صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

واکنش‌های بین‌المللی گسترده به جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در رفح

جهان علیه هولوکاست واقعی

 امیر فرشباف
خبرنگار


جنایت هولناک یکشنبه شب ارتش صهیونیستی در رفح که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی شد، واکنش دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را در پی داشت. در این حمله که چادرها و مراکز اسکان آوارگان فلسطینی توسط جنگنده‌های ارتش اشغالگر هدف قرار گرفتند، دست‌کم 35 فلسطینی شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به چادرهای اسکان آوارگان فلسطینی در ‎رفح گفت: این جنایت وحشیانه مصداق بارز ‎جنایت جنگی و نقض آشکار قرار موقت صادره از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری است. ناصر کنعانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از رژیم تروریستی اسرائیل که یک روز صفوف مردم آواره‌ را که در انتظار رسیدن کمک‌های بشردوستانه هستند، بمباران می‌کند و روز دیگر بیمارستان‌ها را به خاک و خون می‌کشد، جای تعجب نیست که این بار با حمله به چادرهای اسکان آوارگان فلسطینی در ‎رفح، کشتار مهیب دیگری از غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان را رقم زند.
پس از این جنایت، سازمان اورژانس رفح اعلام کرد که این جنایت، باطل بودن ادعای رژیم صهیونیستی در مورد وجود مناطق امن در شهر رفح را ثابت کرد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، هلال احمر فلسطین تأکید کرد که منطقه بمباران شده، یک منطقه انسانی است که قبلاً رژیم اشغالگر، فلسطینیان را مجبور به رفتن به آنجا کرده بود.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، در واکنش به این جنایت عصبی، با اشاره به ضرورت اجرای فوری احکام دیوان دادگستری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی، دولت امریکا و شخص رئیس جمهور ایالات متحده را مسئول این جنایت دانست؛چراکه اگر حمایت‌های این کشور و چراغ سبز آن برای حمله به رفح با وجود حضور گسترده آوارگان در آنجا نبود، دشمن صهیونیستی نمی‌توانست چنین جنایتی را مرتکب شود.
جنبش جهاد اسلامی نیز در بیانیه‌ای گفت ادامه جنایات دشمن صهیونیستی در نوار غزه نتیجه پوشش ایجاد شده برای این رژیم توسط دولت امریکا و برخی کشورهای اروپایی و موضع ضعیف کشورهای عربی است که موجب شده تا این رژیم بیش از پیش قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی و اصول اخلاقی را نقض کند.
در همین راستا، تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تأکید کرد که بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح جنایتی فراتر از حد تصور است.
کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین هم بیان کردند که جنایت رفح تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکستی است که دولت صهیونیست متحمل آن شده و زمینه‌ساز زوال و نابودی و فروپاشی داخلی آن می‌شود. جنبش دانشجویی دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری در واکنش به این جنایت، دوشنبه را عزای عمومی اعلام کرد و خواستار برگزاری تظاهراتی گستره در میدان المناره در شهر رام‌الله در محکومیت این جنایت شد.
جنبش انصار‌الله یمن هم ضمن محکوم کردن این جنایت و دیگر جنایات اشغالگران در نوار غزه، مسئولیت آن را متوجه دولت امریکا به عنوان حامی اصلی این رژیم دانست. وزارت امور خارجه کویت هم اعلام کرد که «بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح را شدیداً محکوم می‌کنیم.» وزارت امور خارجه قطر نیز بر ضرورت پایبندی رژیم صهیونیستی به حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی مبنی بر توقف فوری حملات به رفح تأکید کرد. همچنین وزارت امور خارجه مصر طی بیانیه‌ای کشتار آوارگان فلسطینی در رفح را شدیداً محکوم کرد.»
وزارت خارجه عربستان هم از جامعه جهانی خواست برای توقف کشتارها و محدود کردن فاجعه‌ای که مردم فلسطین در آن به سر می‌برند، فوراً مداخله کنند.
همچنین وزارت امور خارجه عمان ادامه تجاوزات اسرائیل به نوار غزه و هدف قرار دادن اخیر اردوگاه آوارگان در رفح را محکوم و تأکید کرد که این اقدامات شنیع نیازمند مداخله بازدارنده جهانی از جمله تحمیل تحریم‌های بین‌المللی علیه «اسرائیل» است.
فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین هم نسل کشی فلسطینیان در نوار غزه را محکوم کرد و گفت این کشتارها بدون فشارهای خارجی متوقف نمی‌شود و رژیم صهیونیستی باید تحریم شود.
فیلیپ لازارینی، کمیسر آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA)، اطلاعات دریافتی درمورد افزایش حملات به خانواده‌های بی‌سرپناه در رفح را وحشتناک و آنجا را «جهنم روی زمین» توصیف کرد. در اروپا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تأکید بر ضرورت اجرای حکم دادگاه لاهه، از بمباران چادرهای آوارگان در رفح توسط ارتش صهیونیست انتقاد کرد.
همچنین خوزه مانوئل آلبارز، وزیر امور خارجه اسپانیا، با اشاره به اینکه بمباران رفح پس از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری رخ داده، خواستار بلند شدن صداهای حمایت از حقوق بین‌الملل شد. وی خواستار آتش‌بس فوری و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شد و خاطرنشان کرد که کشورش روز سه‌شنبه، به رسمیت شناختن کشور فلسطین را به همراه نروژ و ایرلند اعلام خواهد کرد.
وزیر خارجه نروژ هم با بیان اینکه پایان دادن به چرخه خشونت‌ها در غزه و کرانه باختری از طریق تشکیل کشور فلسطینی انجام می‌شود، تأکید کرد که کشورهای اروپایی در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند.
همچنین وزیر خارجه ایرلند هم حمله شب گذشته به رفح را محکوم کرد و آن را نقض صریح تصمیمات دیوان دادگستری بین‌المللی دانست.
وزیر امور خارجه آلمان نیز ضمن لازم الاجرا خواندن حکم دیوان دادگستری بین‌المللی در مورد توقف جنایات اسرائیل در غزه گفت: باید به این حکم احترام گذاشت.

جستجو
آرشیو تاریخی