روایت محمدمهدی اسلامی از دیدار مقام معظم رهبری از انتشارات مؤسسه فرهنگی– مطبوعاتی ایران

جای این کتاب‌ها در عرصه نشر خالی بود

گروه فرهنگی/ بازدید مقام معظم رهبری از سی‌ و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور ایشان در غرفه مؤسسه فرهنگی- مطبوعاتی ایران همراه شد؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار تورقی میان برخی تازه‌های انتشارات ایران داشتند.
محمدمهدی اسلامی، سرپرست انتشارات ایران درباره این دیدار به «ایران» می‌گوید: «در ابتدای حضور  مقام معظم رهبری در بخشی که غرفه انتشارات ایران آنجا مستقر شده، ایشان سؤالی در این باره پرسیدند که انتشارات ایران متعلق به کجاست! شرحی درباره اینکه ذیل مجموعه فرهنگی- مطبوعاتی ایران تعریف می‌شود، ارائه کردیم.» این نویسنده و پژوهشگر عرصه تاریخ ادامه می‌دهد: «تعدادی از کتاب‌های چاپ جدید انتشارات ایران مقابل دیدگان ایشان قرار داشت؛ مقام معظم رهبری با دقت بسیار، تورقی میان این کتاب‌ها داشتند. ضمن معرفی و شرح مختصری از روند فعالیت‌های مؤسسه ایران، خدمت ایشان عرض کردم همان‌طور که حضرت‌عالی فرموده‌اید که جهاد تبیین یک واجب قطعی و فوری است، سیاستگذاری فعالیت‌های انتشارات ایران نیز در این چهارچوب تعریف شده است. بر همین اساس اهتمام جدی در تألیف و ترجمه کتاب‌هایی داریم که در زمینه‌هایی همچون تاریخ انقلاب و روابط بین‌الملل بخصوص درباره مقاومت و مسائل منطقه قرار می‌گیرند.»
از دیگر گفته‌های سرپرست انتشارات ایران در دیدار با مقام معظم رهبری می‌توان به شرح نکاتی اشاره کرد که وی درخصوص تلاش این مؤسسه در انعکاس اطلاعات درست به مخاطبان بازگو کرده است. اسلامی ادامه می‌دهد: «به مقام معظم رهبری درباره این گفتم که ما در این مؤسسه فرهنگی کوشیده‌ایم تا برخی موضوعات تاریخ معاصر را با روایت‌های دست اول پیش‌ روی مخاطبان قرار بدهیم. در همین رابطه به مجموعه کتاب‌هایی که درخصوص مبارزه به روایت برخی شخصیت‌ها هست، اشاره کردم.» به گفته اسلامی، یکی از کتاب‌های انتشارات ایران که در این دیدار مورد توجه مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد؛ کتاب «مبارزه به روایت شهید لاجوردی» است؛ کتابی که موفق به کسب جایزه شهید اندرزگو نیز شده است. آنچنان که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حتی سؤالاتی نیز درباره جلد کتاب پرسیدند. کتاب «دیپلماسی با صدای بلند» هم از دیگر آثاری بود که ایشان تورق کردند. بعد از توضیحاتی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص کارهایی ارائه کردند که برای شهدای حرم در مؤسسه ایران انجام شده، بحث مجموعه‌ای به میان آمد که تا به امروز چهار جلد آن منتشر شده است. این مجموعه درباره آثاری هستند که اندیشمندان مسیحی درباره اهل بیت (ع) نوشته‌اند؛ این مجموعه قرار است به یکصد جلد برسد. بنابر گفته‌های محمدمهدی اسلامی، مقام معظم رهبری درباره آن چهار جلد کتابی که در این خصوص روانه کتابفروشی‌ها شده، اطلاعات داشتند و آنها را پیش‌تر دیده بودند. اسلامی ادامه داد: «مقام معظم رهبری بعد از توضیحات سرپرست انتشارات درباره آثاری که به روایت تاریخ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جبهه مقاومت و ... پرداخته، عناوین کتب این انتشارات را ملاحظه فرمودند و تأکید کردند که جای این کتاب‌ها در عرصه نشر خالی بود و مجموعه انتشارات ایران را بابت این کار تشویق کردند.» به گفته اسلامی، نکاتی که در مشروح گزارش بازدید مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران این دوره آمده می‌تواند به عنوان سرلوحه‌ای در فعالیت‌های پیش رو، مورد توجه جدی اهالی نشر قرار بگیرد. اسلامی حضور هرساله مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب تهران و دیدار و گفت‌وگوی ایشان با اهالی نشر را اتفاقی مهم و انگیزه‌بخش برای فعالان این عرصه خواند و یکی از مصادیق آن را در حساسیتی دانست که ناشران در پرس‌وجو برای اطلاع از زمان این حضور، برای دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی