8 داوطلب دیگر در سومین روز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند

وزن‌کشی جریان‌ها در گام نخست انتخابات

تعداد داوطلبان حضور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تا پایان سومین روز ثبت‌نام به عدد 17 رسید. با وجود این تنوع چهره‌های حضور یافته در مرحله ثبت‌نام و گزینه‌هایی که محتمل است در دو روز باقی مانده با حمایت و خواست احزاب مختلف پا در راه انتخابات بگذارند سبب شده تجسم تصویری از رقابت انتخاباتی پیش رو که شاید در روزهای گذشته چندان پیچیده به نظر نمی‌رسید اکنون به سادگی ممکن نباشد. با این حال تنوع داوطلبان ثبت‌نام شده از حیث رویکردهای سیاسی که به معنای رقابت همه جریان‌ها در انتخابات پیش رو است، امری است که باید به فال نیک گرفت.
سعید جلیلی، علی لاریجانی، محمدرضا صباغیان، مصطفی کواکبیان، محمد خوش‌چهره، عبدالناصر همتی، عباس مقتدایی، قدرتعلی حشمتیان و محمود احمدی بیغش 9 داوطلبی بودند که در دو روز اول اقدام به ثبت‌نام کردند.
روز سوم ثبت‌نام اما با حضور اعلام داوطلبی نمایندگان ادوار مجلس همراه بود. جز وحید حقانیان، دیگر داوطلبان از جمله علیرضا زاکانی که پیش از شهرداری تهران سابقه چهار دوره نمایندگی مجلس را داشته؛ سید احمد رسولی‌نژاد، مسعود پزشکیان، حبیب‌الله دهمرده، محمدرضا میرتاج الدینی، فداحسین مالکی و زهره الهیان داوطلبانی بودند که با برخورداری از سابقه نمایندگی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

پزشکیان: باید سیاست‌های ابلاغی رهبری در کشور اجرا شود
مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس دوازدهم که سابقه نمایندگی در مجالس هشتم، نهم، دهم و یازدهم را نیز داشته انگیزه‌اش از ورود به انتخابات را شکل‌گیری مشارکت پرشور اعلام کرد و با تأکید بر ضرورت وحدت و انسجام بین تمام گروه‌ها و جناح‌ها، گفت: کاری که باید انجام دهیم، ارائه حرف‌های جدید یا راه‌حل‌های جدید نیست بلکه مشکل ما این است آنچه را که سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه است، کنار می‌گذاریم و بعد از خودمان حرف‌های تازه درمی‌آوریم.

حقانیان: با تصمیم شخصی داوطلب کاندیداتوری شدم
وحید حقانیان نیز در هنگام ثبت‌نام تأکید کرد با تصمیم شخصی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شده‌ است. حقانیان طی سخنانی بابیان اینکه ایران امروز نیازمند بهره‌گیری از همه مدیران، مردم و صاحبنظران کشور است، خود را نامزدی فراجناحی توصیف کرد و گفت: در طول دوران خدمت مستمر ۴۵ ساله، در مراتب بالای سیستم اداری، اجرایی و تصمیم‌سازی کشور هیچ‌گاه عضو و پایبند به اصول جناح‌ها نبوده و نخواهم بود اما با همه آنان، همکاری و مراوده داشته و خواهم داشت. وی با بیان اینکه نگاه‌های متفاوت امنیتی و نظامی به همه‌ موضوعات را می‌شناسم، ادامه داد: از آنها هراسی ندارم و می‌توانم آنها را به نفع عدالت و اتحاد و آرامش ملی هدایت کنم.

زاکانی: آمده‌ام تا گفتمان انقلاب را در دولت خدمت محور قرار دهم
شهردار تهران که زمزمه کاندیداتوری‌اش در روزهای گذشته مطرح بود و در رقابت‌های انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ به رغم قرار داشتن در زمره رقبای نهایی به نفع سید ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد اگر چه پرسش خبرنگاران درباره کاندیدای پوششی بودنش را بی‌پاسخ گذاشت؛ اما در سخنان خود با بیان اینکه آمده‌ام تا با مشارکت مردم خط اصلی انقلاب و گفتمان خدمت صادقانه را در دولت خدمت محور قرار دهم، تأکید کرد: قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر پای کار بمانم.

الهیان: به نمایندگی از زنان ایران داوطلب شدم
از میان دیگر داوطلبان ثبت‌نام کننده روز گذشته داوطلبی زهره الهیان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. چه آنکه بر اساس گفته‌های سخنگوی ستاد انتخابات در دو روز قبل چهار زن برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفته بودند اما به دلیل برخوردار نبودن از شرایط اولیه ثبت‌نام نشدند.الهیان اما ساعتی پیش از ثبت‌نام در صفحه مجازی خود نوشت: پیرو مشورت با بزرگان، تاساعاتی دیگر به عنوان عضو کوچکی از جامعه زنان سرزمینم در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا خواهم کرد.
 
سخنگوی اصلاحات: از لاریجانی حمایت نمی‌کنیم
درحالی که تصور می‌شد علی لاریجانی در صورت تأیید صلاحیت برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از حمایت توأمان اصلاح‌طلبان و جریان حسن روحانی برخوردار است روز گذشته جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات با یک جمله از نادرستی این معادله خبر داد. او در گفت‌و‌گو با سایت خبرفوری با اعلام اینکه کاندیداهای جبهه اصلاحات طی روزهای آتی اعلام خواهند شد، اظهار داشت: وقتی خودمان کاندیدا داریم دلیلی بر حمایت از لاریجانی نباید باشد.
گزینه‌هایی احتمالی که در راهند
علاوه بر 17 داوطبی که تا پایان روز سوم ثبت‌نام کردند به نظر می‌رسد نباید احتمال داوطلبی سیاستمداران دیگر برای حضور در میدان این رقابت را نادیده گرفت. چه آنکه بازار دعوت از چهره‌های سیاسی توسط احزاب و تشکل‌ها نیز بازار گرمی است. چنانکه روز گذشته خبرهایی از دعوت محمدباقر قالیباف به حضور در انتخابات ازجمله توسط 2 هزار فعال دانشجویی و 160 نماینده مجلس منتشر شد.
دعوت‌هایی که از طرف رئیس مجلس با واکنش مشخصی همراه نشده است. همچنانکه به گفته یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری به عنوان افرادی که در صورت ثبت‌نام مورد حمایت این حزب قرار می‌گیرند معرفی شدند. چهره‌هایی که به گفته علیزاده طباطبایی قرار است برای تصمیم جمعی به جبهه اصلاحات معرفی شوند. پیشتر حزب اتحاد ملت هم از سیدمحمد صدر و محمدرضا ظفرقندی به عنوان نامزدهای پیشنهادی خود به جبهه اصلاحات رونمایی کرده بود. همچنین برخی منابع خبری از تصمیم محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد به عنوان داوطلبان منسوب به دولت برای ثبت نام در انتخابات
خبر دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی