ابراهیم فرزند روح‌الله

«ایران» در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) بازخوانی می‌کند

خادم جمهور در مکتب امام(ره)

حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در دعای عرفه خدا را حمد و سپاس می‌گوید که حیاتش را در دولت ائمه کفر قرار نداد و در دوره‌ای نعمت حیات به او داده شد که خداوند قرآن و رسولش را برای هدایت مردم فرستاد. شکر مضاعف این نعمت برای ماست که در دوره‌ای از زمان و قطعه‌ای از مکان توفیق زیستن پیدا کردیم که در ظلمات دنیای کنونی، با جهاد کبیر امام و امت حول آن، حکومت اسلامی برپاست. شکر خدای را که زندگی ما را در دوره انقلاب خمینی کبیر قرار دارد. یافتن فردی با عظمت و در تراز امام خمینی در تاریخ اسلام دشوار است. عظمت شخصیت او به اندازه عظمت کارستانی است که او رقم زد.  حجاب معاصرت اگر مانع درک کامل ابعاد انقلابی شود که امام خمینی رقم زد و تاریخ جهان را با آن ورق زد و دگرگون کرد، یقیناً آیندگان قضاوت کامل‌تری خواهند داشت. گفتن از شخصیت امام خمینی و خصوصیات انقلاب اسلامی، مثنوی هفتاد من است اما آنچه جزو ممتازترین ابعاد این حرکت تاریخی است، خصوصیت انسان‌سازی آن است. انقلاب اسلامی، نه کودتا بود نه طراحی خارجی، انقلاب اسلامی انقلاب دل‌ها بود. تحول انفسی و درونی در انسان‌ها مقدمه انقلاب در بیرون شد. همان توصیه قرآنی به قیام برای خدا مثنی و فرادی، آن‌قدر دل‌ها را متحول کرد که بر خلاف همه پیش‌بینی‌های قدرت‌های خارجی یک نظام سلطنتی و تا خرتناق متکی به حمایت بیگانه را به زیر کشید.   انقلاب اسلامی در اصل یک انقلاب انسانی بود. انقلابی که در آن وجدان عمومی بیدار شده بود. انقلاب امام خمینی، در لحظه متوقف نماند و راز ماندگاری آن این بود که دائماً متولد شد.  آفت انقلاب‌های بزرگ جهان مانند انقلاب فرانسه و شوروی که دچار آفت ارتجاع شدند، این بود که انقلاب پس از یک دوره تثبیت، به دست کسانی می‌افتاد که با اصل آرمان‌های انقلاب در تعارض بودند. این آفت به درخت انقلاب اسلامی کارگر نیفتاد چون انقلاب ما، به صورت مستمر انسان‌های تراز خود را متولد کرد. این انسان‌سازی فتح‌الفتوح انقلاب بود که امام خمینی بعد از پیروزی در عملیات طریق‌القدس از آن نام برد. امام، پیروزی در عملیات را فتح‌الفتوح نگفت، بلکه فرمود «آنچه برای اینجانب غرورانگیز و افتخارآفرین است، روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت‌طلبی این عزیزان که سربازان حقیقی ولی‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه هستند، می‌باشد و این است فتح ‌الفتوح». انسان انقلاب اسلامی و انسان مکتب امام خمینی همچنان در حال تولد و برای همه، نه تنها در ایران، بلکه برای همه دنیا الهام‌بخش است. شهدای مدافع حرم نسل اخیر انسان‌های انقلاب اسلامی و فرزندان مکتب خمینی کبیر هستند. حاج قاسم سلیمانی الگوی تمام از انسان تراز این مکتب است.  شهید سیدابراهیم رئیسی یک الگوی کامل از انسان انقلاب اسلامی است که در بالاترین سطح مدیریت کشور این‌گونه می‌درخشد و نشان می‌دهد فتح‌الفتوح امام خمینی همچنان در حال ثمر دادن است. شهید سیدابراهیم رئیسی، فرزند خلف مکتب امام و سند و حجت زنده بودن انقلاب اسلامی است.

سی و پنجمین مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم امام راحل(ره) فردا صبح با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد. از طرفی، کمتر از 30 روز به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و چهره‌های مختلف سیاسی که حالا خود را مناسب جایگاه ریاست جمهوری اسلامی می‎‌بینند، تا فردا چهارده خرداد فرصت دارند با حضور در وزارت کشور، نامزدی خود را اعلام کنند.
از همین رو موضوعی که اکنون برای مردم اهمیت دارد این است که نامزدهای انتخاباتی با چه رویکردی قرار است 4 سال سکان هدایت قوه مجریه جمهوری اسلامی را در دست گرفته و در چهارچوب اصول ملی و انقلابی ایران را به پیش ببرند؟ بنابراین فرصت مغتنمی است تا برای نسبت‌سنجی نامزدها با منافع ملت و کشور، به اندیشه بنیادین امام خمینی(ره) به‌عنوان رهبر نهضت اسلامی در عصر معاصر مراجعه کرد.

مردم، رکن اندیشه امام(ره)
در اندیشه حکمرانی امام خمینی(ره)، «مردم» جایگاه والا و ویژه‌ای دارند. ایشان مردم را واجد نقش‌های اساسی و تعیین کننده می‌دانند. از دیدگاه حضرت امام، بدون همراهی مردم امکان تحقق و استمرار حکومت اسلامی وجود ندارد و در واقع حضور مردم مقدمه‌ای واجب برای این منظور است. به گفته ایشان «پشتوانه یک حکومتی ملت است. اگر یک ملتی پشتوانه حکومت نباشد و حکومت نمی‌تواند درست بشود و نمی‌تواند برقرار باشد.» همچنین به گفته ایشان «از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد و طبیعی است که چون ملت ایران بیش از نود درصد مسلمانند، باید این حکومت بر پایه‌های موازین و قاعده اسلامی بنا شود.»

هشدار امام
درباره اهمیت مشارکت مردم
امام خمینی بارها نسبت به دور شدن مردم از صحنه سیاسی هشدار داده و آن را برای کشور فاجعه بار دانسته است. از سویی دیگر امام خمینی(ره) تلاش کرد جایگاه مشارکت مردم در انتخابات را در قانون اساسی نهادینه کرده و مـردم را به حضور در صحنه‌های مهم سیاسی ترغیب کند. چه آنکه اولین اقدام پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز برگزاری همه پرسی برای تعیین نوع نظام حاکم بود که در نسبت با سایر انقلاب‌های جهانی بی‌نظیر به شمار می‌رفت. امروزه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، شوراهای شهر و روستا و مهم‌تر از همه رئیس جمهور از طریق برگزاری انتخابات و توسط مردم انتخاب می‌شوند. با توجه به این مصادیق باید به این نکته اشاره کرد که مکتب حکمرانی امام خمینی(ره) متکی به مردم بوده و این ملت ایران است که به عنوان جمهور، از اولویت برخوردار بوده و تأثیر مستقیمی در سرنوشت کشور دارد.

خدمت؛ بهانه ریاست
«دولت در حکومت اسلامی در خدمت ملت است»، «دولت باید خدمتگزار‏‎ ‎‏ملت باشد»، «‏ملت باید احساس کند که دولت خدمتگزار‏‎ ‎‏مردم است»، «شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا‏‎ ‎‏کنیم»، اینها از جمله فرمایشات امام خمینی(ره) در ارتباط با لزوم خدمتگزاری دولت به مردم است. از همین موارد می‌توان به این واقعیت پی برد که در اندیشه امام خمینی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بیش از آنکه رئیس جمهور باشد، «خادم جمهور» است و کشور را با اراده مردم به سمت منافع آنها رهنمون می‌سازد. «خدمت» به مردم، کلیدواژه‌ای است که در اغلب فرمایشات امام خمینی(ره) خطاب به مسئولان نظام اسلامی دیده می‌شود. در همین راستا باید گفت مردم ایران نیاز به شخصیتی دارند که نه در سطح شعارهای انتخاباتی که در عرصه عمل خود را خادم جمهور دانسته و برای خدمت به جامعه قدم بردارد. چه آنکه آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان در همین چهارچوب فکری قدم برداشت و از سوی رهبر انقلاب اسلامی رئیس جمهور و مظهر شعارهای انقلاب اسلامی نام گرفت و در آخر کار نیز با بدرقه میلیون‌ها ایرانی از صداقت و خدمتگزاری او کمال قدردانی به عمل آمد.

جستجو
آرشیو تاریخی