بحث اشتغال دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف چه در حوزه معاونت اشتغال و چه در معاونت تعاون، این اداره کل تسهیلات ویژه‌ای را برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است.
آقاجانی به تشریح حمایت‌های صورت گرفته از کارآفرینان استان پرداخت و افزود: حمایت‌های صورت گرفته از کارآفرینان در چند محور صورت می‌گیرد؛ صدور مجوز مراکز مشاوره و حمایت از کارآفرینان به‌ منظور اخذ مجوز فعالیت نهادهای کارآفرینی استان که شامل مرکز مشاوره خدمات کارآفرینی، مرکز شتابدهی، فضای کاری اشتراکی و کافه کارآفرینی است. همچنین شناسایی کارآفرینان برتر با برگزاری جشنواره و تجلیل از کارآفرینان برتر، شبکه‌سازی و ساختارسازی کارآفرینان در قالب انجمن مراکز مشاوره و کانون کارآفرینان برتر رسمی استان، کمک تسهیلاتی به مراکز مشاوره کارآفرینی به منظورتجهیز و راه‌اندازی مرکز و تشکیل هیأت امنای کارآفرینان برتر استان به ریاست استاندار.
وی با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی برای دستیابی به اشتغال بر ضرورت ارتباط بیشتر بین واحدهای تولیدی، صنعتی و دانشگاهی تأکید کرد و افزود: گیلان در برخی از رشته‌ها اعم از پرستاری، پزشکی و پیراپزشکی دچار کمبود دانش‌آموخته دانشگاهی است که باید برای رفع این کمبودها برنامه‌ریزی شود.

کاهش 11 درصدی حوادث ناشی از کار
آقاجانی با اعلام اینکه رویکرد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همواره پیشگیرانه بوده و برخورد با کارگاه‌های ناایمن و کارفرمایان متخلف، بدون لطمه زدن به کار و کارگر انجام می‌شود، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ در استان گیلان ۱۴۸ مورد حادثه کارگاهی داشتیم که در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۱ مورد رسید که این آمار کاهش ۱۱ درصدی حوادث ناشی از کار را نشان می‌دهد و می‌توانیم به ادامه این روند امید داشته باشیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که اشتغال یک موضوع تک‌بعدی یا تک‌دستگاهی نیست؛ اگر هر کدام از دستگاه‌های اجرایی استان به عنوان عضوی از شورای اشتغال در استانداری که به ریاست شخص استاندار اداره می‌شود وظایف خود را به درستی انجام ندهند، نتیجه‌ای که باید به دست نمی‌آید و اگر هم موفقیتی در استان کسب شود آن دستاورد مرهون تلاش همه دستگاه‌های اجرایی ذیل هدایت استانداری و شورای اشتغال استان است.

جستجو
آرشیو تاریخی