صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

طرح «ساماندهی ساحل و دریا» از 9 خرداد همزمان با مسافرت‌های تابستانی در مازندران آغاز می‌شود

از گلوگاه تا رامسر زیر نگاه ناجیان غریق

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

بیش از ۱۰ سال از آغاز اجرای طرح ساماندهی سواحل و دریا در استان مازندران می‌گذرد اما سال گذشته بود که بعد از دستور صریح رئیس‌جمهور مبنی بر بازپس‌گیری حریم ۶۰ متری سواحل خزر و پیگیری جدی استاندار مازندران رؤیای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم ایران به ۴۲۴ کیلومتر سواحل خزر محقق شد. اقدامی که با افزایش دسترسی مردم به مناطق ساحلی ضرورت اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا را در این استان مسافرپذیر دوچندان کرده است. نگاهی به کاهش ۷۵ درصدی آمار غرق‌شدگی در سواحل استان در تابستان سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد.
البته این طرح در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده اما سال گذشته برای اولین‌بار با حمایت‌های دولت حقوق ماهیانه ناجیان غریق این استان ماهیانه به صورت مرتب پرداخت شد.
اقدامی که بنابه گفته سرپرست معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران امسال هم در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای طرح ساماندهی سواحل از 9 خرداد
«قاسم عزیززاده گرجی»، درخصوص جزئیات اجرای طرح «ساماندهی ساحل و دریا» در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیح داد: با تأکید رئیس‌جمهور شهید بر آزاد‌سازی سواحل و دسترسی آسان مردم به نقاط ساحلی این طرح در چند سال گذشته با جدیت بیشتری در استان اجرا شده است.
وی گفت: در این راستا با همکاری بیش از 13 دستگاه اجرایی از جمله هلال احمر، اداره ورزش و جوانان و... 12 کمیته ستاد کار خود را آغاز کرده و مقدمات اجرای طرح را از گلوگاه تا رامسر در 15 شهرستان ساحلی استان انجام داده است.
وی با اعلام اینکه طرح ساماندهی سواحل از 9 خرداد همزمان با شروع اولین پیک مسافرت‌های تابستانی استان آغاز و تا پایان تابستان ادامه خواهد شد، افزود: از این تاریخ تمام ناجیان غریق با پشتیبانی هلال احمر در سواحل استان حاضر خواهند شد.
همراهی دولت با بخش خصوصی
رئیس ستاد ساماندهی سواحل و دریا در استان مازندران با تأکید بر همراهی دولت با بخش خصوصی در روند اجرای این طرح، گفت: در راستای ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای جوامع محلی تمام مراحل اجرای این طرح به بخش خصوص واگذار شده و تنها نهاد‌های دولتی نقش نظارتی خواهند داشت. حتی فعالیت‌های فرهنگی نیز به نیروهای مردمی واگذار شده است.
عزیززاده گرجی از افزایش دسترسی مردم به سواحل با آزاد‌سازی سواحل خبر داد و گفت: با توجه به این موضوع نقاط حادثه‌خیز استان از 550 نقطه در سال گذشته به بیش از 700 نقطه در سال‌جاری رسیده است. از این‌رو بدیهی است تعداد ناجیان غریق که در سال گذشته 1200 نفر و امدادگران 230 نفر بوده‌اند متناسب با این موضوع افزایش داشته باشد.
البته هنوز تعداد دقیق این افراد ابلاغ نشده و قرار است در جلسه‌ای فوق‌العاده با محوریت هلال‌احمر ظرف مدت 3 روز آینده میزان افزایش تعداد ناجیان و نیروهای امدادی مشخص شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمام جزئیات این طرح با دقت زیاد مورد بررسی قرار گرفته است.
حتی 35 گروه فعال فرهنگی هم برای حضور در سواحل 15 شهرستان ساحلی استان مشخص شده‌اند.

پرداخت حقوق ناجیان غریق از سوی دولت
وی در خصوص تخصیص بودجه به اجرای این طرح گفت: نکته بسیاری مهمی که در طول مدت بیش از 10 ساله اجرای این طرح سال گذشته برای اولین‌بار اجرایی شده است، تقبل پرداخت حقوق ناجیان غریق از سوی دولت بوده است.
امسال هم مانند سال گذشته سازمان اجتماعی وزارت کشور تمام مبلغ بیش از 50 میلیارد تومانی حقوق ناجیان غریق را تقبل کرده و حقوق این افراد به صورت ماهیانه پرداخت خواهد شد.
در واقع این موضوع یکی از اقدامات کم‌نظیر دولت سیزدهم بوده که برای اولین سال در مدت چندین ساله اجرای این طرح حقوق ناجیان غریق بموقع پرداخت شده است.
سرپرست معاونت سیاسی - امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران افزود: فقدان ریل‌گذاری سرمایه‌گذاری در سواحل مازندران تا قبل از دولت سیزدهم چالش زیادی را در این بخش دامن زده و اینکه برای نخستین‌بار پس از سال‌ها و دهه‌ها طرح سالم‌سازی دریا در این استان به بخش خصوصی واگذار شده نیز یادگاری ارزشمند از سوی رئیس‌جمهور شهید برای مردم استان بوده است.
عزیززاده گرجی با بیان اینکه این استان همه‌ساله پذیرای میلیون‌ها مسافر است، افزود: مازندران همواره میان هفت استان ساحلی کشور پیشتاز بوده و سفر به این استان دائمی است از این‌رو با هماهنگی‌های صورت گرفته ستاد دائمی خدمات سفر نیز در استان تشکیل شده است.

استفاده از مچ‌بندهای هوشمند نیاز اساسی ناجیان غریق
«نقی کریمیان»، رئیس هیأت نجات غریق مازندران هم از اجرای موفق طرح ساماندهی سواحل در تمام مناطق ساحلی استان خبر داد و در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: اجرای این طرح برای چندمین سال متوالی با همراهی بیش از 12 دستگاه اجرایی در استان از 9 خرداد آغاز خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از مچ‌بندهای الکترونیکی و پایش آنلاین سواحل از ضروریات این حوزه است، افزود: این مچ‌بندها مجهز به دوربین‌های باکیفیت برای فیلمبرداری، میکروفن و اسپیکر جهت ارتباط همزمان ناجی غریق با مرکز مانیتورینگ هستند.
در واقع ناجیان در زمان وقوع حادثه با فشار دادن یک دکمه پیامک اعلام وقوع را به مرکز مانیتورینگ، مرکز اورژانس ۱۱۵، هیأت نجات غریق شهرستان و هیأت نجات غریق استان ارسال خواهند کرد. بعد از ارسال پیامک دوربین روی مچ‌بند فعال شده و تصاویر به صورت آنلاین در مرکز مانیتورینگ پخش و ضبط می‌شود.
به این ترتیب پرسنل در مرکز مانیتورینگ علاوه بر اینکه در جریان مختصات جغرافیایی محل حادثه قرار می‌گیرند، همه جزئیات حادثه را دیده و رصد می‌کنند. البته هنوز دستور قطعی این موضوع صادر نشده است.
کریمیان خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه هیأت نجات غریق بودجه‌ای برای اجرای این طرح ندارد برای این امر به حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌ها و نهادهای متولی نیاز داریم که اکنون و در آستانه اجرای طرح سالم‌سازی دریا این امر محقق نشده است.
وی در خصوص تأثیر فقدان این سامانه در فعالیت‌های سالم‌سازی دریا گفت: عدم دسترسی به تجهیزات به‌روز به‌طور حتم ۵۰ درصد بر عملکرد ناجیان و تعداد غریق تأثیر منفی خواهد گذاشت.

جستجو
آرشیو تاریخی