رئیس سازمان فضایی ایران خبر داد

امکان خریداری تصاویر ماهواره خیام برای شهروندان

«حسن‌ سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران دیروز در رویداد ملی فضایی «سهیل» با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در تحولات جامعه به برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران، اظهار داشت: یکی از رویکردهای تحولی دولت سیزدهم، توسعه صنعت فضایی است. از این رو در ۲ سال و نیم گذشته در بسیاری از شاخص‌ها تحولات سریعی رخ داده، ولی به این مفهوم نیست که اتفاقات مدنظر رخ داده است؛ چرا که برنامه‌ها و انتظارات ما بسیار بالاتر از این میزان است.
به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، وی ادامه داد: آنچه که اکنون در صنعت فضایی رخ می‌دهد، ۱۰‌درصد ظرفیت واقعی است که در کشور وجود دارد؛ به این معنا که ۱۰ برابر فعالیت‌های اخیر را باید داشته باشیم و اگر در سال‌های قبل با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق‌تری کار می‌کردیم، جایگاه امروز ما بهتر بود.
سالاریه با بیان اینکه رشد و پیشرفت در صنعت فضایی در ابتدا دشوار است و به‌تدریج سرعت رشد شتاب می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم با حضور رئیس‌جمهور و فعال شدن شورای عالی فضایی، عزم جزمی شکل گرفت تا برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور، بازنویسی، اصلاح و هدفگذاری‌های جدید شود.
رئیس سازمان فضایی ایران، تقویت بخش خصوصی و ایجاد جذابیت در این صنعت را از رویکردهای برنامه ۱۰ ساله کشور در صنعت فضایی دانست و گفت: این سند از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با مناقصاتی که برای بخش خصوصی برگزار کردیم، اجرا شد و بسیاری که وارد سازمان فضایی می‌شوند، با شک و تردید نگاه می‌کنند که آیا بخش خصوصی توانمندی اجرای این پروژه‌های بزرگ را دارند یا خیر، ولی من معتقدم بخش خصوصی این توانمندی را دارد؛ چرا که هدر‌رفت، کارمند‌بازی، معطلی و غیره که در بخش دولتی وجود دارد، در بخش خصوصی دیده نمی‌شود.
سالاریه، توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای را از دیگر تغییر رویکرد کشورها دانست و اظهار کرد: امکان خرید و استفاده از تصاویر ماهواره خیام برای شهروندان وجود دارد. وی با بیان اینکه به‌تدریج در حال رفع چالش‌ها و مشکلات این حوزه با همکاری نهادهای دولتی هستیم، اظهار کرد: در یک سال و ۳ ماه گذشته حدود هزار میلیارد تومان قراردادهای فضایی با بخش خصوصی داشتیم.
جستجو
آرشیو تاریخی