رئیس سازمان برنامه و بودجه:

امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

کاهش 28 درصدی تورم تولید شاخص رشد پول از ۶۵.۲ درصد به ۱۵.۷ درصد در فروردین رسید

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال بر اساس محاسبات، کسری بودجه نخواهیم داشت، گفت: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است. داوود منظور، روز گذشته در نشست خبری در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که طی سال اجرای شود به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است. منظور تأکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد. منظور افزود: رقم تحقق درآمد نفت در سال ۱۴۰۲ بیشتر از پیش‌بینی بود، اما در بودجه ۱۴۰۳ محتاطانه عمل کردیم و سهم دولت از صادرات نفت در بودجه امسال ۵۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد. معاون رئیس جمهور گفت: در بودجه ۱۴۰۳ سهم منابع پایدار مثل حقوق گمرکی، فروش دارایی‌ها و درآمدهای مالیاتی به حدود ۶۳ درصد رسیده که در ابتدای دولت ۴۲ درصد بود. منظور ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز پیش‌بینی کرده‌ایم تا منابع آن بخوبی تأمین شود، البته سال گذشته نیز این تحقق بالغ بر ۹۰ درصد بود.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد این سؤال که دولت سیزدهم چه میزان اوراق فروخته و چقدر از بدهی دولت قبل را تسویه کرده است، گفت: انتشار اوراق یکی از روش‌های مطمئن و غیرتورمی تأمین مالی است که به صورت خالص ۴۲۲ هزار میلیارد تومان در سه سال اخیر را برای بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده در دولت قبل پرداخت کرده‌ایم.
 منظور درباره موافقت دولت با معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ و بورسی، گفت: رویکرد ما در نظام تقنین این است که قانون دائمی در بودجه اصلاح نشود؛ متأسفانه گاهی نمی‌توانیم معافیت دائمی را لغو کنیم و امیدواریم اصلاحیه مجلس در شورای نگهبان تصویب شود و اعتماد مردم به بورس برگردد. معاون رئیس جمهور افزود: دولت در هفته گذشته ۵ مصوبه برای حمایت از بورس تصویب کرد که بزودی اعلام می‌شود.

 ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حساب‌های پیشرفت و عدالت
وی در مورد حساب‌های پیشرفت و عدالت، اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه برای نخستین بار در فروردین‌ماه سال‌جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حساب‌های پیشرفت و عدالت تخصیص داد و به صورت اوراق نقدی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کردیم که امیدواریم فرآیندهای اجرایی آن در استان‌ها و دستگاه اجرایی انجام شود. این منابع با منابع بانکی تلفیق خواهد شد و برای حمایت از مشاغل خرد و متوسط صرف می‌شود.
 
بهره‌برداری از ۲۰۰۰ پروژه عمرانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه از بهره‌برداری و افتتاح ۲۰۰۰ پروژه عمرانی نیمه‌تمام در دولت سیزدهم خبر داد که حدود ۲۰۰۰ پروژه عمرانی بزرگ و کوچک در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. وی گفت: در سال 1401 و 1402 رشد چشمگیری در زمینه تخصیص بودجه عمرانی داشتیم و با تکمیل این پروژه‌ها، مردم از شیرینی تکمیل این طرح‌ها بهره‌مند شدند.
وی افزود: مجموع اعتبارات عمرانی که طی سه سال گذشته تخصیص داده شده، رشد معناداری را نشان می‌دهد، به طوری که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۲ همت، سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸۸ همت و در سال گذشته ۳۰۹ همت برای بودجه‌های عمرانی تخصیص داده شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان تحقق اعتبارات عمرانی بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

تورم تولیدکننده که در دولت روحانی رو به افزایش بود و با هیچ سازکاری کاهش پیدا نمی‌کرد در دولت شهید ابراهیم رئیسی، ضمن آنکه کنترل شد بلکه ‌در مسیر کاهش هم قرار گرفت. در دولت روحانی، تولیدکنندگان به شدت با معضل تأمین مواد اولیه و ارز روبه‌رو بودند و بعضاً پیش آمده بود که واحد صنعتی و تولیدی به‌دلیل نداشتن مواد اولیه مجبور به تعطیلی موقت می‌شدند و حتی برخی‌ها این موقت، برایشان‌ به دائمی تبدیل شد.
بر اساس آخرین آمارهایی که مرکز آمار ایران اعلام کرده است، در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۰ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۴.۶ درصد)، ۵.۶ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۹.۲ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۹.۹ درصد)، ۰.۷ واحد درصد کاهش داشته است. آمار دیگری که مربوط به بانک مرکزی است، نشان می‌دهد دولت شهید رئیسی در قیاس با سایر دولت‌ها کارآمدتر بوده به گونه‌ای که تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده با 50.0 واحد درصد کاهش از 82.6 درصد شهریورماه سال 1400 به 32.6 درصد در اسفندماه سال 1402 کاهش یافته است.
تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در سال 1402 روند نزولی به خود گرفت به طوری‌ که با کاهش 17.9 واحد درصدی، از 42.4 درصد در اسفندماه 1401 به 24.5 درصد در اسفندماه سال 1402 رسید. (در نمودار یک و دو وضعیت شاخص تورم تولیدکننده آمده است)‌ آمار دیگر که جدول آن آمده، گواه آن است که تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده که اسفند ۱۴۰۰ در رقم ۶۰.۹ درصد بود، در اسفند ۱۴۰۱ به ۳۶.۹ درصد و در اسفند ۱۴۰۲ نیز به رقم ۳۲.۶ درصد کاهش یافت.

محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌های هدفگذاری شده بانک مرکزی برای مهار تورم گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده با ۱۸.۴ واحد درصد کاهش از ۴۹.۴ درصد در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۳۱ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده است. تورم سالانه مصرف کننده نیز با ۷.۱ واحد درصد کاهش از ۴۴.۱ درصد در بهمن ماه ۱۴۰۱ به ۳۷ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۳ رسیده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه، رشد پول را نشانگر رشد انتظارات تورمی برشمرد و افزود: در قالب سیاست تثبیت و کنترل نوسانات بازار ارز در بانک مرکزی، شاخص رشد پول از ۶۵.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ و ۱۵.۷ درصد در پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی