«ایران» از تلاش مضاعف این روزهای اعضای کابینه گزارش می‌کند

تداوم خدمت تا آخرین فرصت

در حالی که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری مسأله جریان‌های سیاسی شده است، رویکرد دولت سیزدهم متفاوت است: «تداوم خدمت، با تلاش مضاعف تا آخرین فرصت.» شواهد بسیاری وجود دارد که این ادعا را تأیید می‌کند؛ ادعایی مبنی بر اینکه انتخابات و هیاهوهای مرتبط با آن، توجه دولت را نه تنها منحرف نکرده بلکه علت برگزاری انتخابات زودهنگام یعنی «شهادت رئیس جمهور» و همراهانش، انگیزه مضاعفی برای تلاش کابینه مستقر شده است. افتتاح روز گذشته ۲۵ هزار و ۸۴۱ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان، با حضور وزیر راه و شهرسازی، آغاز عملیات اجرایی احداث 200 هزار واحد مسکونی در تهران با حضور سرپرست ریاست جمهوری یا افتتاح 23 طرح مهم در حوزه نفت و گاز در روزهای آتی، از جمله شواهد این گزاره است. همه اینها نشان می‌دهد درعین حال که بخش‌هایی از دولت، وزارت کشور یا ارتباطات درگیر برگزاری هرچه مطلوب‌تر انتخابات هستند؛ جهت‌گیری کلی دولت سیزدهم ثابت و بدون تغییر مانده است. علت این امر را باید در دیدگاه‌ها و رویکرد رئیس جمهور فقید جست و جو کرد. زیرا همان‌طور که شهید آیت‌الله رئیسی دی ماه 1400 در جمع سیلزدگان منطقه هشتبندی شهرستان میناب عنوان کرد «افتخار دولت سیزدهم این است که خدمتگزار مردم باشد.»

تداوم راه رئیس جمهور شهید
پس از شهادت آیت‌الله رئیسی، به رغم بزرگی این رویداد تلخ و درحالی که شاید برخی انتظار داشتند دولت عملاً تعطیل شود، اما اتفاق دیگری افتاد. آن اتفاق؛ ادامه رویکردهای رئیس جمهور شهید و ادامه کار و فعالیت دولت بود. این امر، هم انتظار رهبرمعظم انقلاب و هم انتظار مردم از دولت بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین بیانات خود پس از بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور، فرمودند: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.» سخنانی آرامش‌بخش، هادیانه و حجت‌آفرین برای ملت و دولت. ایشان همچنان در پیام تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان، تأکید کردند: «همه‌ مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد...رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت.» و بر این اساس بود که رویکرد اعضای دولت، در فقدان رئیس دولت، بدون تغییر ماند. یا آنطور که محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری اعلام کرد: «بیش از سه سال در کنار این مرد بزرگ کار کردیم و در ادامه نیز با قدرت، قوت، اعتماد به نفس و بدون ذره‌ای تزلزل برای خدمت به مردم تلاش می‌کنیم و قطعاً رهنمود مقام معظم رهبری و وصیت آیت‌الله رئیسی نیز جز این نیست.» مخبر حتی در پاسخ به یک سؤال انتخاباتی خبرنگاران هم گفت: «جز پیگیری مأموریت‌های آقای رئیسی برنامه دیگری ندارم.»

تلاش، تا زمانی که فرصت خدمت هست
پس از شهادت آیت‌الله رئیسی، برنامه‌های دولت که ناظر بر تصمیم گیری‌های کلان بود، بدون هیچ توقف و تغییری ادامه یافت. برگزاری جلسه کارگروه اقتصادی دولت، برگزاری جلسه رصد اقتصادی و برگزاری جلسه شورای اقتصاد در این راستا ارزیابی می‌شود. در کنار این جلسات، اینکه سرپرست ریاست جمهوری در همین مدت اخیر، طی حکمی دبیر شورای توسعه سواحل مکران را منصوب کرد، نشان دیگری است از این واقعیت که از نظر دولت، نه تنها نیازهای توسعه‌ای کشور تعطیل نمی‌شود، بلکه باید با همان جدیت حضور شهید رئیسی دنبال شود. در این میان چهارشنبه گذشته در پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای دولت در جمع خبرنگاران حضور یافته و آخرین برنامه‌ها و اخبار حوزه‌های کاری خود را با آنان درمیان گذاشتند. اخبار امیدوارکننده اعضای دولت، بویژه وزیر نفت از افتتاح‌هایی که در پیش است، بیانگر آن بود که دولتمردان به رغم از دست دادن رئیس دولت، از اصول و آرمان‌های دولت دست نکشیده‌اند.
اجرای انتخابات، خدمت دیگری از
دولت سیزدهم
باتوجه به شواهد مورد اشاره در بالا، اکنون می‌توان گفت دولت درحال انجام خدمت، البته در دو زاویه و با دو رویکرد متفاوت است. از یک سو همه اجزای دولت، اعم از وزارتخانه و دستگاه‌ها، مأموریت‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های حوزه‌های کاری خود را با جدیت و مسئولیت سابق دنبال می‌کنند. در کنار اینها، مطابق تأکید رهبرانقلاب و قانون اساسی، دولت مأموریت دیگری به نام برگزاری انتخابات را نیز در پیش دارد. به این ترتیب، درکنار تداوم خدمت‌رسانی و رفع مشکلات و نیازهای مردم و دولت در تدارک برگزاری یک رویداد سیاسی مهم به نام انتخابات ریاست جمهوری نیز است.
بنابراین، درحالی که جریان‌هایی که تا دیروز چه بسا رقیب دولت محسوب می‌شدند، دولت را آماج انتقادهای بیشمار خود قرار می‌دادند، خود را برای رقابت در این ساختار آماده می‌کنند، دولتی که آماج این نقدها بود، در یک نگاه و چهارچوب ملی دست اندرکار برگزاری سالم و باشکوه این انتخابات است تا زمینه لازم را برای آغاز کار یک دولت تازه نفس منتخب مردم آماده کند.

جستجو
آرشیو تاریخی