توسعه سیستان و بلوچستان در دولت شهید رئیسی

سید ابراهیم رئیسی، در مدت 3 سال با 3 سفر به این استان از نزدیک برای رفع مشکلات و محرومیت‌های استان تلاش کرد.

رویکرد و راهبرد دولت سیزدهم و رئیس شهید دولت، در استان سیستان و بلوچستان مبتنی بر توسعه همه‌جانبه بخصوص در بخش‌های زیرساختی بود و در مدت 3 سال ساخت و تکمیل پروژه‌های عمرانی و طرح‌های نیمه‌تمام در این استان به بیشترین میزان رسید.
بر اساس سند ۴ ساله جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان ۷۵ پروژه با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومان در این استان در دولت سیزدهم به تصویب رسیده است. این سند گام مهمی در تحول عمرانی استان سیستان و بلوچستان خواهد بود. سند جامع توسعه سیستان و بلوچستان، با در نظر گرفتن محورهای اساسی بیانات مقام معظم رهبری در سفر به استان سال ۱۳۸۱ و سند تحول دولت و سند آمایش سرزمینی تدوین شده است. منابع مالی لازم برای اجرای سند جامع پیشرفت توسعه استان از محل بودجه عمومی، مسئولیت اجتماعی، مولدسازی و سایر منابع در این استان تأمین خواهد شد. سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان و بلوچستان در ۱۲ سرفصل حمل‌و‌نقل، آب، آموزش و پرورش عمومی، بهداشت و درمان، مسکن و عمران شهری روستایی، کشاورزی و منابع طبیعی، بازرگانی، انرژی، ورزش و تفریحات، گردشگری و فرهنگ و مذهب برای توسعه همه‌جانبه این استان مصوب شده است. همچنین در سند توسعه و پیشرفت استان طی ۴ سال آینده مقرر شد تا با مشارکت بخش خصوصی، بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای انقلابی در طرح‌های تولیدی و اشتغال و زیرساختی و عمرانی سرمایه‌گذاری لازم انجام شود. اصلاح قوانین بانکی و مالیاتی از جمله مصوبات و برنامه‌های سند توسعه و پیشرفت استان برای تسهیل کسب‌و‌کارها و سرمایه‌گذاری در این استان است. سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید، در مدت 3 سال با 3 سفر به استان سیستان و بلوچستان از نزدیک برای رفع مشکلات و محرومیت‌های استان تلاش کرد. رفع محرومیت‌ها، ارتقای شاخص‌های اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های استان و اجرای طرح‌های بلندمدت، ملی و زیربنایی از جمله مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور شهید به سیستان و بلوچستان است.

 

آب

تحقق وعده دولت سیزدهم در پایان بحران آب سیستان و بلوچستان
جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان در دولت رئیس‌جمهور شهید در حالی باعث رفع تنش آبی بویژه در روستاهای این استان پهناور شد که اجرای طرح تأمین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان، پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های جنوبی و شرقی کشور و افتتاح سدهای «کهیر» و «شهری‌کور» تنها بخش کوچکی از اقدامات شهید آیت‌الله رئیسی در کاهش تنش آبی این استان بود.

 

فرودگاه

اولین پرواز مسافری پس از ۱۵ سال در سراوان
تحقق وعده‌ای دیگر در دولت سیزدهم باعث شد تا ساکنان شرقی‌ترین نقطه ایران در سراوان پس از گذشت ۱۵ سال از حذف پروازهای مسافربری فرودگاه شاهد برقراری اولین پرواز مسافربری از تهران به فرودگاه سراوان باشند. توسعه فرودگاه‌ها و افزایش خطوط هوایی نقش مهمی در رشد و پیشرفت اقتصادی منطقه دارد و پیش درآمد اجرای طرح‌های زیرساختی خطه جنوب شرق کشور است و ایجاد و تکمیل زیرساخت‌هایی از قبیل پروازهای بین‌المللی، گسترش فرودگاه‌ها، تلاش برای برقراری پرواز به نقاط مختلف کشور و برقراری خطوط پروازی در فرودگاه شهرستان مرزی سراوان از مهم‌ترین اولویت‌ها است. فرودگاه سراوان در سال ۸۶ پس از اتمام عملیات اجرایی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ اما در سال ۸۸ پروازهای مسافری این فرودگاه حذف شد و مردم چهار شهرستان سراوان، گلشن، سیب و سوران و مهرستان را از خدمات پروازی محروم کرد. در نهایت اولین پرواز تهران- سراوان در فرودگاه سراوان در دولت سیزدهم به زمین نشست که تحقق وعده‌ای دیگر از دولت سیزدهم برای توسعه استان بود.

 

راه
روستایی

احداث بیش از ۳۴۰ کیلومتر بزرگراه و ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی
از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۳۴۰ کیلومتر عملیات بزرگراهی و ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده که بیانگر احداث روزانه یک کیلومتر عملیات راهسازی است. این درحالی است که تا پیش از شروع دولت سیزدهم در مجموع ۳۳۰ کیلومتر عملیات بزرگراهی در این استان اجرا شده بود. در سه سال دولت سیزدهم با همه کمبودها به اندازه ۴۰ سال گذشته عملیات احداث بزرگراه در استان اجرا شده که بیانگر رشد ۱۰۰ درصدی در این حوزه است. تا قبل از دولت سیزدهم به‌طور متوسط سالانه ۷.۵ کیلومتر عملیات ساخت بزرگراه در استان اجرا شده بود که با احتساب اجرای ۳۴۰ کیلومتر در دولت سیزدهم، به‌طور متوسط سالانه بیش از ۱۱۲ کیلومتر عملیات بزرگراه‌سازی در سطح استان سیستان و بلوچستان اجرا شده است. تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان سیستان و بلوچستان بخش دیگری از برنامه‌های دولت سیزدهم در این منطقه از کشور است. این کریدور از شرق دریای عمان تا غرب خلیج فارس امتداد دارد و از پنج استان کشور عبور می‌کند.

 

بیمارستان

افتتاح بزرگترین بیمارستان مادر و کودک جنوب شرق کشور
قرار بود در سفر استانی رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان بزرگترین بیمارستان مادر و کودک کشور با ۱۱۴ تخت بستری، بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع مساحت در۲ طبقه در ایرانشهر به دست شهید آیت‌الله رئیسی به بهره‌برداری برسد اما تقدیر به گونه‌ای دیگر رقم خورد و این بیمارستان روز گذشته در ایرانشهر به بهره‌برداری رسید.
برای ساخت این بیمارستان بیش از ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال از زمان ساخت تا تجهیز هزینه شده است. این پروژه تحولی عظیم در حوزه درمان جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند. افتتاح این بیمارستان سبب می‌شود بیماران جنوب سیستان و بلوچستان برای درمان از این منطقه خارج نشوند. همچنین روز گذشته ۲۸ طرح بهداشتی و درمانی در قالب سومین آیین پویش تعالی سلامت، استمرار خدمت در سیستان و بلوچستان افتتاح شد.

 

احیای تولید

احیای ۱۰۸ واحد تولیدی راکد و غیرفعال
احیای واحدهای تعطیل و نیمه ‌تعطیل در حالی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است که از زمان روی‌کار آمدن دولت شهید آیت‌الله رئیسی تاکنون ۱۰۸ واحد تولیدی راکد و غیرفعال در سیستان و بلوچستان به ریل تولید بازگشته و اشتغال رونق پیدا کرده است. بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به دلیل مشکلات و عدم توجه دولت قبل در دهه ۹۰، تعطیل و نیمه‌تعطیل شده بودند که دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود برای احیا و راه‌اندازی مجدد این واحدها اقدام کرد که دستاورد آن رکوردشکنی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال بود؛ اقدامی که موجبات رضایت رهبر معظم انقلاب را نیز فراهم کرد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم ۱۰۸ واحد تولیدی در سیستان و بلوچستان مجدد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه‌اندازی شد که از این تعداد ۳۱ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوده و در مجموع با راه‌اندازی مجدد این واحدها زمینه اشتغال یک‌هزار و ۷۹۱ نفر فراهم شده است.

 

مسکن

۴۶ هزار و ۱۲۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن یادگار رئیس‌جمهور شهید
در برنامه نهضت ملی مسکن استان سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه‌ای دارد. در این استان چند برنامه در بخش مسکن به‌طور همزمان به پیش می‌رود که نوسازی بافت‌های فرسوده، ساماندهی حاشیه‌نشینی، ساخت مسکن محرومان و ساخت مسکن حمایتی از این جمله است. تلاش دولت این است که تأمین مسکن در استان سیستان و بلوچستان در مدت زمان 4 سال به سرانجام برسد. در 3 سال دولت سیزدهم، برای ۱۵۰ هزار نفر در استان زمین تأمین شده است، عملیات ساخت بیش از ۵۰ هزار واحد آغاز شده که بیش از ۲۵ هزار و ۸۴۱ واحد نهضت ملی مسکن در قالب‌های حمایتی، بافت فرسوده، شهری و روستایی به مردم استان واگذار شده است. همچنین عملیات اجرایی آماده‌سازی و ساخت بیش از ۲۶ هزار واحد نهضت ملی مسکن نیز در روزهای اخیر در استان سیستان و بلوچستان شروع شد.  پیشرفت ۵۰ درصدی طرح‌های نهضت ملی مسکن در این استان اشتغال ۴۸ هزار و ۲۷۱ نفر را به همراه داشته است.

 

راه‌آهن

تکمیل راه‌آهن زاهدان - چابهار
توسعه زیرساخت‌های حمل‌‌و‌نقلی در سیستان و بلوچستان از اصلی‌ترین شعارهای دولت سیزدهم بود که در این زمینه نیز اقدامات بی‌نظیری تاکنون در این استان انجام شده است. یکی از پروژه‌های استراتژیک و ملی در سیستان و بلوچستان تکمیل خط ریلی در استان و اتصال ریلی چابهار به سیستان است که دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به آن دارد و بخشی از این مسیر نیز در این دولت به بهره‌برداری رسید. راه‌اندازی قطار مسافری خاش به زاهدان با هدف کاهش بار ترافیکی، تضمین سفری ایمن و کاهش تصادفات جاده‌ای در این مسیر مهم ارتباطی سیستان و بلوچستان یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در توسعه این استان است. بهره‌برداری کامل از پروژه ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس، چابهار را به قطب اقتصادی و نگین راهبردی، ترانزیتی در منطقه تبدیل خواهد کرد. در این دولت قرارداد توسعه بندر با کشور هند به امضا رسید و تجهیزات بندری چابهار به منظور رونق اقتصاد منطقه‌ای و ملی در دولت سیزدهم افزایش یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی