دولت با تمدید نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین موافقت کرد

تماشای 3هزار سال تاریخ در شانگهای

نمایشگاه شکوه ایران باستان دومین نمایشگاه و بزرگ‌ترین نمایشگاه به لحاظ تعداد آثار ایرانی است که در چین برگزار می‌شود.

زیست بوم- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موافقت هیأت دولت با درخواست چین برای تمدید نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در این کشور خبر داد. دلیل این درخواست را اقبال چینی‌ها از تاریخ سه هزار ساله ایران عنوان کرده‌اند. براساس آنچه عزت‌الله ضرغامی می‌گوید نمایشگاه شکوه ایران قرار است 6 ماه دیگر این بار در شانگهای چین، دایر باشد. بنابراین نمایش 216 شیء تاریخی و فرهنگی که قدمت برخی از آنها به سه هزار سال هم می‌رسد پس از یک سال به پایان می‌رسد. این آثار دی ماه سال گذشته به چین رفت و نمایش آنها در قصر موزه شهر ممنوعه پکن آغاز به کار کرد. نمایشگاه شکوه ایران باستان شامل ۲۱۱ قلم از اشیای تاریخی و ۵ شیء بازآفرینی شده(مولاژ) از آثار دوره آهن تا دوره صفوی است.
جذب گردشگران چینی
این نمایشگاه، در کنار برنامه‌های دیگر چون برگزاری نشست‌های رودررو 17 آژانس گردشگری ایران در سال گذشته در شهرهای شنژن، شانگهای و گوانجو، دعوت از اینفلوئنسرهای چینی و لغو ویزا برای گردشگران چینی از جمله برنامه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب گردشگران چینی است. به گفته علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور عمده گردشگران چینی  گردشگران فرهنگی و تجاری هستند.
چین در سال، 170 تا 180 میلیون گردشگر خروجی دارد. چین بازاری جذاب برای کشورهای گردشگرپذیر است و هر کشوری سعی می‌کند سهم خود را از این بازار بردارد. طبق توافقی که با ایران انجام داده قرار است 5 درصد از این گردشگران به ایران بیایند. چینی‌ها از طریق دولت این کشور به کشورهای مقصد سفر می‌کنند.
نمایشگاه شکوه ایران باستان، دی ماه سال گذشته با حضور مسئولانی از ایران و چین و جمعی از سفرای کشورهای همجوار ایران از جمله سوریه، عراق، کویت و... افتتاح شد.
چه آثاری به چین رفتند؟
در نمایشگاه «شکوه ایران باستان» تکوک زرین هخامنشی به شکل شیر نشسته از همدان، جام زرین مارلیک با نقش اسب شاخدار، آجر لعاب‌دار قلایچی با نقش جانور، پارچ دسته‌دار نقره‌ای همدان، جلوتنه شیر تخت جمشید از جنس لاجورد، سرمجسمه تخت جمشید از خمیر آبی، تکوک زرین هخامنشی، نیم‌تنه انسانی گچی از حاجی‌آباد فارس، کاسه شیشه‌ای ساسانی از دیلمان گیلان، بشقاب نقره‌ای ساسانی و بشقاب پایه‌دار نقره‌ای ساسانی با نقش سوارکار، از جمله شاخص‌ترین آثار این نمایشگاه هستند که در کنار مجموعه‌ای از سکه‌ها و زیورآلات طلایی و نقره‌ای و ظروف شیشه‌ای، برنجی و مسی، پلاک‌ها و مُهرهای مفرغی، تکوک‌ها، تندیس‌ها و مجسمه‌های سنگی و گِلی، کاشی‌های لعاب‌دار، همچنین کتیبه‌های تخت‌جمشید به نمایش گذاشته شده‌اند.
نمایشگاه چین بعد از 6 ماه
پیش از آنکه نمایشگاه «شکوه ایران باستان» با حضور محسن بختیار سفیر ایران در چین، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی، هادی میرزایی، مدیر امور موزه‌ها، «لی چون» رئیس سازمان میراث فرهنگی چین و «وانگ شودونگ» رئیس «شهر ممنوعه» پکن در چین افتتاح شود، هادی میرزایی، مدیر اداره کل موزه‌ها مدت زمانی که چینی‌ها می‌توانند به تماشای آثار تاریخی از تپه باستانی مارلیک در گیلان یا اشیای 2500 ساله تخت‌جمشید و... بنشینند را یک سال اعلام کرده بود. علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور اما مدت زمان حضور 211 شیء ایرانی را 6 ماه اعلام کرد و گفت: «پس از 6 ماه، نمایشگاه ارزیابی می‌شود و بعد برای تمدید آن تصمیم‌گیری خواهد شد.» این نمایشگاه نتیجه توافق رؤسای‌جمهور دو کشور است.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: «متقابلاً قرار است نمایشگاهی از آثار تاریخی چین در ایران برگزار شود.» نمایشگاه شکوه ایران باستان دومین نمایشگاه و بزرگ‌ترین نمایشگاه به لحاظ تعداد آثار ایرانی است که در چین برگزار می‌شود.
لزوم موافقت هیأت وزیران
ضرغامی دیروز از موافقت هیأت دولت با تمدید نمایشگاه شکوه ایران باستان خبر داد و گفت:  از این نمایشگاه با استقبال زیادی مواجه شد و چین از ما درخواست کرد که شش ماه دیگر تمدید کنیم تا در نمایشگاه بزرگ شانگهای هم شرکت کنیم که دیروز این موضوع در هیأت وزیران تصویب شد. این نمایشگاه 23 خرداد در شانگهای آغاز می‌شود و از من هم برای حضور در آن دعوت شده است.

 

بــــرش

ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران را تحویل داد
مقامات ترکیه ۵۵ اثر تاریخی متعلق به ایران را در چهارچوب توافقنامه امضا شده بین دو کشور به مسئولان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم تحویل دادند. شبکه «تی آر تی» ترکیه با اعلام این خبر گزارش داد: این آثار تاریخی در چهارچوب «توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی» به مسئولان ایرانی تحویل داده شد. توافقنامه ممنوعیت و جلوگیری از واردات و صادرات غیرقانونی، ترانزیت و انتقال مالکیت اموال فرهنگی بین ایران و ترکیه چهارم بهمن ۱۴۰۲ در جریان سفر آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور شهید به آنکارا به امضای مقامات دو کشور رسید. شبکه «تی آر تی» افزود: در این چهارچوب، ۵۵ اثر که متعلق به ایران تشخیص داده شده بود به ارزروم انتقال یافت و با برگزاری مراسمی در موزه باستان شناسی این شهر به کنسولگری ایران تحویل داده شد.

جستجو
آرشیو تاریخی