صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

آبرسانی به همدان؛ طرحی که 18 سال روی زمین مانده بود

رئیس جمهور شهید: آبرسانی لطف نیست، وظیفه است

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات مؤثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی در دولت سیزدهم است.  پروژه‌ای که در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشت؛ اما از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم با پیگیری‌های جدی استاندارهمدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی کرد و به‌عنوان خدمتی ارزشمند برای الوندنشینان از سوی دولت مردمی به یادگار ماند.
فضای موجود آن روزهای بحران آب در همدان و نگرانی شهروندان همدانی از قطعی‌های مکرر و کمبود محسوس آب آشامیدنی مسأله‌ای نبود که به همین آسانی و بدون یک دستور قاطع از سوی شخص آیت‌الله رئیسی حل شود.
ماجرای بحران آب همدان و دستور شهید رئیسی برای رفع فوری مشکل
استاندار همدان در این خصوص می‌گوید: در زمان بحران آب در استان همدان، وقتی برای دیدار از رئیس جمهور گرفتم تا درباره این مشکل با ایشان صحبت کنم و برای حل این مشکل کمک بگیرم. ایشان در پاسخ درخواست من گفتند: «حل این مشکل وظیفه و برعهده من و شما است».
علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به این‌که سفرهای استانی و برنامه‌های روزانه ایشان حاکی از تلاش شبانه‌روزی وی داشت، ادامه می‌دهد: ایشان هیچ وقت این مشکل مردم همدان را به فراموشی نسپرد و در جلسات جویای این موضوع می‌شد و مورد تأکید قرار می‌دادند که بحران آب همدان فوری باید حل شود. وی خاطرنشان می‌کند: با توجه ویژه و دستور رئیس‌جمهور شهید برای حل مشکل آب در این استان پروژه انتقال آب 17 ساله همدان با تزریق مالی 1700 میلیارد تومانی یک ساله ‌انجام و تصفیه‌خانه شیخی‌ جان درسال‌های
 1402-1401 ساخته و آماده بهره‌برداری شد اما زمانی که رئیس‌جمهور را برای افتتاحیه پروژه دعوت کردیم، گفتند: «کار را انجام دهید و خدمات‌رسانی به مردم را معطل افتتاحیه نکنید، هر زمان شد افتتاحیه هم انجام می‌دهیم.» تصفیه‌خانه شیخی‌جان به همت دولت مردمی به بهره‌برداری رسید.
 پایان یک اَبَر پروژه
دولت سیزدهم که حتی کمترین نقشی دربروز این بحران و فرسایشی شدن این طرح نداشت اما با تعهد و احساس مسئولیت توانست همدان را از این بحران نجات دهد.
اَبَرپروژه آبرسانی به همدان که تا پیش از شروع فعالیت دولت سیزدهم در ۱۷ سال فعالیت اجرایی تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت در دولت آیت‌الله رئیسی و در سفر ایشان به همدان یک هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت و با ضرب‌الاجل رئیس جمهور در کمتر از یک‌سال به بهره‌برداری رسید تا چالش تأمین آب همدان بعد از گذشت بیش از یک دهه به پایان برسد.
به دلیل کاهش بارش در سال‌های گذشته، طرح انتقال آب از سد تالوار به همدان به‌عنوان یکی از منابع آبی جایگزین سد اکباتان که مهم‌ترین منبع آب شهر همدان بود و ذخیره آب آنچنانی نداشت، کلید خورد. مهرماه سال ۱۴۰۱ انتقال آب از سد تالوار به همدان در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و شرایط انتقال ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب به شبکه آبرسانی همدان فراهم شد. از آن پس برنامه‌ریزی شد تا میزان انتقال آب از سد تالوار به همدان متناسب با نیاز شبکه آبرسانی و آب مصرفی شهروندان تنظیم شود.
سد تالوار با گنجایش ۵۰۰ میلیون متر مکعب دربخش چنگ‌الماس شهرستان بیجار استان کردستان و در مجاورت مرز استان‌های همدان و زنجان با هدف افزایش سطوح زیر کشت و تولید کشاورزی، توسعه صنایع وابسته به کشاورزی، اشتغالزایی و پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه روستائیان، افزایش متوسط درآمد کشاورزان، ایجاد شرایط توسعه و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی و جلوگیری از سیل و مهار طغیان رود خانه تالوار ساخته شده است. حقابه استان همدان از این سد در ابتدا ۶۵ میلیون متر مکعب بوده که اکنون به ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است و آب مورد نیاز هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت خورخوره در شهرستان بیجار استان کردستان را هم تأمین می‌کند. شخص رئیس جمهور بارها پیگیر بهره‌برداری از این طرح و رسیدن آب به همدان بود و مدیریت این طرح را به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپرد.
جهاد آبرسانی در روستاهای همدان
به همت دولت سیزدهم و به‌منظور آبرسانی به روستاهای کشور اجرای پروژه جهادآبرسانی در روستاهای استان همدان آغاز شد. براساس آمار شرکت آب و فاضلاب استان همدان، در اردیبهشت ماه پروژه‌های جهاد آبرسانی به روستاهای این استان ۸۰.۵ درصد پیشرفت دارد و هم‌اکنون بیش از ۷۵ درصد از روستاهای این استان از آب شرب سالم بهره‌مند هستند.
در طرح آبرسانی به روستاهای استان از منبع سدتالوار ۱۷۰ روستا از این منبع بهره‌مند می‌شوند که عملیات اجرایی با شرکت آب منطقه‌ای استان همدان است.
جستجو
آرشیو تاریخی