امیرعبداللهیان در نشست گفت‌وگوهای ایرانی – عربی مطرح کرد

عبور از گفت‌وگو ورود به همکاری

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته طی سخنانی در سومین نشست گفت‌وگوهای ایرانی - عربی با عنوان  «برای همکاری و تعامل» گفت: ایران برای ارتقا و تعمیق تفاهم و همدلی بین کشورهای منطقه مصمم است و رویکرد رئیس‌جمهور در برجسته‌سازی سیاست همسایگی ناظر به همین نکته است. به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان با بیان اینکه «از گفت‌وگوهای ایرانی-عربی عبور کرده‌ایم و به گفت‌وگوهای منطقه‌ای وارد شده‌ایم و بلکه فراتر از آن، امروز در مرحله همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم»، افزود: ما نیازمند تداوم گفت‌وگوی صادقانه برای نیل به فرصت‌های مشترک جهت ارتقای همکاری‌ها، شناخت چالش‌ها و موانع تحقق اهداف هستیم. مشترکات ما فراوان است و می‌توان مدعی بود که وزن مشترکات بیشتر از افتراق‌هاست.

چشم‌‌‌‌انداز کم‌نظیر تعامل ایرانی- عربی
نشست دو روزه گفت‌وگوهای ایرانی – عربی در حالی از روز گذشته به میزبانی تهران آغاز شده است و شمار زیادی از اندیشمندان و صاحبنظران از ۱۵ کشور عربی در آن حضور یافته‌اند که حاضران ذیل تحولات جاری منطقه، دستیابی به تفاهم و مفاهمه مشترک از موضوعات و مسائل مشترک میان ایران و جهان عرب را جست‌و‌جو می‌کنند. رایزنی‌های ایرانی -عربی زیر سایه تحولات اخیر در روند تقابل‌جویی تهران و تل آویو معنای متفاوتی یافته است. عملیات «وعده صادق» که برای نخستین بار در سال‌های اخیر، تهدیدات امنیتی رهبران صهیونیستی را در زمین «میدان» پاسخ گفت، ایران را که پیشتر به نقطه هدف جبهه‌بندی کشورهای عربی تبدیل کرده بود، به یکی از نقش آفرینان فرایندهای دیپلماتیک تبدیل کرده است؛ از مذاکرات غزه گرفته تا ازسرگیری گفت‌و‌گوهای درون منطقه‌ای از جمله رویدادهایی هستند که حالا ایران به عنوان یکی از کشورهای اثرگذار در حال ایفای نقش آفرینی در آنهاست.
اعتنا به ایده پیشنهادی ایران برای مدیریت تحولات منطقه زمانی وجه ملموس‌تری به خود گرفت که «جاسم البدیوی»، دبیرکل کویتی شورای همکاری چندی پیش از چشم‌انداز شورای همکاری خلیج فارس برای امنیت منطقه رونمایی کرد. این سند، نخستین بیان رسمی افق و چهارچوب تعریف شده امنیت جمعی در تاریخ ۴۳ ساله شورای همکاری به شمار می‌رفت که به طور آشکار تصریح می‌کرد حمله به یک عضو، حمله به همه اعضا تلقی می‌شود. شباهت‌های این سند با راهکارهای پیشنهادی ایران برای ایجاد سازکار گفت‌و‌گوی درون منطقه‌ای نشان می‌داد که کشورهای عربی در مسیری که برای حل چالش‌های درونی جست‌و‌جو می‌کنند، اجرای رویکرد پیشنهادی ایران را راهکاری ممکن برای فائق آمدن بر چالش‌های جاری می‌دانند.

افق پیش رو
چنانچه اندیشکده غربی«استیمسون» نیز در گزارشی به سند راهبردی کشورهای عضو همکاری خلیج فارس اشاره دارد و به این واقعیت توجه کرده که حملات مستقیم اخیر میان ایران و اسرائیل اهمیت مشارکت ایران به صورت سازنده را چند برابر کرد و این مهم را به منصه ظهور رساند که منزوی کردن ایران مانع هرگونه توسعه و صلح خواهد شد.
در چنین شرایطی قابل انتظار است که مناسبات دیپلماتیک خاورمیانه، در ماه‌های پیش رو چشم‌انداز همکاری کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس را ذیل یک ائتلاف جدید منطقه‌ای با افزوده شدن ایران و عراق به این مجموعه همکاری تقویت کند. این امر زمانی اهمیت ویژه می‌یابد که ایالات متحده به عنوان پای ثابت در فرایندهای منطقه‌ای، از مجموعه این همکاری‌ها کنار گذاشته شود و هیچ یک از کشورهای منطقه‌ای خواهان بازگشت به دورانی نباشند که در آن ایران و عربستان روی به روی هم قرار گرفته بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی