حذف مجدد یک مقاله ضد اسرائیلی در مجله دانشگاهی خبرساز شد

نقض آزادی بیان به نفع اسرائیل

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

در ماه نوامبر 2023 (آبان 1402) بولتن داخلی دانشگاه‌های کلمبیا و ‌هاروارد امریکا که آن را «لا.ریویو» (La Review) می‌نامند در اقدامی کم‌سابقه مقاله‌ای را که یک حقوقدان متخصص امور حقوق بشر به نام «رابیا اقباریا» نوشته و به سایت این بولتن تحویل داده بود به کلی حذف و از روند انتشار خارج کرد. این امر سبب شد اقباریا به نخستین فرد فلسطینی تبدیل شود که مقاله‌اش در این بولتن منتشر می‌شود و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. در آن مقاله اقباریا تشکیل نکبت‌بار دولت جعلی اسرائیل را در فلسطین اشغالی به باد انتقاد گرفته و تعدی تقریباً 80 ساله صهیونیست‌ها به حقوق حقه این ملت شریف را تشریح کرده و جهانیان را به پیگرد جنایات مستمر جنگی و پاکسازی قومی فلسطینی‌ها از سرزمین آبا و اجدادی‌شان توسط اسرائیلی‌ها دعوت کرده بود.
 
این نکبت قابل پاک کردن نیست
اینک که جنگ نابرابر در غزه وارد نهمین ماه خود شده، یک بار دیگر همان قضیه تکرار شده است. روز گذشته (سه‌شنبه 15 خرداد) یک بار دیگر مقاله اقباریا در همان بولتن حک و در محل سایت آن قابل رؤیت شد اما هیأت مدیره دانشگاه‌ هاروارد با مشورت تعدادی از استادان حقوق قضا، این مقاله را از نو حذف کرد و وقتی با مقاومت و اعتراض دانشجویان مواجه شد، کل سایت اطلاع‌رسانی این دانشگاه را تا اطلاع ثانوی از دسترس خارج کرد و مدعی شد که سایت در حال بازنگری شدن و تدوین مجدد است. به گزارش نیویورک تایمز، اقباریا دیروز در اعتراض به حذف مجدد مقاله‌اش به خبرنگاران در شهر نیویورک گفت: «حذف دوباره مقاله من جای تعجب بیشتری دارد زیرا من به مدت 5 ماه روی آن با حقوقدانان و مفسران این بولتن مشورت و تعامل کرده و متن آن را به بیش از 100 صفحه افزایش داده بودم.» وی افزود: «این رویداد خشم بیشتری را در سطح جهان نسبت به رژیم نامشروع تل‌آویو برمی‌انگیزد زیرا در 8 ماه و اندی اخیر ارتش این رژیم بزرگترین نسل‌کشی 50 سال اخیر جهان را در باریکه غزه و بخشی از جنوب لبنان به اجرا درآورده است.» اقباریا همچنین گفت: « در حالی که جهانیان در حال محکوم کردن جنایات عظیم اسرائیلی‌ها در اکثر قریب به اتفاق کشورها هستند، هر حرکت در جهت حذف روندهای انتقادی از کار آنها فقط اسباب سرشکستگی کسانی می‌شود که این کار را صورت می‌دهند. نکبتی که با تار و پود اسرائیل غاصب عجین شده با این حرکات قابل پاک کردن نیست.»
 
مدیران دانشگاه:
به فضای آرام‌تری نیاز داریم
هیأت مدیره دانشگاه ‌هاروارد دیروز مدعی شد، انتشار مقاله اقباریا فقط می‌توانست بر حجم درگیری‌ها در محیط‌های دانشجویی که بیش از 3 ماه است امریکا را دربر گرفته، بیفزاید و اوضاع را بحرانی‌تر کند و به همین سبب بود که تصمیم به حذف مقاله گرفته شد و چون مقاومت‌هایی در این زمینه رؤیت شد، کل سایت از دسترس عموم خارج شد تا در یکی- دو روز آینده از نو و با اخبار و مقالاتی دیگر در اختیار عموم قرار گیرد. سخنگوی این هیأت در مواجهه با خبرنگاران در شهر نیویورک گفت: «به دانشجویان معترض که هنوز در محل دانشگاه مستقر هستند و در چادرهایی که برپا کرده‌اند بسر می‌برند، حساسیت موضوع را تذکر دادیم و گفتیم لااقل رضایت بدهند که انتشار این مقاله 7 تا 10 روز به تأخیر بیفتد ولی آنها نپذیرفتند. در نتیجه تنها گزینه باقی مانده برای ما غیرفعال‌سازی سایت وابسته به بولتن و خارج کردن آن از چرخه فعالیت بود. راه درست این است که هر اندیشه ولو بحث‌برانگیز را زمانی در معرض دید و قضاوت مردم قرار بدهید که اوضاع روانی آنها و بخصوص دانشجویان برای بررسی امور آرام و مساعد باشد. چیزی که به سبب وسعت و تشدید خیزش‌های دانشجویی در امریکا و سطح جهان بیش از 2 ماه است که فاقد آن هستیم و جامعه امریکا ملتهب‌تر از آن است که مقالات و راهبردهای تازه‌ای از برخوردهای تند سیاسی با مقوله جنگ غزه را برتابد.»
 
این صدا خاموش نشدنی است
نشریه «Law Review» (مطالعات قانونی) در اصل متعلق به دانشگاه کلمبیا است که در شهر نیویورک قرار دارد ولی در دانشگاه ‌هاروارد هم که مقر اصلی آن در ایالت ماساچوست امریکا است، به همان شکل ارائه و درباره آن تبلیغ می‌شود. این نشریه بدون چشمداشت مالی و با بودجه داخلی دو دانشگاه فوق و بخصوص دانشگاه کلمبیا اداره می‌شود و تعدادی از حقوقدانان برجسته و استادان علم قضا در آن قلم می‌زنند. با این حال اقدام این افراد در حذف مجدد مقاله افشاگرانه رابیا اقباریا دانشجویان معترض هر دو دانشگاه را به واکنش‌هایی تند و تازه وادار کرد. اریکا لوپز، ادیتور ارشد این بولتن در مورد تکرار تاریخ و حذف شدن مجدد مقاله اقباریا گفت: «درج این مقاله باعث هیچ مشکلی نمی‌شد و عین حقیقت بود اما ابتدا سران‌ هاروارد و حالا مدیران کلمبیا رویدادی را شکل دادند که فقط اسباب شرمساری کل جوامع دانشگاهی و بخصوص واحدهای تحصیلی در امریکا می‌شود. در فاصله 8 ماهه بین حذف مقاله در مرتبه نخست و حذف مجدد آن در نوبت دوم، هرگونه حرکت ددمنشانه‌ای را که می‌شد از سوی جنایتکاران صهیونیستی انتظار کشید، ناظر بوده‌ایم که محصول آن شهید شدن بیش از 37 هزار فلسطینی و مجروح شدن فزون‌تر از 89 هزار نفر از آنها در جریان بمباران‌های بی‌وقفه منطقه توسط اسرائیلی‌ها بوده است.»
وی افزود: «اگر در مرتبه اول این بهانه وجود داشت که تازه در ابتدای پروسه اجرای طوفان‌الاقصی قرار داشتیم، اینک با رسیدن ماه نهم چنان فهرستی از فجایع صهیونیست‌ها در نوار غزه و کرانه باختری و حتی در خاک سوریه و یمن تشکیل شده که به هیچ روی قابل اغماض نیست. در حالی که حتی مردم عادی در جهان هر روز به خیابان‌ها می‌ریزند تا به نسل‌کشی در غزه پایان داده شود، چطور می‌توان صدای دانشجویان را که طیف اصلی معترض در اکثر کشورها هستند، خاموش کرد؟»
 
روز حسابرسی نزدیک است
دیروز همچنین مایکل جنکینز، دیگر ادیتور شاخص نشریه «لا. ریویو» در یک جهت‌گیری متفاوت با نگرش اریکا لوپز گفت: «ما هر مطلب سیاسی و بویژه مقالات مرتبط با جنگ غزه را به دقت بررسی و آن را به گونه‌ای ویرایش می‌کنیم که بر بحران‌های فعلی در امریکا و منطقه افزوده نشود. این نه یک کار نسنجیده بلکه اقدامی با حساب و کتاب برای سوق دادن جوامع دانشگاهی به سوی راه‌حل‌های بهتر و توأم با آرامش فزون‌تر است.»
جنکینز اضافه کرد: «اگر ما به سرعت سایت دانشگاه را از دسترس عموم خارج نمی‌ساختیم، این احتمال وجود داشت که بخش‌هایی از مقاله «رابیا اقباریا» و لینک‌های مرتبط با آن به سایر دانشگاه‌های امریکا و بولتن‌های داخلی آنها بسط یابد. این چیزی بود که ما بشدت از آن پرهیز داشتیم.»
با این حال به گزارش «واشنگتن پست»، اقباریا یک بار دیگر دفاعیه سران هر دو دانشگاه‌ هاروارد و کلمبیا را رد کرد و آن را تلاشی مذبوحانه برای پرده کشیدن روی حقایق تلخ موجود نامید.
وی گفت: «اسرائیل روز سه‌شنبه یک بار دیگر به دیرالبلح حمله کرده و آنجا را به خاک و خون کشیده و اخبار آن توسط مجامع فلسطینی برای من هم فرستاده شده است. چه من امکان درج و ارسال آن را برای سایرین داشته باشم و چه خیر در اصل ماجرا و در فاجعه‌آفرینی‌های سران رژیم جعلی تل‌آویو کوچک‌ترین تفاوتی به وجود نمی‌آید.
آنهایی که می‌کوشند این جنایتکاران بالفطره را از تحمل عواقب اقدامات هولناک خود رهایی بخشند، راه به هیچ جا نمی‌برند چون پایان هرگونه پاکسازی قومی و حرکت نژادپرستانه برای مجریان آن فقط یک چیز است و آن، نابودی خود آنها و سرفرازی مظلومان است.»
اقباریا اضافه کرد: «روزی که بنیامین نتانیاهو و ایادی او توسط دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه هلند یا هر نهاد قضایی و ناظر دیگری در سطح جهان سلب اعتبار و محاکمه و اعدام شوند، نزدیک‌تر از آنی است که امریکا و دیگر حامیان تل‌آویو تصور می‌کنند.»

 

بــــرش

امریکا گذرنامه اسکات ریتر را توقیف کرد
مأموران مرزی امریکا، تحلیلگر ارشد این کشور اسکات ریتر را که قصد سفر به روسیه داشت، از هواپیما خارج و گذرنامه او را توقیف کردند. با دستور وزارت خارجه امریکا مأموران اداره گمرک و حفاظت مرزی مانع از سفر یکی از تحلیلگران شناخته شده و منتقد سیاست خارجی واشنگتن به خارج از این کشور شدند.
به گفته اسکات ریتر، مأموران مرزی امریکا او را از هواپیما خارج و گذرنامه او را ضبط کردند. او افسر اطلاعاتی پیشین تفنگداران دریایی امریکا و بازرس تسلیحات سازمان ملل بود و اکنون به عنوان تحلیلگر مشغول به فعالیت است. او قرار بود به عنوان سخنران میهمان در نشست «مجمع بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ» در روسیه شرکت کند اما وزارت خارجه امریکا اجازه این کار را نداد.
ریتر بارها از مواضع جنگ طلبانه و مداخله جویانه واشنگتن در امور جهانی انتقاد و همدستی امریکا با نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم غزه را محکوم کرده است. وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سؤالی درباره ممانعت از سفر ریتر و ضبط گذرنامه او به گفتن این جمله بسنده کرد: «ما نمی‌توانیم درباره وضع گذرنامه یک شهروند ایالات متحده اظهارنظر کنیم».

جستجو
آرشیو تاریخی