در راستای عمل به سرمشق شهید رئیسی صادر شد

بخشنامه مهم دولت برای رعایت بی‌طرفی در انتخابات

دولت سیزدهم یک گام مهم دیگر برای برگزاری بی‌طرفانه، شفاف و عادلانه انتخابات برداشت. این مهم با بخشنامه روز گذشته سرپرست ریاست جمهوری در زمینه ممنوعیت هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا ضرر کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دستگاه‌های دولتی حاصل شد. محمد مخبر در این بخشنامه که خطاب به «تمامی دستگاه‌های اجرایی» صادر شده است، ضمن گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی که همواره بر اجرای قانون و عدم استفاده غیرمجاز از امکانات دولتی تأکید داشت و با توجه به اینکه بر اساس ماده (68) قانون انتخابات ریاست جمهوری، مصوب 1364 با اصلاحات بعدی تأکید کرد: «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا به ضرر نامزدهای انتخابات به هر وسیله‌ای که جنبه رسمی و دولتی داشته باشد و استفاده از امکانات دولتی و دستگاه‌های اجرایی و در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور برای این کار و فعالیت انتخاباتی کارمندان دولت در ساعات اداری ممنوعیت داشته و جرم محسوب می‌شود.» سرپرست ریاست جمهوری تصریح کرد: «همچنین با توجه به ممنوعیت فعالیت انتخاباتی دستگاه‌های اجرایی و مدیران و کارکنان آنها با استفاده از جایگاه خود به نفع یا ضرر هر یک از نامزدهای انتخاباتی، مقتضی است تمامی دستگاه‌های اجرایی اقدامات و مراقبت لازم را در جهت پیشگیری از وقوع هرگونه جرم و تخلف به عمل آورند و در صورت بروز آن با خاطیان برخورد قانونی مناسب را انجام دهند.»

تأکید رهبری بر سرمشق قراردادن رئیسی
در نخستین مرحله، برای اجرای دستور و بخشنامه سرپرست ریاست جمهوری دو اقدام در دولت سیزدهم صورت گرفت: یکی ایجاد مجموعه‌ای در سازمان اداری و استخدامی برای نظارت بر فعالیت‌های دستگاه‌ها و دیگری صدور بخشنامه از سوی معاونت حقوقی رئیس جمهور. البته مطابق بخشنامه سرپرست ریاست جمهوری، چنین مجموعه‌ها یا بخشنامه‌هایی باید در سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز ایجاد و صادر شود تا برگزاری عادلانه انتخابات، بی‌طرفی دولت و جلوگیری از استفاده از امکانات دولتی به نفع نامزدی خاص، هرچه بیشتر تضمین شود. اما فراتر از این رویکرد عملیاتی در دولت سیزدهم، این پرسش باقی است که چنین رویکردی، براساس کدام راهبرد کلان انتخاب شده است و ضرورت‌های پیشینی آن، چه بوده است؟نخستین و مهم‌ترین راهبرد که دولت نیز براساس آن مشی انتخاباتی را تعیین و تنظیم کرده است، توصیه‌های رهبرانقلاب است که در سخنرانی مراسم 14 خرداد بیان شد. ایشان در این سخنرانی، در حوزه سیاست داخلی، دو نکته را برجسته کردند؛ نخست این واقعیت که شهید رئیسی باید سرمشق «سیاستمداران ما و رؤسای جمهور آینده و منتخبان ملت در همه بخش‌ها» باشد و دیگر اینکه بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها تأکید کردند. بخشنامه سرپرست ریاست جمهوری مبنی بر برگزاری قانونی و عادلانه انتخابات و جلوگیری از سوءرفتارهای احتمالی در دستگاه‌ها، ناظر بر این واقعیت است که  اگر سخنان رهبر انقلاب را مبنا قرار دهیم، این خود  دولت سیزدهم بوده که برای سرمشق قراردادن شهید آیت‌الله رئیسی  پیشگام شده است.

 خبرگان؛ آخرین سرمشق
مدیرمسئول سابق روزنامه ایران پیشتر در مطلبی که پس از شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر کرد،از این ماجرا خبر داد که بنا به دستور رئیس جمهور شهید در جریان انتخابات اخیر خبرگان رهبری، شهید رئیسی به مدیران رسانه‌های تحت امر دولت تأکید کرده بود که در ایام تبلیغات انتخاباتی، به عناوین حقوقی او بسنده شود تا  حتی شائبه تبلیغات با امکانات بیت‌المال در انتخاباتی که حوزه آن تنها محدود به یک  استان بود، رعایت قانون و عدالت صورت بگیرد.

تجربه برگزاری انتخابات در دولت سیزدهم
از سوی دیگر، مشی و منش شهید آیت‌الله رئیسی در دو انتخابات 1396 و 1400 نیز نه تنها بر رعایت قانون، اخلاق و پرهیز از تخریب دیگران استوار بود، بلکه این تجربه در اجرای انتخابات مجلس دوازدهم نیز تکرار شد. دولت سیزدهم، در انتخابات مجلس دوازدهم، همت خود را بر برگزاری بی‌طرفانه انتخابات قرار داد و اجازه نداد دستگاه‌های دولتی، له یا علیه هیچ نامزدی، فعال شده یا به نحوی از انحا بر انتخابات تأثیر بگذارند. برگزاری جلسات همه دبیران کل احزاب با رئیس جمهور، تنها یکی از اقدامات دولت برای ایجاد یک زمین انتخاباتی متوازن و مساوی برای همه فعالان و جریان‌های حاضر در رقابت‌های انتخاباتی بود. نتیجه این فرایند این بود که در پایان انتخابات، حتی بازنده‌ها و راه نیافته‌ها به مجلس شورای اسلامی نیز بر بی‌طرفی و بی‌نظری دولت و مدیران اجرایی در فرایند برگزاری انتخابات تأکید و به آن اذعان کردند. حالا دولت سیزدهم، در غیاب رئیس جمهور شهید آن، از همین سرمشق، تا روز آخر بهره خواهد برد.


 

جستجو
آرشیو تاریخی