صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

در پی رونمایی از دو برنامه حمایتی جدید «توانا» و «کارآفرین» صورت گرفت

تسهیلات 50میلیاردی برای دانش‌بنیان‌ها

یکی از پیشران‌های اقتصاد، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و دولت سیزدهم به سکانداری رئیس جمهور شهید، با علم به این موضوع برای اعتلا و رشد این شرکت‌ها تلاشی چشمگیر داشته است. نمود عینی نگاه شهید جمهور به این حوزه را می‌توان در طراحی 8بسته حمایتی در صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور توانمندتر کردن شرکت‌های دانش‌بنیان یافت؛ بسته‌هایی که هریک می‌توانند بار بخشی از مشکلات را از دوش شرکت‌های دانش‌بنیان بردارند و راه را برای فعالان این حوزه هموارتر کنند. درهمین راستا امروز از 2بسته حمایتی«توانا» و «کارآفرین» در قالب ارائه تسهیلات 50میلیارد تومانی رونمایی شد تا سرمایه مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌ها و افزایش میزان تولید محصولات این شرکت‌ها رشد قابل توجهی پیدا کند.

 میترا جلیلی
خبر نگار

توانمندسازی دانش‌بنیان‌ها
با طرح «توانا»
معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت وگو با «ایران» با اعلام خبر رونمایی از دو بسته حمایتی ملی «توانا» و «کارآفرین» با اشاره به نگاه ویژه رئیس جمهور شهید به شرکت‌های دانش‌بنیان یادآور شد: در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌های مفصلی در قالب 8بسته برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته است.
روح الله ذوالفقاری افزود: پیش از این زمینه استفاده فعالان حوزه دانش‌بنیان از سه بسته حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی با نام‌های«جهش»،«هزار فناور» و «ضامن» فراهم شده بود. امروز هم شاهد رونمایی از دو برنامه حمایتی جدید «توانا» و «کارآفرین» هستیم که می‌تواند منجر به توسعه فعالیت این شرکت‌ها و همچنین رونق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود.
وی افزود: هدف برنامه «توانا» توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات‌شان با ارائه تسهیلات سرمایه ثابت و دوره‌های بازپرداخت طولانی مدت است. دوره اجرای حداکثر 18ماهه برای تسهیلات پیش‌بینی شده و دوره تنفس و بازپرداخت 4ساله برای بازپرداخت این تسهیلات در نظر گرفته شده است.

تمرکز بر هوش مصنوعی
ذوالفقاری سقف تسهیلات هر شرکت دانش‌بنیان هدف را 50 میلیارد تومان دانست و البته یادآور شد این رقم، بسته به نیاز شرکت‌ها درنظر گرفته می‌شود.
 وی با اشاره به این که در این طرح سه حوزه فناوری و سه حوزه کاربردی مورد توجه ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دارد، گفت: حوزه فناوری هوش مصنوعی، میکروالکترونیک و زیست فناوری به طورخاص در اولویت هستند و تمرکز ما بیشتر بر محصولات دانش‌بنیانی بوده است که بتوانند در حوزه بهره‌وری انرژی، امنیت غذایی و مدیریت آب اثرگذار باشند.
ذوالفقاری با اشاره به این که طرح، ملی است و سهمیه بندی مشخصی برای استان‌ها درنظر گرفته نشده یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان مخاطب صندوق نوآوری و شکوفایی که قصد بهره مند شدن از این تسهیلات را دارند باید رشد 3برابری ظرفیت تولید را مد نظر قرار دهند.
 دانش‌بنیان‌هایی با بیش از 500میلیارد تومان فروش فعلی، باید حداقل 50درصد فروش آنها معطوف به محصولات دانش‌بنیان باشد. به گفته وی، این شرکت‌ها علاوه بر طرحی مشخص برای اجرای برنامه خود، باید دارای مجوزهای قانونی لازم باشند. وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول می‌توانند با مراجعه به  سایت صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی  www.inif.ir به بخش «توانا» مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند تا پس از بررسی طرح‌ها در حداقل زمان، نتیجه به شرکت‌ها اطلاع‌رسانی شود.

حمایت از کارآفرینان
معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، از برنامه «کارآفرین» به عنوان یک طرح حمایتی دیگر این صندوق یاد کرد که امروز از آن رونمایی شد. در این طرح، تمرکز بر کارآفرینی و توسعه اشتغال ازطریق محصولات دانش‌بنیان است.
ذوالفقاری افزود: در قالب این برنامه قرار است از کارآفرینی مبتنی بر استفاده از محصولات دانش‌بنیان، حمایت ویژه شود بنابراین خریدارانی که اقدام به خرید محصولات دانش‌بنیان می‌کنند مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند. سقف هر فقره تسهیلات این طرح هم 50 میلیارد تومان با نرخ سود 3درصد کمتر از شورای پول و اعتبار و دوره بازپرداخت حداکثر 36ماهه است.
دراین برنامه کارآفرینان باید به کارگیری محصولات دانش‌بنیان کسب و کار مشخصی را راه اندازی کنند و فهرست این محصولات ازطریق درگاه‌های اطلاع رسانی صندوق نوآوری دراختیار خریداران قرار می‌گیرد. همچنین در این برنامه هدفگذاری ما این است که حمایت ویژه‌ای از خریداران مستقر در مناطق محروم داشته باشیم.
وی یادآور شد: به عنوان مثال  برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت پرینتر سه بعدی فعالیت دارند و استفاده از این محصولات می‌تواند مبنایی برای کارآفرینی قرار بگیرد. همچنین برخی شرکت‌ها در حوزه ادوات کشاورزی، ماشین آلات مختلفی تولید می‌کنند و خریداری این محصولات، می‌تواند منجر به ایجاد شغل و کارآفرینی شود.
به گفته ذوالفقاری در این طرح خریدار باید حداقل 20درصد مبلغ تجهیز را به عنوان آورده پرداخت کند و 80درصد مبلغ تجهیز هم از طریق صندوق به عنوان وام در اختیار وی قرار می‌گیرد. ذوالفقاری با اشاره به این که سه طرح حمایتی باقی‌مانده صندوق نوآوری و شکوفایی «رویش»، «حامی» و «شکوفا» تا پایان خردادماه رونمایی می‌شود گفت: متقاضیان طرح«کارآفرین» می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی  www.inif.ir و کلیک بر لینک «کارآفرین»، درخواست خود را ثبت کنند.

 

بــــرش

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نگاه ویژه شهید جمهور به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در دولت سیزدهم برای شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق‌های خوبی افتاد. قوانین و مقررات ویژه ای برای این شرکت‌ها تدوین شد و تقریباً همه وزارتخانه‌ها هم برنامه حمایتی خاص شرکت‌های دانش‌بنیان داشتند.
در حوزه معاملات دولت سعی شد تاحد امکان به سمت خرید محصولات داخلی بویژه محصولات دانش‌بنیان برویم. ذوالفقاری یادآور شد: در سال 1402 با نگاه ویژه رئیس جمهورشهید، منابع جدیدی به صندوق نوآوری و شکوفایی تزریق شد و عملاً موضوع تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه ویژه قرار گرفت. همچنین جلساتی با عنوان شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان  به‌طور منظم و با حضور شخص ایشان برگزار و سیاست‌ها و برنامه‌ها ابلاغ می‌شد. به گفته وی در این برنامه‌ها همواره رئیس جمهور شهید از نهادهای فعال در حوزه دانش‌بنیان می‌خواست که چه به عنوان استفاده کننده از محصولات و چه به عنوان حامی، نقش خود را جدی بگیرند تا عملاً شاهد توسعه و بالندگی بیشتر اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی