با دستور مخبر و به منظور کاهش نرخ بیکاری در مناطق هدف صورت گرفت

حمایت ویژه از سرمایه‌گذاری در 6 استان

اعطای زمین و تسهیلات برای سرمایه‌گذاران در اردبیل، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، لرستان و کرمانشاه

در پی دستور رئیس جمهور برای اقدام جهت کاهش نرخ بیکاری ۶ استان با نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشور، در جلسه‌ای با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌ جمهور تصمیمات و اقدامات لازم برای کاهش نرخ بیکاری در این استان‌ها اتخاذ شد. به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس‌ جمهور در این جلسه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط را سریع‌ترین میانبر برای کاهش نرخ بیکاری در این استان‌ها در کوتاه مدت برشمرد و با تأکید بر اینکه تنها با ورود ایده‌ها و منابع مردمی به صحنه اقتصاد، شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» محقق می‌شود، گفت: فعال کردن مردم در عرصه اقتصاد مهمترین اولویت استان‌ها بویژه ۶ استان با نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری است. مخبر با بیان ضرورت کاهش نرخ بیکاری در این استان ‌ها به زیر۱۰ درصد با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی و همچنین نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و با تأکید بر در اختیار قرار دادن منابع حساب عدالت و پیشرفت دستور داد، تسهیلات پرداخت شده به این حساب طبق قانون اشتغال پایدار روستایی توسط مؤسسات و بانک‌های متولی بازگشت داده شود. وی در ادامه تصریح کرد: باید به تناسب ظرفیت‌های این ۶ استان یک وزیر به‌عنوان معین این استان‌ها برای رفع چالش‌ها و مشکلات بیکاری تعیین شود.

مأموریت تهیه بسته‌های جذب سرمایه‌گذاری
مخبر در این جلسه  گفت: دولت با اعطای زمین، مجوز و تسهیلات بانکی در کنار استانداران این ۶ استان است تا با تهیه بسته‌های جذاب سرمایه‌گذاری بستر فعالیت و توسعه صنعتی و اقتصادی این استان‌ها فراهم شود.
وی با بیان اینکه به صحنه آوردن مردم در عرصه اقتصاد باید جزو ملاک‌های جدی استانداران باشد، تأکید کرد: وزارتخانه‌های اقتصاد، کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، طی جلسات منظم برنامه تحولی بیکاری برای رسیدن به نرخ بیکاری زیر ۱۰ درصد در این ۶ استان را تدوین کنند.
 معاون اول رئیس جمهور همچنین از استانداران این ۶ استان خواست علاوه بر اولویت دهی به کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل و با بررسی میدانی در شهرک‌های صنعتی و ارائه حمایت‌ها و تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز، این کارخانه‌ها هرچه سریعتر به مدار تولید بازگردند.

گزارش وزرا درباره کاهش نرخ بیکاری
در این جلسه صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه گزارشی از نرخ بیکاری استان‌های بالاتر از نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: با تلاش‌های دولت سیزدهم در سایر استان‌ها نرخ بیکاری روند کاهشی داشته است تا جایی که در برخی از استان‌ها نرخ بیکاری به کانال ۷ درصد و کمتر رسیده است. احمد وحیدی وزیر کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۱۹۱ هزار و ۴۹۰ سهمیه ابلاغی برای استان‌ها در زمینه اشتغال مرزی و فارغ التحصیلان و سایر بخش‌ها در نظر گرفته شده است، ادامه داد: واگذاری پروژه‌ها به خود استانداری‌ها و تفویض اختیار از برنامه‌های وزارت کشور برای کاهش نرخ بیکاری در استان‌ها است.

کاهش استان‌های با نرخ بیکاری بالا
داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفت: بیش از ۱۵ استان در کشور نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد داشته‌اند که با تلاش‌های دولت به ۱۰ استان رسیده است. وی افزود: استان‌ها باید سرمایه‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت و تشویق کنند که در این راستا شرکت‌های پیشران و استان‌های معین برای حل مشکلات بیکاری این ۶ استان باید به میدان بیایند.

جستجو
آرشیو تاریخی